Reklama

Reklama

Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (687)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Scorsese podobně jako Tarkovskij nebo Coppola skutečně našel způsob, jak pracovat s „filmem“, jak ho doopravdy uchopit. ____ Výlučnost Zuřícího býka vidím hlavně v naprosto precizně natočených scénách. Scorsese se vyhýbá dvou událostem odehrávajícím se navzájem, nepoužívá dvě akce přes hloubi pole, nedělí plátno, neinformuje přes média (i ta TV je symbolicky rozbitá, nikoliv z důvodu poruchovosti televizních přijímačů, ale čistě jako odkaz na formální dominanty Scorseseho) a jen ve dvou případech sáhne po křížovém střihu. Jinak z 95% poctivě hněte jednotlivé scény, plastizuje je a inscenuje, dokud nejsou hotový. I souboje v ringu jsou motivovány více kompozičně než sportovně, viz práce kamery a procesy jednostranné subjektivizace a deformace vidění De Nira při zápasech. Je to všechno daný za prvé tím, jak u Scorseseho filmů vyjednává totální realita s totální stylizací. Je to krásný, ale skutečný to být nemůže, na to je to krásný až moc. A za druhé žánrotvorným estetismem Scorseseho - filmového spratka z Malibu generace -, kterým víceméně pomohl zachránit Hollywood na sklonku klasického období. ____ Rafinovaná rovnováha mezi tím, jak Scorsese nadržuje hlavní postavě homofobního mizogynika bez přátel, aby ji ihned záhy něco odepřel, a tak pořád dokola po celou stopáž, to zaujetí pro neschůdné a nesympatické činy je posledním prvkem k dokonalosti filmu. Nezatajuji, že se mě nějak bytostně dotkl. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších životopisných filmů - 100 Greatest Biography Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Nebýt famózního Roberta De Nira, byl by tento snímek poloviční. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Mno, to jsou dvě hodiny mého života, které nedostanu zpátky. Můžou se to snažit okrášlit, jak chtějí, ale pořád je to takzvaný garbage film o garbage people. Je mi vlastně úplně jedno, co se tam děje v popředí, protože na pozadí se k ženám chovají jako k podřadné entitě a to je pro mě tragédie tohohle příběhu. Kromě toho, že vlastně nechápu, proč by si někdo myslel, že hlas tohohle "muže" by měl každý slyšet, jsem dostala migrénu z těch nikdy nekončících dialogů, které nemají doslova vůbec žádný obsah. Nic. Nada. ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Pozrel som si to hlavne preto, lebo väčšina mi tu tvrdí, že Zúriaci býk je lepší ako Rocky. Pche, že lepší ako Rocky, tak to ani náhodou. Jasné, Rocky je moja srdcovka, takže len ťažko to môžem porovnať, ale aj tak, Rocky ma lepšiu hudbu. Asi preto lebo Zúriaci býk ju ani nemá. Čo sa týka samotného filmu, tak Scorsese je trieda a je to skutočne bravúrne zrežírované. To platí aj o De Nirovi, ktorý to nie len dokázal výborne zahrať a aj pekne pribrať kvôli úlohe. Fajn film, fajn príbeh, ale tie emócie na mňa nefungujú. 80% - 4* ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Z Martina Scorseseho až na výjimky nejsem nijak zvlášť na větvi, ale respektuji ho. Co se Zuřícího Býka a hlavně role Roberta DeNiro týká, moc jsem těm řečem o Stanislavském a sžívání se s rolí nevěřil - na co by taky herec DeNirova kalibru takhle blbnul. Pak začala úvodní scéna a s ní skutečný herecký koncert. Poprvé v životě jsem neviděl herce hrajícího nějakou postavu, ale skutečného Jakea LaMottu. No, možná ne úplně poprvé, ale rozhodně poprvé po takovou dobu a s takovou intenzitou toho pocitu. Závěrečná scéna ve mně vzbudila pocit lítosti nad kdysi velkým mužem, ale když si pak člověk uvědomí, co byl ten chlap zač... Každopádně smekám před panem hercem číslo jedna a panem hercem číslo dva (to má jako být Joe Pesci). Nějak ale nechápu to nadšení z boxerských záběrů a tak vůbec těch věcí okolo. Proto pro mě nikdy nebude Zuřící Býk legendou jako film, ale jako "místo", kde Robert DeNiro podal svůj životní výkon. Paradoxně tak z mého žebříčku vyjde s horším hodnocením než Taxikář, ale takový už je holt život. 80% ()

Galerie (141)

Zajímavosti (91)

  • Scorsese použitím titulkov pre identifikáciu boxerského zápasu vytvára spoločenský i historický kontext a zároveň lepí snímke kvázi dokumentárnu črtu. (Biopler)
  • Keď LaMotta (Robert De Niro) vyhráva šampionát v strednej váhe, je na vrchole kariéry. Potom jeho život začne upadať do žiarlivosti a násilia voči ostatným. Isté motívy násilia sú však vo vyprávaní prítomné už predtým a zdôrazňujú rolu násilia v jeho živote i v živote jeho okolia. Počas prestávky jeho prvého zápasu sa v hľadisku strhne bitka. Je to predzvesť, že násilie sa šíri i za mantinely ringu. Vzťahy v rodine sú napäté medzi ním a bratom. Jeho brat Joey (Joe Pesci) dokonca pri výchove syna neváha použiť vyhrážky nožom. (Biopler)
  • Nejednoznačnosť filmu kulminuje na konci. Objaví sa citát z Biblie: „Znovu teda zavolali človeka, čo bol predtým slepý, a povedali mu: „Vzdaj Bohu slávu! My vieme, že ten človek je hriešnik.“ On odvetil: „Či je hriešnik, neviem. Ale jedno viem: že som bol slepý a teraz vidím.“ Citát sa dá vzťahovať k Jakeovi (Robert De Niro), k poznaniu, či bol osvietený alebo nie. Na základe predostretých faktov v snímke skôr nie. Po zobrazení citátu sa ešte zobrazuje Scorseseovo venovanie pamiatke učiteľa Haiga R. Manoogiana. Citát sa môže vzťahovať aj ku Scorsesemu, ktorý pochádza z drsnej štvrte v New Yorku. Keby nestretol svojho učiteľa, profesora filmu, ktorý mu pomohol „vidieť“, možno by skončil podobne ako Jake. (Biopler)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Drak přichází... opět

Drak přichází... opět

16.08.2007

Neděste se, tahle novinka není o pokračování Eragona (studio 20th Century Fox o dvojce fantasy zmetku naštěstí mlčí). Je o novodobé verzi klasiky, která udělala z Bruce Leeho mezinárodní hvězdu a… (více)

Reklama

Reklama