Režie:
Jules DassinScénář:
A.I. BezzeridesKamera:
Norbert BrodineHrají:
Richard Conte, Valentina Cortese, Lee J. Cobb, Barbara Lawrence, Jack Oakie, Joseph Pevney, Morris Carnovsky, Kasia Orzazewski, Hope Emerson, Edwin Max (více)Obsahy(1)
Nico Garcos se vrací domů z války. Po radostném přivítání ale zjišťuje, že jeho otec, který vydělával peníze jako řidič nákladního auta, přišel za podivných okolností v bouračce o obě nohy a byl okraden. Nico se rozhodne vydat po stopě vedoucí až k italskému obchodníkovi v San Franciscu, kde na něj čeká nejenom drsná realita obchodu s ovocem, ale i něžná náruč nevyzpytatelné Rici. (Artran)
(více)Videa (1)
Recenze (20)
Kdyby nebylo spojení "film-noir ze života" contradictio in adjecto, tak by se mělo použít právě pro tento film. Žádní ostřílení nájemní vrazi ani tvrdí detektivové v baloňácích, ale obyčejný dělník, řidiči náklaďáků a bezskrupulózní obchodníček. A jablka. A peníze, o ty jde vždy až na prvním místě a i zde tvoří hlavní spodní proud zápletky. Další oxymorón: noirový realismus. Amerika to byla ještě nedávno země (legálních) imigrantů z celého světa - zde ožívají řečtí novodobí formani, italští podnikatelé nemající daleko k typicky italo-americkému "rodinnému" podnikání, polští pěstitelé ovoce. A všichni v nelítostném boji, jenže ne pomocí Tommy gunů, ale tvrdého vyjednávání o cenu. Zase ty peníze, kvůli nimž jsou lidé schopni všeho. P.S. ten typický americký happy-endový závěr není podle erudovaného pána, jehož komentář zní z druhé zvukové stopy na DVD od Criterionu, nic jiného, než povinná úlitba studia (zde 20th century) neslavnému hollywoodsému cenzurnímu "Hays Code". ()
Tohle mi jako noir také moc nepřišlo. Ale líbil se mi skoro realisticky pojatý začátek o obyčejných lidech. Pak se to překlopí do takové té historky jak napálit nováčka a zvrtne se to, jenže postavy mne do té doby nestačily zaujmout natolik, abych jim fandil, včetně hlavního hrdiny. Charaktery postav jsou navíc v tomto černobílém filmu pojaty až moc černobíle a stereotypně na můj vkus (hodní jsou moc hodní, zlí moc zlí, a mezi tím je jen taková ta hodná prostitutka s dobrým srdcem - opět stereotyp). Ale kameru to má fajn a záběry jízd náklaďáků zajímavě natočené, jenže nic víc mi to moc nedalo, nějak jsem se do toho nedostal. ()
Príbeh z prostredia dovozcov jabĺk a ich vzťahu k mafiánskym praktikám talianského obchodníka, ktorý od nich vykupuje ovocie. Dej je zasadený do povojnového obdobia, keď sa hlavná postava Nico ( Richard Conte ) vrátil domov a zistil, že jeho otec - dovozca bol olúpený a prišiel o obe nohy. Jeho cesta za pomstou zmení viacerým aktérom život... Jules Dassin využíva drsnú realitu šoférov znamenite a akčná čiernobiela kamera dodáva snímku punc atraktivity. ()
Téměř celý film se točí kolem ceny jablek a kdo od koho je koupí. Obsahuje zvláštní napjatou atmosféru, protože divák nevím, co kdo komu provede a je těžké se prodívat až do druhé kratší části, kde to začíná být zajímavější a kde se rozkrývají skutečné charaktery jednotlivých postav. Kombinace nudy a tíživé atmosféry. ()
Jó řidič, ten tvrdej chleba má. :) Další Dassinův parádní chlapácký noir mě příjemně překvapil v tomto žánru rozhodně ne častým, výtečně zobrazeným a náležitě drsným prostředím řidičů a obchodu. Trochu škoda jen toho náhlého happy endu, jinak naprostá spokojenost. 90% P.S. Bebáček si dá jabko a mrkne se znovu. :-P ()
Reklama