Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladý, asi dvacetiletý muž, horečně odjede z Prahy dálkovým autobusem. Pozdě večer vystoupí v Kromperku a stopuje auta, mířící k pohraničnímu pásmu. Netuší, že jej celou dobu sleduje muž v modré Octavii. Ten v plné rychlosti stopaře srazí. Druhý den je mrtvý muž nalezen v příkopu u silnice. Nemá u sebe žádné doklady. Do Kromperku přijíždí major Kalaš s nadporučíkem Vargou. Vyšetřovací mašinérie se naplno rozjíždí, avšak než se oběma kriminalistům podaří případ vyřešit, budou následovat další úmrtí a záhadné loupeže… Snímek Strach je detektivka o vyšetřování případu, v jehož pozadí stojí strach ctihodných občanů z prozrazení, jak nečestně se chovali za okupace. Film byl natočen na motivy detektivního románu Eduarda Fikera "Kilometr 19". S majorem Kalašem se filmoví diváci později setkali i v dalších filmech Vrah skrývá tvář, Po stopách krve a Diagnóza smrti. (Česká televize)

(více)

Recenze (154)

honajz 

všechny recenze uživatele

Vizuálně je to prostě Schulhoff - dokonalá kamera (zvlášť když poprvé přijedou policisté k místu činu, jak kamera vyjde s nimi ven z auta, to myslím na tehdejší dobu byl docela oříšek tohle natočit), vynikající výprava, důraz na preciznost a detail... Třeba u té vykradené chaty jsem si říkal, tady to tvůrci nedomysleli, když jsou tam na stole talíře celé a nerozbité - a šup, o dvacet minut později je to použito jako jeden z bodů detektivní úvahy, takže to tam celou dobu bylo schválně. Líbila se mi až mystická atmosféra, jak to Schulhoff umí, nebo všechny ty tajuplné hrátky techniků - občas to vypadalo jako alchymistická laboratoř, když hledali technici důkazy, třeba u té chaty když prohledávali půdu (zeminu) u lesa. Samozřejmě jsou dobré celkově lokace a stará místa Prahy, dnes už zcela zastavěná a jinak vypadající. A bylo vtipné vidět Ladislava Potměšila jako mladé ucho... Ale třeba Brzobohatý mi přišel, že tady hraje na půl plynu, obsazování Helgy Čočkové s hysterickým hereckým projevem do tehdejších filmů a seriálů dodnes nechápu (mně nepřijde ani hezká), Lohniský chudák dostal zase slizouna (hrál on někdy kladnou roli?), a navíc mě rozmrzelo celkové vyznění a důvody vražd, přišlo mi to až zbytečně poplatné době, vlastně už si myslím, že už téma bylo i za horizontem. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

"Strach" je detektivka natočená stejně skvěle jako obě mladší pokračování, jen ten ideologický nános je, naštěstí pouze v závěru, citelně větší. Ještě na počátku šedesátých let bylo evidentně hodně složité natočit "normální" detektivku, takže tvůrci chtě nechtě museli sáhnout k látce "ideologicky nezávadné". Nutno říci, že se jim podařilo tuhle "propagandistickou úlitbu moci" maximálně potlačit. Dokonce jsem nevšiml ani toho, že by se ve filmu někdo nějak zvlášť moc oslovoval oním oblíbeným "soudruhu", natožpak oním "okřídleným" "čest práci". Naopak. Maximálně syrová detektivka s výbornou kamerou, geniální režií i střihem a znamenitými hereckými výkony, to všechno navzdory poměrně slabé knižní předloze. Na to, že je to Schulhoffova téměř prvotina zcela neuvěřitelný výkon. Výkon o to překvapivější, že ten samý Schulhoff kromě tří skvělých detektivek natočil taky řadu vcelku průměrných a dneska i dokonale vyčpělých komedií, několik povedených satyr a to je asi tak všechno. Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: Rosalinda, hans500, Zazie, Tosim ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Z příběhů s majorem Kalašem zatím znám, a rád si opět zopakuju, Vrah skrývá tvář a Na kolejích čeká vrah. Jak by řekl jeden náš bývalý předseda vlády(dej mu pámbů věčnou slávu), jedná se o křišťálově čistou detektivku. Žádné postranní (zbytečné) motivy, žádná složitá rodinná pouta pánů detektivů či cokoliv podobného a přesto to funguje na jedničku a nemáte pocit, že koukáte na dokumentární, tedy chladně odtažitý, záznam detektivního vyšetřování.  Lidský rozměr dodávají herecké výkony, a to nejen pánů Hrušínského a Brzobohatého, ale zejména všichni ti vyšetřovaní podezřelí, u nichž máte pocit, že je určitě znáte ze sousedství, Tomu se říká civilní herectví a přesně takové patří do realistického detektivního příběhu, jakým tenhle první Kalašův případ bez pochyb  je. Napětí by se pak v mnoha scénách dalo krájet a o zvraty inteligentního detektivního příběhu taky není nouze. Špionážní příchuť pak neměla pražádné znaky propagandistických prorežimních hloupostí, tohle se mohlo odehrát i na opačné straně ostnatého drátu.  Závěrečné odhalení u soudu  rovněž slušně šlehne. Čtyři hvězdy, ale jen proto, že si nechávám malou rezervu pro další části. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Krimi svojej doby, dnes už so slabým spádom vyšetrovania, kriminalisti vlastne ani nič nevyšetrili a riešenie prišlo za nimi aj s vysvetlením celého prípadu. Politické pozadie a súdny proces na záver to všetko ešte viac pokazil. Hrušínský má určite na viac ako na rolu súdruha majora, kde sa v takejto "obyčajnej" roli nemohol naplno prejaviť. Viac ako krimi zápletka ma na filme zaujalo prezentovanie progresívnych postupov a hlavne vtedajších moderných technických prostriedkov. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Film je skutočným príbehom natočený na motívy románu Eduarda Fikera Kilometer 19. Ide o detektívnu zápletku v pozadí ktorej stojí strach vážených občanov z prezradenia ich konania v priebehu Protektorátu. Kolaborantské materiály sú v rukách vojnového zločinca Krűgera, dnes vedúceho špionážnej centrály v Západnom Nemecku a ten núti týchto občanov k ďalším špionážnym aktivitám. Nepríjemní svedkovia tejto špionážnej činnosti museli byť odstránení ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Místa vražd jsou smyšlená. Například obce Kromperk ani Horní Lučná neexistují. (ČSFD)
  • Věra Klímová (Helga Čočková) čeká na vraha všech obětí u nechvalně známého Bránického mostu, zvaného též Most inteligence pro železniční přeložku z Braníka přes Vltavu do Chuchle. (Robbi)
  • Na začátku filmu, kde jede za autobusem Škoda Octavia a dává směrovku doprava, jí místo horní oranžové části bliká prostřední červená, která byla určená pro brzdovou a koncovou dvojvláknovou žárovku. (optik)

Reklama

Reklama