Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (371)
Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()
Je to zajímavá shoda okolností, že zrovna tenhle týden si víc lidí vzpomnělo na tenhle starý film. Bilancuju na hraně 3 a 4 * - je to samozřejmě napínavé a Dustin s Laurencem jsou skvělí, ovšem místy film postrádá logiku (čím dál ke konci, tím víc). Často mi přišlo, že film spoléhá na to, že se nechá divák unést atmosférou a nebude moc přemýšlet o tom, proč se to celé vlastně děje a proč se postavy chovají, jak se chovají. V zásadě bych to shrnul tak, že je to bezpečné, ale mnohem bezpečnější je pustit si Půlnočního kovboje. ()
Já si nemůžu pomoct, ale musím tady jít do opozice proti červenýmu hodnocení. Bylo to nepřehledný jak pražská dopravní situace a to že v tom hraje Dusin Hoffman ještě neznamená, že se z toho udělám. A jak tu každej zmiňuje zubařskou scénu jen svědčí o tom, že kdyby měl film strhující tempo, emotivní závěr, vyšperkované scény nemusel bych si při čtení Vašich komentářů připadat jak na celorepublikovým sjezdu stomatologů, ale jak na filmové databázi lidí, co uchvátil film a ne zubní trable. ()
I navzdory faktu, že mi v Maratóncovi výraznejšie prekážali dve dlhšie scény (úvodná automobilová roztržka medzi starčekmi a scéna zo židovskej štvrte v závere, kedy Olivierovu postavu v krátkom časovom rozpätí spoznávajú dvaja pamätníci hrôz z koncentračných táborov), môžem film smelo označiť za regulérnu žánrovú klasiku, ktorá ani po rokoch nestratila nič zo svojej pôsobivosti, na rozdiel od staršieho príspevku režiséra Schlesingera Midnight Cowboy, a i dnes si udržuje status snímky s maximálnym stupňom napätia a štandardne skvelými výkonmi hviezdnych aktérov, mužské oko poteší sympatická, predsa len, Švajčiarka Marthe Keller. ()
Hodne dobrej, hodne drsnej a hodne pomalej thriller. Schlesinger nikam nepospicha, postupne predstavuje jednotlivy postavy a pomalicku odhaluje o co ve filmu pujde, takze prvni pulku neni vubec jasny, o co ze to tu jde. Nehraje moc hudba, vsechno pomalu plyne a pritom si to stale dokaze udrzet napeti, ktery perfektne graduje. Navic se tu sesla fakt lahudkova sestava, mladej Hoffman tradicne paradni a hodne me potesil zaporak Olivier, toho sem zas v tolika filmech nevidel a je tady fakt skvelej. Mozna bych sel i do ty paty hvezdicky, ale misty je to tempo ve spojeni s zbytecnou delkou filmu fakt uz moc pomaly a film ma tak par hluchejch mist. ()
Reklama