Reklama

Reklama

Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (687)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Asi nejvelkolepější Scorseseho óda na člověka. Na toho člověka, který přes svoje výjimečné nadaní, přes sílu své osobnosti a bezmeznou vůli, dospěje jen k zdánlivě vyrovnané rezignaci, ale k takové, kterou přijal jenom chvilkově, jenom na čas, pouze, aby se uklidnil a nabral nových sil, přesto však kdesi v něm je již dávno rozhodnuto o tom, že boj skončil, že bylo dopočítáno a ač na zemi je vítězem. Je to až plytké a nicneříkající, psát, že se tu řeší smysl života, ale toto "neosobní" téma je podáno tak lidsky, tak blízce a zkonkretizovaně, že nebudeme odrazeni a osobnost Jakea La Motty nám ve své nejednoznačnosti navždy ulpí v mysli a bude se k nám stále vracet jako noční můra, která nás však má provokovat a vytrhovat z rezignačních a pasivních pozic. Můra, která nás tím, že nás nenechá spát, uzdraví. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

S poměrně velkorysou stopáží (alespoň vzhledem k tempu vyprávění) to Martin Scorsese dokázal utáhnout tak, že jsem se ani chvíli nenudil. Vůbec ten způsob vyprávění zvolil dobře, podařilo se mu zpracovat docela dlouhé období a přitom se nestalo, že by se zbytečně utápěl byť jen v jedné ze životních etap hlavního hrdiny (někdy si vystačí s rodinným filmem či fotkami, jindy zas obsáhne časovou etapu pomocí prostřihů ze zápasů). A když už jsem u těch boxerských utkání, s potěšením můžu konstatovat, že mě moc bavily. Výborně zpracované, poutavé, dynamické a především skvěle sestříhané. Upřímně bych jich ocenil i víc, třeba na úkor slabšího konce (vůbec od chvíle, kdy se Jake objeví v jiné roli, začne film pozvolna trochu upadat). A najít si vztah k hlavnímu hrdinovi přes jeho výbušnost, žárlivost, podezřívavost spolu s paranoií není úplně snadné, naštěstí se film může plně opřít o výborného De Nira (maskéři mu šli též na ruku) a neméně výtečného Pesciho v roli jeho podobně nesympatického bratra. Celkově hodnotím solidními 4*. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Z Martina Scorseseho až na výjimky nejsem nijak zvlášť na větvi, ale respektuji ho. Co se Zuřícího Býka a hlavně role Roberta DeNiro týká, moc jsem těm řečem o Stanislavském a sžívání se s rolí nevěřil - na co by taky herec DeNirova kalibru takhle blbnul. Pak začala úvodní scéna a s ní skutečný herecký koncert. Poprvé v životě jsem neviděl herce hrajícího nějakou postavu, ale skutečného Jakea LaMottu. No, možná ne úplně poprvé, ale rozhodně poprvé po takovou dobu a s takovou intenzitou toho pocitu. Závěrečná scéna ve mně vzbudila pocit lítosti nad kdysi velkým mužem, ale když si pak člověk uvědomí, co byl ten chlap zač... Každopádně smekám před panem hercem číslo jedna a panem hercem číslo dva (to má jako být Joe Pesci). Nějak ale nechápu to nadšení z boxerských záběrů a tak vůbec těch věcí okolo. Proto pro mě nikdy nebude Zuřící Býk legendou jako film, ale jako "místo", kde Robert DeNiro podal svůj životní výkon. Paradoxně tak z mého žebříčku vyjde s horším hodnocením než Taxikář, ale takový už je holt život. 80% ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Když tak nad tím přemýšlím, ZUŘÍCÍ BÝK byl první film, který jsem od Martina Scorseseho viděl. Pohled na člověka, který si před vámi ničí život je neuvěřitelně ubíjející. Přesto je postava Jakea LaMotty, v dokonalém podání Roberta De Nira, hodna obdivu, protože to jako většina dobrých boxerů, nikdy nevzdal. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Zuřící býk je nesmírně inteligentním film, nespadá do škatulek běžných dramat, či sportovních, popř. biografických filmů, nepřínáší divákovi to, co by mu bylo nejvíce po chuti, ale jen s přesností a hloubavostí profiluje charakter Jake La Motty a věnuje se jeho životu s poutavým zanícením i objektivním, nesoudícím odstupem současně. V podstatě lze říct, že La Motta je jeden z nejpropracovanějších filmových charakterů vůbec, není hrdina, ani antihrdina a přitom není diváku lhostejný - božská práce Scorseseho je až k neuvěření. K tomu naprosto famózní Robert De Niro a bylo by to dokonalé, kdybych se i dokonale bavil, jenže dokonale zábavný Zuřící býk není. Já mu to nevyčítám, je to film jiné kategorie, ale čísilka vždy dávám dle svých nepokryteckých pocitů -> 8/10 ()

Galerie (141)

Zajímavosti (91)

  • Väčšina scén v ringu je natáčaná využitím Steadicamu. Detailné zábery zdôrazňujú výrazy tváre. Použitie protisvetla či reflektorov ozvláštňuje scénu tým, že z boxerov letia kvapky potu či krvi, keď ich zasiahne úder. Rapidmontáž a bodavé praskanie umocňujú fyzickú silu rán. Špeciálny make-up vytvára efekt krvi hrozivo sršiacej z boxerovho obličaja. (Biopler)
  • Úvodný záber filmu, sprevádzaný klasickou hudbou, koncipovaný v pomalom tempe naznačuje, že zahrievanie boxera pred zápasom je ako tanec. Komponovanie do hĺbky priestoru umiestňuje povrazové ohraničenie ringu do popredia, aby sa ring zdal obrovský a zdôraznil boxerovu samotu. Dlhý záber zostáva čo sa týka narácie nejasný. Je to jediná scéna, pri ktorej v dvojexpozícii chýba titulok určujúci rok vo vyprávaní príbehu. (Biopler)
  • Film zdôrazňuje masochizmus Jakea (Robert De Niro). Je natoľko agresívny, že núti ostatných, aby mu ubližovali. Na tento motív je upozornené v milostnej scéne, v ktorej chce po Vickie (Cathy Moriarty), aby mu bozkom pohladila rany zo zápasu s Robinsonom (Johnny Barnes). Potom si odoprie sexuálne uspokojenie tým, že si radšej naleje studenú vodu do trenírok. Scéna sa hneď prenesie na zápas, v ktorom ho Robinson porazí. Je to paralela k scéne, v ktorej stojaci Jake provokuje Robinsona, aby ho brutálne zmlátil. Vrchol masochizmu je predstavený v scéne z väzenia, v ktorej Jake mláti hlavou do steny a tlčie päsťami opakujúc si, že nie je zviera a nadáva si do debilov. (Biopler)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Drak přichází... opět

Drak přichází... opět

16.08.2007

Neděste se, tahle novinka není o pokračování Eragona (studio 20th Century Fox o dvojce fantasy zmetku naštěstí mlčí). Je o novodobé verzi klasiky, která udělala z Bruce Leeho mezinárodní hvězdu a… (více)

Reklama

Reklama