Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (160)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Depresivní sonda do systému tzv. detenčních ústavů pro mládež  nastavující zrcadlo celé tehdejší  lhostejné společnosti.   Mladý učitel a  vlastně bezdomovec přechází z vcelku poklidného místa na venkově do Prahy, kde je však umístěn místo normální školy jako učitel do detenčního ústavu. Jeho předchůdce tam sice chovanci zramovali, ředitel mu nebude nic zastírat, ale na výběr stejně nemá.  Má dělat to či ono a hlídat si záda. Všem je de facto u prdele,  ostatně jako všechno ostatní, včetně toho, že nemá v Praze kde bydlet.  Z původního strachu se přese všechno postupně otrká  a rád by něco změnil. Ale jak se říká, svatá prostoto...   Krutý závěr vlastně nepřekvapil, byť se jiskřička naděje na chvíli i zatřpytila a naznačila cestu k nápravě, šance na ni ale nebyla.  Celkový dojem pak trochu kazili třicátníci v  roli adolescentů  hlavně  Václav Sloup, jemuž prostě ten přerostlý puberťák  šel ze všech nejhůř  a já si chvíli myslel, že spíš patří  i k zaměstnancům ústavu.   To samé platí i pro Krampola, byť jeho kápo ústavu byl přece jen o fous lepší.  Ale na celkovém obrazu jsou to jen ignorovatelné šmouhy. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pasťák som videl pred pár rokmi aj to nie celý. Opakované sledovanie ma dosť sklamalo. Pozitívne je, že depresia a beznádej pozerajú na diváka z každého záberu. Je zrejmé, že takýto film mohol byť nakrútený iba počas odmäku v roku 1968 a rovnako zrejmé je aj to, že ešte nedokončený musel ísť do trezoru. Nebolo žiaduce ukázať čo všetko existovalo aj v dobách, kedy boli noviny plné budovateľských úspechov. Problém vidím vo vierohodnosti obsadenia a fungovania zariadenia. Scény, v ktorých sa Vyskočil pokúša uplatniť svoju funkčnú autoritu vyznievajú úplne inak s hercami, ktorí sú jeho rovesníkmi, ako by vyzneli s hercami v autentickom veku, teda do 18 rokov. Tiež režim chovancov bol raz väzenský, inokedy zas ako v pionierskom tábore. Musel som ísť s hviezdičkou dolu. V každom prípade zaujímavý film, ktorý sa oplatí vidieť. ()

Reklama

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Temný snímek zrcadlící do určité míry i tehdejší společenskou atmosféru. Není divu, že ho soudruzi neskousli. Černobílá kamera podtrhuje syrovost a bezvýchodnost. Hlavní hrdina nemá šanci uspět, jelikož svoloč zůstane svoločí, i kdyby trakaře padaly. A režim si mladého učitele vážil natolik, že ho nejen místo do normální školy poslal do pasťáku, ale navíc mu ani nedal bydlení, což mi přišlo ještě depresivnější. Chudák tak trávil noci po hospodách a čekárnách Prahy. Nadčasový snímek, který jsem z pochopitelných důvodů stále odkládal, jelikož na tohle musí být člověk alespoň trochu naladěn. 4,5* ()

lena60 

všechny recenze uživatele

"Za dobrotu na žebrotu!"... Konstatovala jsem suše v průběhu koukání na závěrečnou scénu Pasťáku. Jinak toto brutální, depresivní, syrové a autentické dílo na mě vůbec nepůsobilo brutálně, depresivně, syrově a autenticky. Přijala jsem ho s ledovým klidem cynika, nejspíš proto, že celé prostředí ústavu i se všemi potetovanými chovanci nepůsobilo vůbec věrohodně. A tož tak... ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Velmi reálné a silné drama o hledání a nalezení. Hned na začátek rád zdůrazním ojedinělou šedesátkovou atmosféru filmu. Příběh by se mohl odehrávat v jakékoli době, co se týká mentality chovanců či postupného vývoje vztahu chovanci - učitel, ale originální snímání dobové Prahy plus vynikající kamera Jiřího Šámala, dolaďují atmosféru zlatých let naprosto dokonale. Nekompromisní vhození mladého učitele do prostředí, které rozhodně není vhodné pro žádného nováčka, má několik fází. Počáteční šok a odmítání se změní v potřebu něco změnit. Vždyť jsou to vlastně kluci, jako je on. Snaha vzbudit v těch odepsaných, budoucích nebo již dnešních kriminálnících trochu citu a zájmu, se chvílemi dokonce i daří, každopádně realita prostředí a nekompromisní hierarchie ústavu, se kterou nás Bočan perfektně seznámí při vyhlašování večerky (Václav Sloup procházející potemnělý zámek) a kterou v podstatě nelze narušit, je silnější než jakékoli ostatní snažení. Ve finále si každý rád bouchne. Myšlení, které můžeme dnes vídat na fotbalových stadionech či na meetingu některých tzv "politických" stran. Ivan Vyskočil a jeho bloudění velkoměstem má stejný skvělý nádech jako v Perličkách. Obklopen na vše rezignujícími spolupracovníky - Kryzánek a jeho filozofie životního koloběhu - na nic se nevyptávajícím byrokratickým systémem "člověče...dostat se do Prahy, co by za to jinej dal...!", a hlavně nenávistnými pohledy, které se velmi snadno změní v činy. Snímek, který v sobě skrývá opravdu hodně. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Film byl tehdejšími normalizátory zařazen do tzv. černých filmů, což byly snímky, u kterých podle jejich názoru převládalo negativní líčení současnosti a jednotlivých aspektů společenského i politického života. (raininface)
  • Hudbu zkomponoval Vladimír Klusák, který byl ke spolupráci přizván vlastně náhodou. Jedna z produkčních, pověřená zajištěním hudební složky, mu omylem zatelefonovala namísto jeho slavnějšímu jmenovci Janu Klusákovi. Než se záměna vysvětlila, měl už Vladimír Klusák připravenou hudbu, která na režiséra zapůsobila tak, že se rozhodl ji ve filmu použít. (raininface)
  • Po prvom premietaní a zákaze sa tvorivá skupina Šebor-Bor pokúšala snímku zachrániť, a preto nakoniec aj režisér pristúpil k niektorým úpravám. Celá záležitosť sa tiahla trištvrte roka. Film mal deväťdesiat obrazov, vykonali sa na papieri jeho úpravy, nový koniec, niektoré obrazy išli von, asi pri tridsiatich piatich obrazoch sa vykonali návrhy na úpravy, ale keď to dali dokopy, zistili, že to s filmom nepohlo, aj keď by sa napríklad v postsynchrónoch zmenili repliky. (Raccoon.city)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama