Režie:
Martin ScorseseKamera:
Michael ChapmanHrají:
Robert De Niro, Cathy Moriarty, Joe Pesci, Frank Vincent, Nicholas Colasanto, Theresa Saldana, Mario Gallo, Frank Adonis, Joseph Bono, Charles Scorsese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)
(více)Videa (3)
Recenze (688)
(1001) Mno, to jsou dvě hodiny mého života, které nedostanu zpátky. Můžou se to snažit okrášlit, jak chtějí, ale pořád je to takzvaný garbage film o garbage people. Je mi vlastně úplně jedno, co se tam děje v popředí, protože na pozadí se k ženám chovají jako k podřadné entitě a to je pro mě tragédie tohohle příběhu. Kromě toho, že vlastně nechápu, proč by si někdo myslel, že hlas tohohle "muže" by měl každý slyšet, jsem dostala migrénu z těch nikdy nekončících dialogů, které nemají doslova vůbec žádný obsah. Nic. Nada. ()
Pozrel som si to hlavne preto, lebo väčšina mi tu tvrdí, že Zúriaci býk je lepší ako Rocky. Pche, že lepší ako Rocky, tak to ani náhodou. Jasné, Rocky je moja srdcovka, takže len ťažko to môžem porovnať, ale aj tak, Rocky ma lepšiu hudbu. Asi preto lebo Zúriaci býk ju ani nemá. Čo sa týka samotného filmu, tak Scorsese je trieda a je to skutočne bravúrne zrežírované. To platí aj o De Nirovi, ktorý to nie len dokázal výborne zahrať a aj pekne pribrať kvôli úlohe. Fajn film, fajn príbeh, ale tie emócie na mňa nefungujú. 80% - 4* ()
„I don’t trust nobody.“ Anti-Rocky (který by bez Rockyho pravděpodobně ani nevzniknul). Nikoli film o zápasech v ringu, ale o bojích v makovici chlápka, kterého žralo, že má malé ruce. Jake vinou své býčí povahy postupně ztrácí slávu, moc, peníze a důvěru druhých, od nichž požaduje respekt, který sám projevit nedokáže. Deptá ho neschopnost dokázat, o čem je přesvědčen – že patří mezi nejlepší. Boxerské úspěchy pro něj nejsou dostačující a svou dominanci, kontrolu nad situací, si potřebuje stvrzovat i v domácím prostředí. Nejtvrdší rány tak schytávají jeho nejbližší. Klíčovými osobami na bolestivé cestě k pozdnímu přijmutí vlastních hříchů jsou jeho bratr a druhá manželka. Vickie pro něj zpočátku představuje nedostupnou bohyni, jejíž krásou se náležitě opájí také kamera a kterou si Jake sám dovolí nanejvýš ostýchavě pohladit po ruce. Ochotně se ze zuřícího býka mění v jejího poslušného chlapečka (za co je na jednom z kontrastně idylických rodinných videí odměněn zástěrou „Momma’s Little Helper“). Až poté, co si uvědomí, že Vickie není jenom jeho máma, že ji musí sdílet s jinými a dávat tím všanc své mužství, začne ji vnímat jako své soukromé, nedotknutelné vlastnictví. A jako s majetkem s ní také ve velmi brutálních scénách domácího násilí jedná. Skutečně se chová jako zvíře neschopné ovládnout své pudy (zvířecí skřeky doprovázejí také boxerské zápasy). Vědom si neodčinitelnosti svých hříchů, snaží se v brutálně nepovzbudivém závěru svou prohru alespoň přetavit v sebe-lítostivé vtipkování. Je však zřejmé, že níž už sestoupit nemohl. Abych nezapomněl, Scorseseho odůvodněně těžkopádný film má též úchvatnou kameru, minimálně v boxerských scénách bezkonkurenční střih (barové dialogy jsou místy chaotické) a ve svém středu jeden z nejzarputilejších hereckých výkonů moderní kinematografie. 85% Zajímavé komentáře: Decker, Vronsky, Triple H, Cornon ()
No asi všechno tady už bylo řečeno, ale neodpustim si pár negativních poznámek... Film mě, bohužel, chvílema nudil. Zejména od toho okamžiku, kdy hlavní postava přestane s boxem, mi připadalo, že se film plácá od ničeho k ničemu. Naopak některý části filmu by si podle mě zasloužily víc prostoru (např. pasáž z vězení). Nejsem žádnej vizuální fetišista, takže fakt, že někdo v roce 1980 natočí černobílej film, mě spíš irituje. Spousta lidí tu třeba vychvaluje úvodní titulky, ale timhle u mě film prostě nazaboduje. A v neposlední řadě musim napsat, že scény ze zápasů mi přišly celkem na hovno. Občas bylo vidět, že rány padaj jen tak do vzduchu a navíc po 10-ti kolech v ringu často oba soupeři byli akorát zpocený a jinak vypadali celkem bez poskvrnky. Celkově je to pro mě tak někde na rozhraní 3 a 4 hvězdičky, ale kvůli výkonu De Nira se nakonec přiklonim k vyššímu hodnocení - 71% ()
Černobílý autobiografický skvost, který je nejen nejlepším nemafiánským filmem Martina Scorseseho, ale řadí se i k absolutní špičce boxerského subžánru. Paradoxní je na tom to, že scének z boxerských klání by se dalo spočítat na prstech jedné ruky. Zuřící býk vyniká někde jinde. Ve scénáři. Ve scénáři, který je spjat s postavou násilníka a cholerika LaMotty. První spolupráce trojice De Niro – Pesci – Scorsese dopadla více než na výbornou. De Niro se roli naprosto odevzdal. Jde to vidět nejen na fyzické přípravě, ale i psychické. Řada nezapomenutelných scének, detailní kamera, kompozice, stylizace, násilí. Scorsese zde sahal po Oscaru jako nikdy předtím a tenhle nezdar shledávám jako jednu z největších chyb v historii akademie. Co chcete víc než dokonalost? [Přesná stopáž: 124 min] ()
Galerie (141)
Zajímavosti (92)
- Násilie voči ženám vo filme vytvára ostrý kontrapunkt k zápasom v ringu. Počas prvej scény v klube Copacabana sú ženy terčom zneužívania. Jake (Robert De Niro) obviní Vickie (Cathy Moriarty) z flirtovania s inými mužmi. Uráža boxera i mafiána, že sú ako ženské. Neskôr starý Jake ako komik adresuje nevkusné poznámky k ženám v publiku. Scorsese týmito udalosťami naznačuje, že život v USA je plný mužskej agresivity. (Biopler)
- Martin Scorsese obsadil Joea Pesciho (Joey) a Franka Vincenta (Salvy) do svého filmu poté, co jej oba viděl v nízkorozpočtovém mafiánském dramatu The Death Collector (1976). (Karlos80)
- Když Robert De Niro přebíral Oscara za nejlepší herecký výkon, skutečný Jake LaMotta seděl v publiku. (džanik)
Reklama