Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (375)
Film obsahuje řadu výborných, až nezapomenutelných scén (kromě obligátních dentistických alotrií také úvodní hádku v autech či souboj R. Scheidera s Číňanem), ale jako celek na mne působil jaksi nesouvisle, nespojitě. Motiv bývalého nacisty vždy mrazí (viz Nadaný žák), Laurence Olivier navíc hraje výborně. Hereckým výkonům ovšem zcela jasně dominuje Dustin Hofman. Jeho "babe" Levy je nejistý intelektuál, plný traumat z minulosti, která se snaží ventilovat každodenním běžeckým tréninkem. V průběhu celého filmu se prezentuje jako oběť a na konci se jí opravdu stane... ()
Dříve jsem měl na staré americké filmy takový názor, že jak jsou starý, tak jsou senilní. Ze začátku jsem tomu moc nedával, ale po čase mě ony filmy začaly docela zajímat. I mezi nimi se najdou zajímavý kusy se zajímavými příběhy a hlavně jsou plný kvalitních herců a dobrých režisérů. Ale to asi v každém období kdekoliv na světě. Jenže dřív jsem to nechápal a házel všecko do jednoho pytle. Problém amerických filmů je hlavně v tom, že se hrozně dlouho táhnou a pokud mě nedokážou během začátku zaujmout, většinou to u nich protrpím. Maratónec měl na to aby mě chytnul. V hlavní roli má vynikajícího Dustina Hoffmana, zajímavý námět, tehdá ještě velice kvalitní český dabing a brutální začátek. Jenže i přes pár naprosto bezkonkurenčních scén se obrací k pomalému průběhu a táhne se to s ním hůř než chlapská nemoc. Nakonec jsem film dokoukal, ale připomněl mi, že ne každý americký film je pro mě. A nezáleží to moc na námětu, ale hlavně na náladě a umění režiséra mě vtáhnout do příběhu, se kterým se mi zpomalí tep tak o deset čísel. ()
Maratónec je určitě povedený atmosférický thriller, nad nímž jsem strávil příjemné dvě hodinky, nicméně mám pocit, že scénář danou látku nevyždímal úplně do poslední kapky. Pár scén je vynikajících, ale postrádám dojem z komplexního nenapadnutelného filmu. Efektní určitě, ale imho ne úplně logicky neprůstřelné. 8/10 ()
0:00:00 - 00:30:15 - v klidu, v klidu, musím se trochu rozehřát, žádný spěch .... 00:30:15 - 01:30:15 -- tempo, kurva, tempo, jedeme, jedeme... 01:30:15 - 2:00:00 --- a teď všechno co ve mně je !! makeéééj ! jooo, já to dokázal ! ... nejlepší světový cílový čas na světě ! .. Maratónec skutečně svým pojetím připomíná maratónský běh, po rozehřívacím začátku nasadí skvělé tempo, které si udržuje až do samotného závěru a těch pár logických lapsů či zvláštních kliček scénáře se v tom úplně ztratí ( asi to byly občerstvovací stanice:) - pro mne tedy nakonec bezchybná klasika. ()
Takhle - ono je to napínavé, dobře natočené, formální stránka skoro dokonalá včetně různých přesahů, Laurence Olivier hraje naprosto skvěle, Roy Scheider se mi tu jako agent kurýr moc líbil (a možná škoda, ře nedostal nikdy žádnou roli v nějakém opravdu špionážním filmu), ale celý ten příběh je moc jednoduchý a vlastně mi ani moc nedávalo jednání některých postav smysl, a zvláště postava Dustina Hoffmana mi přijde nedostatečně propracovaná a sama se chová nejhloupěji v celém filmu. Ale jak píšu, formálně je snímek vysoko (nejvíc zapamatovatelné jsou samozřejmě "zubařské" zákroky a pak "maratonský" běh nočním prázdným městem, k němuž se to celé ostatně celou dobu schyluje, že?), dobrá je ta znepokojivá hudba, civilní pojetí celého vyprávění. Jenže expozice trvá prakticky hodinu, karty jsou tak nějak rozdané docela rychle, abychom si ujasnili nejen, kdo je kdo, ale i kdo jde proti komu, abych nespoileroval, takže o to víc jednání hlavní postavy mi přijde divné a naivní, hodně věcí mu mělo dojít daleko dřív. Vlastně se mi nelíbila ani závěrečná scéna ve vodárně, kdy je to celé postavené jen na chamtivosti hlavního záporáka. Na druhou mne pobavilo, že už tehdy před skoro 50 lety cyklofašisti blokovali průjezd aut a demonstrovali proti znečišťování ovzduší. Souhlas s komentářem kkarxe. ()
Galerie (201)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (23)
- Elsa Opel předstírá švýcarský původ. Její představitelka Marthe Keller je Švýcarka, která se narodila v Basileji. (noelcoward73)
- Laurence Olivier hrál roli doktora Szella založené na postavě doktora Mengeleho. O dva roky později hrál ve filmu Hoši z Brazílie, který se zabývá doktorem Mengelem. (Kulmon)
- Postava Dr. Szella je založena na skutečné postavě Josefa Mengeleho, hlavního doktora v Auschwitz, který se v době natáčení filmu ještě skrýval v Jižní Americe. (Javert)
Reklama