Režie:
Ron HowardScénář:
Vanessa TaylorKamera:
Maryse AlbertiHrají:
Amy Adams, Glenn Close, Gabriel Basso, Haley Bennett, Freida Pinto, Owen Asztalos, Sunny Mabrey, Bo Hopkins, Lucy Capri, William Mark McCullough (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Student práv z Yalu se vrací do rodného města v Appalačském pohoří, vzpomíná na minulost svojí rodiny a přemýšlí o vlastní budoucnosti. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (147)
Už jsem se tak nějak smířil, že každý velký režisér si jednou za pár let řekne, že by mohl natočit i něco pro akademickou obec a dostat se tak k nějakým filmovým cenám. Letos to padlo na Rona Howarda, který normálně točí hodně divácké filmy pro masy a tohle je diametrálně jinde. Americká elegie sleduje vynucený návrat mladíka, který se z vidlákova dostal až na Yale, ale dohání ho jeho rodinná minulost a přítomnost. Rozpolcení mezi současným životem a snahou postarat se o rodinu z nejchudších poměrů amerického venkova, je zřejmá. Chudoba, drogy a násilí. Je tu všechno. Hodně se křičí, hodně se přehrává. U Amy Adams je to hodně otravné, ale Glenn Close si zaslouží uznání. Celkově mě tohle nebaví a vlastně ani nezajímá. ()
Hezky natočená nabubřelá nuda, která se chová, jak kdyby byl J.D.Vance národním hrdinou, přestože jako člověk v podstatě nikdy nic nedokázal a jeho životní příběh se dá zaměnit osudy asi tak každýho šestýho člověka na planetě (přesně tak mi to z filmu připadá). Samo o sobě by to fungovalo za předpokladu, že by celý to vyprávění vyústilo alespoň v nějakou nosnou pointu, která by příběh orámovala a dala všemu smysl. Místo toho divák dostane hloupý americký klišé. Herecký výkony jsou ovšem skvělý, stejně jako soundtrack nebo režie (i když se z toho Howard snaží udělat veledůležitý drama). ()
Nechápu, že má tento film taková nízká hodnocení! Drama se mě drželo od začátku do konce a brečela jsem prakticky v jednom kuse. Na film mě nalákal už soundtrack od Zimmera a obsazení hlavních rolí. Asi by filmu neuškodila kratší stopáž, ale nedá se říct, že by to bylo vysloveně zdlouhavé. Překvapilo mě, že je to natočené dle skutečné autobiografie, nikdy jsem o knížce neslyšela. Zjevně u nás nesklidila až takový úspěch, ale to se není čemu divit, když pozadí je vysloveně americké. Z filmu jsem fakt nadšená, dala bych mu nejradši 5*, ale to ze mě spíš mluví aktuální euforie, nechám to chvilku vsáknout. :) ()
Oskarové klání se blíží a tak Ron Howard, přináší své želízko do ohně. Přináší skutečný příběh ne zrovna sympatické vidlácké rodinky, kde se i přes nepřízeň osudu, podaří nejmladšímu členovi se z ní vymanit a stát se úspěšným. I přes silné sociální téma absolutně disfunkční rodiny s feťáckou matkou, natočil film Ron Howard poměrně odlehčeně, přestože nechybí řada hysterických scén. A právě v tom je hlavní problém filmu. Ústřední ženské herecké duo, se neustále předhání, kdo předvede hlasitější herecký výkon a je to tak přepálené, až to může chvílemi působit nejen otravně ale i směšně. Jako celek mi to nepřišlo úplně špatné, ale přeci jen jsem Ronovi v tomhle tématu docela věřil. Bohužel další pecku jakou byli Rivalové, nepřináší. ()
Ve finále je to klasická človečinka se srdíčkem, ale těch sraček (podle skutečných událostí) co si ten klučina musel prožít. To stojí za vidění. Amy Adams si polohu zfetované maminy vychutnává a většinu pamětihodných scén si krade ona. Glen Close jako bábinka (co zapálila ožralého manžela!) si pak krade scény zbylé. Ron Howard ve Vidlácké elegii rozdává svoje osvědčené karty s jistotou protřelého karbaníka a zručně vypráví příběh hrdiny střední třídy. Nominaci na plešouna má jistou. Soundtrack se taky povedl, zase jednou výborný minimalistický Zimmer. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (10)
- Rodina předložila produkční společnosti seznam oblíbených nadávek a urážek, které Mamaw (Glenn Close) pravidelně používala. Některé z nich, ačkoli populární v zákulisí, byly pro veřejnost příliš. (oli009)
- Amy Adams a Glenn Close mají dohromady 14 nominací na Oscara, které se jim však ani jednou nepodařilo proměnit ve výhru. (oli009)
Reklama