Reklama

Reklama

Gangy New Yorku

Trailer 1
USA / Itálie, 2002, 166 min

Režie:

Martin Scorsese

Hudba:

Howard Shore

Hrají:

Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (769)

sepp 

všechny recenze uživatele

I mistr tesar se nekdy utne. Vetsina nebude se mnou souhlasit, ale tento film je neksutecne NUDNY, absolutne bez ajkekoliv smysl davajici zapletky, vyzivajici se v bezduchych, radoby dechberoucich brutalnich bitkach a prostoduchych recech. L.Di Caprio umi hrat a tocit velke filmy, to dokazal napriklad v Catch Me If You Can, zde je ale pouze prumerny, Cameron Diazova priserna jako vzdy. Jediny, kdo tento film drzi nad vodou je D.Day-Lewis, ktery umi zahrat cokoli si reziser poruci. Jinak pro me ale velke zklamani... ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

65% - Mistrně natočený a zahraný film, jež mě bohužel vůbec ničím neoslovil... Jeho hudbu považuji za sice slušnou, ale nevkusnou vůči prostředí, ve kterém se děj odehrává. Těžko se rozepisovat o filmu, ze kterého mi v paměti zůstalo jen pár zabijáckých scén. Z historicky-politického hlediska jsem možná alergický na vykreslování násilnických dějin USA, jimiž se toho často tolik omlouvá. Může to být jedním z důvodů, proč jsem měl po celou dobu filmu pocit, že jsem takových filmů viděl už mraky, a že tohle je jen vybroušený kámen, který se ale mému vkusu nikdy nestane drahokamem. ()

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

S hvězdným obsazením, devadesáti sedmi milionovým rozpočtem a Martinem Scorsesem nemůže vzniknout nemistrovské dílo. Snímek jsem viděl v kině a byl jsem naprosto omámen dějem a uvěřitelnými charaktery. Gangy New Yorku diváka zavedou do historického New Yorku a jeho obkloupujících oblastí. Dívá se zpět do historie, jak gangy válčili o nadvládě nad částmi města (všechny gangy mají reálné předlohy). Cameron Diaz je zázračně přitažlivá jako Jenny Everdeane (pro roli byly původně navrženy Heather Graham, Monica Potter, Mena Suvari a Claire Forlani), zatímco Daniel Day-Lewis (vypadá jako prehistorický Brad Pitt) hraje nesmírně odpuzující charakter, navíc dobře zahraný (původně jej měli ztvárnit Robert De Niro nebo Willem Dafoe). Daniel dokonce v rozhovoru přiznal, že při přípravě na svou roli poslouchal Eminema. Leonardo DiCaprio (vypadá jako starší verze Robbieho G. Tomlina) se vrátil do Hollywoodu se solidním výkonem jako Amsterdam Vallon. Gangy New Yorku má i pasáže, které mohly být kratší, ale i přesto přináši velký zážitek. Kdyby byl film ještě o další hodinu delší, což nesestříhaná verze byla, nevím jak bych to vydržel. Film je opravdu mistrovské dílo a je jen potvrzením pro Martina Scorseseho, že je to jeden z nejlepších režisérů všech dob. Navíc se společně s Leonardem vzdal části svého honoráře, když byl překročen rozpočet. PS: Během natáčení bitky mezi DiCapriem a Day-Lewisem Leo zlomil Danielovi nos. Day-Lewis však scénu dokončil i se zraněním. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Mistr David Fincher jednou řekl, že „co je to režie poznáte, až když zapadá slunce, vy musíte natočit pět záběrů a víte, že stihnete jenom dva.“ Martin Scorsese se vrátil, a ač to se stopáží přehnal, s důrazem na postavy a technickou stránkou suverénně jede. Jednou nabídne krvavou řežbu dvou znepřátelených táborů, jindy utiskovanou lůzu ze špinavých ulic, vše pod pečlivou kamerou Michaela Ballhause. Režie velmi dobrá, ústřední herecké trio výtečné (ano, i Cameron Diaz), hlubší význam i mnohovrstevnatost nicméně scházejí, v jednu chvíli mi totiž osudy a kroky hlavních postav byly poměrně vzdálené. Poctivá práce (škoda, že ne dravější) to ale beze zbytku je. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Krev musí na čepeli zůstat“ Bude se SPOILERovat. Scorsese se vydal hloub do minulosti a zároveň navázal na Mafiány a Casino, oproti kterým mají gangy o něco tradičněji vystavěný příběh, jakkoli netradičně zachycující hned dva vzestupy a pouze jeden pád. Ulice, do nichž je děj zasazen, jsou tentokrát opravdu špinavé a prasata v souvislosti s nimi nemusíme zmiňovat jenom v přeneseném významu. Dobře by do nich zapadli Dickensovi hrdinové. Jeden takový ostatně stojí v centru vyprávění (a sám k nám neodmyslitelným voice-overem promlouvá). Na rozdíl od Olivera Twista se své oběti neučí okrádat, nýbrž řezat, bodat a sekat. Přísnou katolickou výchovu (jak jinak) poznamenaný Amsterdam Vallon je nám průvodcem. Skrze něj se dovídáme, co se dělo, když si jistá společenská vrstva v New Yorku žila poslední roky svého věku nevinnosti. Mladý hrdina slouží jako předzvěst blížícího se konce éry mužů, kteří chtěli mít vždy poslední slovo, ačkoli uměli jenom bojovat a jakákoli diplomacie jim byla cizí. Poté, co se rozkouká a včlení do gangu, může začít realizovat svůj hlavní cíl – pomstít otce. Aby toho dosáhnul, musí zabít jinou otcovskou figuru (s níž hezky oidipovsky sdílí jednu ženu), psychopatického řezníka, který se obléká jako Willy Wonka (ač ho jinak barevně charakterizuje ďábelsky rudá), a příliš nerozlišuje mezi masem lidským a zvířecím. Teprve nezdařený atentát a následující potrestání vyléčí protagonistu z jeho sobeckosti a přimějí ho zasáhnout do dějin výrazněji. Film po Amsterdamově zmrtvýchvstání začíná nanovo, čím je odůvodněna rozmáchlá stopáž. Stejně jako ostatní postavy je ale Amsterdam opakovaně konfrontován s tvrdým faktem, že jeho problémy a jim vedená žabomyší válka pozbývají na významu (který mu egoističtí muži přikládají) ve stínu paralelně běžících velkých dějin a války občanské. Dění ve Five Points je zároveň lokálním odleskem událostí celostátních: na obou úrovních proti sobě válčí dvě Ameriky. „Čistá“ Amerika konzervativních starousedlíků a nová, multikulturální Amerika přistěhovalců. Vítězství druhé z nich předznamenalo, jak bude o pár desetiletí později vypadat nejenom New York, nýbrž celé Spojené státy (k hledání dalších politických paralel vybízí postava Řezníka, který si bere trochu z rozdělitele lidu Abrahama Lincolna a trochu z George W. Bushe, jiného mocipána sjednávajícího pořádek strachem). Prolnutím minulého a přítomného film ostatně jenom nekončí, ale také začíná, byť v úvodní řeži zastupuje současnost pouze nediegetická hudba. Není zřejmě nutné dlouze se rozepisovat o Scorseseho režisérské zručnosti. Přesně ví, kdy použít prolínačku, kdy nadhled, kdy podhled a kdy jump cut, aby film šlapal a zároveň nesl nezaměnitelný autorský rukopis (ani tentokrát nechybí představení prostředí v jednom dlouhém záběru à la dokumenty direct cinema). Jako důkaz za všechny nechť poslouží boxerský zápas s bezchybně načasovanými střihy mezi záběry v polocelku, kdy se zápasníci pohybují, a detaily, kdy si uštědřují rány. Scorsese opět prokázal ohromující cit pro detail, schopnost proniknout pod kůži jakkoli vzdálenému (ať časově, či kulturně) místu a době. Namísto televizních záběrů a dobových písniček (třebaže ani ty nechybí) používá letáků a novinových článků z probádávané periody. Autentický je rovněž slang pouličních živlů a dojem jiného času ruší hlavně slavní herci. Čím samozřejmě nechci ani naznačit, že bych si nevychutnal kupříkladu Day-Lewisovo poklepávání kudlou po vlastním skleněném oku. Gangy New Yorku jsou velkým filmem, jenž se nebojí ukázat, že ruce, které vybudovaly současnou Ameriku, byly pořádně zaneřáděné krví. Závěr je s ohledem na post-eleven ovzduší vzniku mírnější, než by si Scorsese jindy dovolil, ale trocha něhy má myslím po dvou a půl hodinách epických jatek své opodstatnění. 85% Zajímavé komentáře: golfista, Lima, kiddo, Melies, Visáč, gudaulin, DDT DDT, Vronsky , Triple H , Trias () (méně) (více)

Galerie (56)

Zajímavosti (43)

  • Daniel Day-Lewis se kvůli postavě drsného řezníka Billa Cuttinga skutečně vyučil v oboru a mistrovsky zvládl i vrhání nožů. (Pumiiix)
  • Keď v roku 1978 Martin Scorsese zvažoval natočenie tohto filmu, mal úplne inú predstavu o tom, ako má film vyzerať. Hlavnými hercami mali byť John Belushi a Dan Aykroyd, dvaja komici dobre známi pre svoj humor. (srbak)

Související novinky

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

21.06.2017

Kdyby se dával dohromady seznam nejlepších žijících herců, stoprocentně by na něm nechyběl Daniel Day-Lewis. Šedesátiletý držitel tří Oscarů je legendou, která do svých rolí dává úplně všechno, a… (více)

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

Slávni režiséri pre UNICEF

Slávni režiséri pre UNICEF

02.05.2005

Štúdio MK Film Productions za podpory medzinárodnej organizácie UNICEF nakrúca poviedkový film ALL THE INVISIBLE CHILDREN, ktorý bude pozostávať zo siedmych krátkych filmov od rôznych režisérov, z… (více)

Reklama

Reklama