Reklama

Reklama

Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (688)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Příběh boxéra, který nezávisle stoupá vzhůru, ale jako paranoidní násilník pak padne na držku. Nepříliš sympatický až lehce bezcharakterní Jake LaMotta - De Niro, se mi nedostal pod kůži, nakonec stejně jako celý film. Ne že bych se nudil, ale sledoval jsem toto klasické dílo spíše s takovým povinným zájmem, než že by to nějak opravdicky dopadlo. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

,, Nikdo nedává tak tvrdé rány jako život. Nejde o to, jak tvrdý dáváš rány, ale jak tvrdý rány umíš přijmout a pokračovat dál." Tahle hláška z filmové Rocky je velmi trefná, přece jen se ale dá říct, že se to Rockymu Balboovi říká když je zcela fiktivní postava. Žil byl ale jeden skutečný boxer, který rány od života dostal ještě tvrdší než právě Rocky Balboa a tím byl Jake LaMotta též známý jako Zuřící býk. LaMottova příběhu se ujal režisér Martin Scorsese, který se krom gangsterek zapsal především jako režisér biopiců slavných kontroverzních osobností jako třeba Howard Hughes v Letcovi nebo Jordan Belfort ve Vlku z Wall Street. Právě po snímcích jako Špinavé ulice nebo Taxikář byl ale pro Scorseseho první biopic právě Železný býk, který dodnes bezpochyby patří mezi mistrovy vrcholné kousky. Zuřící býk zaujme už svým černobílým zpracováním a pro nedávno zesnulého kameramana Michaela Champana jde o jeho vrcholný obrazový kousek, kde navíc perfektním způsobem zpracovává atmosféru a prostředí boxerských zápasů. Celková obrazová kompozice je ale u Zuřícího býka prostě naprosto perfektní a téměř žádný černobílý film není tak pestrý. Už tento fakt dělá Zuřícího býka něčím výjimečným. Zuřící býk a pravý příběh Jakea LaMotty dělá z Rockyho opravdu vyloženou pohádku, protože LaMotta dostával rozhodně tvrdší rány a vůbec by se mu nikdo nedivil, kdyby rány přestal přijímat a odmítl jít dál. LaMotta rozhodně nebyl svatoušek, který se sice pomalu stával čím dál tím proslulejším boxerem, jeho vztahy s rodinou byli čím dál na horším bodu mrazu, což bylo ještě utvrzeno LaMottovým vyloženě domácím násilím vytvořené jeho žárlivostí a prudkou povahou. LaMotta tak byl občas skutečně někdy hajzl, kterému byste někdy nejradši vlastně rozbili držku, zároveň je ho vám ale přesto všechno vyloženě líto, což ještě více utvrzeno naprosto famózním hereckým výkonem Roberta De Nira. Tento herecký velikán si za Zuřícího býka došel pro svého druhého Oscara a to zcela právem. Nejenom, že kvůli roli přibral a nechal si přerazit nos, ale skutečně se do role Jakea LaMotty ponořil a byl to on kdo chtěl LaMottův příběh realizovat a k režii Scorseseho víceméně donutil. Sám LaMotta po premiéře zděšeně zareagoval na to jak příšerným člověkem byl a nikdo pravděpodobně nemohl tak těžce uchopitelný charakter jako je ten LaMottův ztvárnit lépe. Realističnosti soubojů pomáhá fakt, že všechny údery byli pravé a proto ze žádného jiného boxerského filmu snad nikdy nebylo cítit tolik testosteronu. Šlo též o první společnou spolupráci Scorseseho, De Nira a Joea Pesciho, který skvěle ztvárnil LaMottova bratra Joeyho. Cathy Moriaty je zase skvělá v roli LaMottyho manželky a i díky jejímu hereckému výkonu tak skvěle funguje celkový vztah LaMottových. Zuřící býk je jednoduše dodnes jedním z nejlepších životopisných filmů všech dob, který toho o obtížnostech života řekne mnohem více než Rocky i proto, že příběh Zuřícího býka napsal sám život. De Niro zde předvádí jeden z vrcholných příkladů charakterního herectví, vizuálně jde o naprosto skvělou podívanou a především se zde naprosto bravurně divák dostane jakoby přímo do ringu. Jenomže tento film není primárně o boxu jako právě o tom udělat si balanc v životě, dosáhnout duševního míru a především si uvědomit a následně se vyrovnat se svými chybami. Občas je to těžké, rozhodně ale ne nemožné. A i proto stojí za to příběh Jakea LaMotty v této audiovizuální vrcholné podobě vidět..... () (méně) (více)

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Scorsese podobně jako Tarkovskij nebo Coppola skutečně našel způsob, jak pracovat s „filmem“, jak ho doopravdy uchopit. ____ Výlučnost Zuřícího býka vidím hlavně v naprosto precizně natočených scénách. Scorsese se vyhýbá dvou událostem odehrávajícím se navzájem, nepoužívá dvě akce přes hloubi pole, nedělí plátno, neinformuje přes média (i ta TV je symbolicky rozbitá, nikoliv z důvodu poruchovosti televizních přijímačů, ale čistě jako odkaz na formální dominanty Scorseseho) a jen ve dvou případech sáhne po křížovém střihu. Jinak z 95% poctivě hněte jednotlivé scény, plastizuje je a inscenuje, dokud nejsou hotový. I souboje v ringu jsou motivovány více kompozičně než sportovně, viz práce kamery a procesy jednostranné subjektivizace a deformace vidění De Nira při zápasech. Je to všechno daný za prvé tím, jak u Scorseseho filmů vyjednává totální realita s totální stylizací. Je to krásný, ale skutečný to být nemůže, na to je to krásný až moc. A za druhé žánrotvorným estetismem Scorseseho - filmového spratka z Malibu generace -, kterým víceméně pomohl zachránit Hollywood na sklonku klasického období. ____ Rafinovaná rovnováha mezi tím, jak Scorsese nadržuje hlavní postavě homofobního mizogynika bez přátel, aby ji ihned záhy něco odepřel, a tak pořád dokola po celou stopáž, to zaujetí pro neschůdné a nesympatické činy je posledním prvkem k dokonalosti filmu. Nezatajuji, že se mě nějak bytostně dotkl. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Když tak nad tím přemýšlím, ZUŘÍCÍ BÝK byl první film, který jsem od Martina Scorseseho viděl. Pohled na člověka, který si před vámi ničí život je neuvěřitelně ubíjející. Přesto je postava Jakea LaMotty, v dokonalém podání Roberta De Nira, hodna obdivu, protože to jako většina dobrých boxerů, nikdy nevzdal. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

No asi všechno tady už bylo řečeno, ale neodpustim si pár negativních poznámek... Film mě, bohužel, chvílema nudil. Zejména od toho okamžiku, kdy hlavní postava přestane s boxem, mi připadalo, že se film plácá od ničeho k ničemu. Naopak některý části filmu by si podle mě zasloužily víc prostoru (např. pasáž z vězení). Nejsem žádnej vizuální fetišista, takže fakt, že někdo v roce 1980 natočí černobílej film, mě spíš irituje. Spousta lidí tu třeba vychvaluje úvodní titulky, ale timhle u mě film prostě nazaboduje. A v neposlední řadě musim napsat, že scény ze zápasů mi přišly celkem na hovno. Občas bylo vidět, že rány padaj jen tak do vzduchu a navíc po 10-ti kolech v ringu často oba soupeři byli akorát zpocený a jinak vypadali celkem bez poskvrnky. Celkově je to pro mě tak někde na rozhraní 3 a 4 hvězdičky, ale kvůli výkonu De Nira se nakonec přiklonim k vyššímu hodnocení - 71% ()

Galerie (141)

Zajímavosti (92)

  • Martin Scorsese odmítnul točit boxerské scény více kamerami, spíš trval na pečlivé choreografii a přirozeném pohybu kamery, která by měla působit jako třetí zápasník v ringu. (don corleone)
  • Film ponúka úvahu o Jakeovej (De Niro) potlačovanej homosexualite, s ktorou má súvis jeho agresivita. Jake objíma porazeného súpera Cerdana (Louis Raftis), taktiež vyzýva Robinsona (Johnny Barnes), aby ho napadol, resp. v nočnom klube prehlasuje ako pohľadný je jeho najbližší súper – tieto udalosti podporujú takúto interpretáciu. Teda Jakeovo zanietenie pre box a zároveň ľahostajnosť voči blízkym v okolí pramenia z nepriznanej homosexuálnej orientácie. (Biopler)
  • Slovo "fuck" zaznie vo filme celkovo 114-krát. (Jevo)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Drak přichází... opět

Drak přichází... opět

16.08.2007

Neděste se, tahle novinka není o pokračování Eragona (studio 20th Century Fox o dvojce fantasy zmetku naštěstí mlčí). Je o novodobé verzi klasiky, která udělala z Bruce Leeho mezinárodní hvězdu a… (více)

Reklama

Reklama