Režie:
Ridley ScottScénář:
Rose BoschKamera:
Adrian BiddleHudba:
VangelisHrají:
Gérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver, Loren Dean, Ángela Molina, Fernando Rey, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Kevin Dunn, Frank Langella (více)Obsahy(1)
Každé dítě zná ten příběh námořníka z Janova, který vyplul hledat novou cestu do Indie a objevil nový svět. Idylický ráj na zemi, oplývající bohatstvím. Dočkal se poct po svém návratu, ale prožil také mnoho útrap a hrůzy. Ať už je předmětem oslavování nebo zatracování, jedno mu nikdo nevezme. Ukázal svým následovníkům cestu a spustil ohromnou lavinu změn. "1492" je fascinujícím a provokujícím příběhem jedné z nejzáhadnějších postav historie. Nezobrazuje pouze Kolumbovu plavbu, ale také období více než dvaceti let jeho života a úporné snahy získat podporu na uskutečnění dávného snu. Zachycuje muže a ženy, kteří ho podporovali či mu stáli v cestě, i útrapy, jimž byl vystaven v pozdějších letech. Je to příběh jednoho z největších dobrodružství posledních pěti set let, které může být přirovnáváno snad jen k dobytí Měsíce. Na rozdíl od Američanů však Kolumbus nevěděl, kde a zda vůbec přistane. A za to mu náleží obdiv. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (353)
Hustota všemožných mouder, co na nás Ridleyho figurky chrlí, se rovná hustotě mlze nad Brčálníkem. Sladké lízátka já nerad, protože obsahují cukr. Ten se ihned vstřebá a způsobí vypouklý tvar dutiny břišní, asi takový, jakým se v současné době pyšní Žerárd Žerárdovič Depardiov. Namísto jednoduchých cukrů lze doporučit kvalitnější polysacharidy, které musí váš trávicí systém nejprve pracně rozložit. Ale nasytí na mnohem delší dobu. Co z toho vyplývá? 1492 je jednoduchý cukírek, Mise/Misie polysacharid. Ridley vždycky napěchoval svoje pseudohistorické filmy tunou patosu a naivním příběhem. Církev v Kolumbově době opravdu netvrdila, že je země placka, to už bylo ostatně vyvráceno od dob starého Řecka. Ridley prostě točí barevné, ale jinak černobílé filmy. Oč lepší jsou ty staré černobílé, no mnohem barvitější snímky! ()
Nepříliš divácky atraktivní zpracování obrovské historické události. Mám takový neblahý pocit, že na tomto snímku je bezpochyby nejlepší Vangelisova hudba, která naprosto převyšuje všechno ostatní a bez ní by byl snímek úplně někde jinde. Kdykoli jsem uslyšel božskou ústřední melodii, tak se mi objevila husí kůže. Vzhledem k obsahu mi přišla stopáž snímku k uzoufání dlouhá. Ani ten Depardieu mi v roli Colomba úplně neseděl. Většinu stopáže jsem se tedy pouze lehce nudil. Několik působivých míst celkový dojem vyloženě nespasí. Žalostně mi zde scházely jakékoli emoce. Lepší 2 kousky. ()
Legendární mořeplavec to dokázal, ač mu leckdo nevěřil. S Pintou, Niňou a Santa Marií a desítkami námořníků se vydal do neznáma, než se však objevil u amerických břehů, stálo to hodně životů, dřiny a politické nevole. Ridley Scott se pět set let poté nespokojil se suchými fakty, ač se to někomu nemusí líbit, tenhle kolumbusovský opus se zařadil mezi jeho největší lahůdky. I když řadě diváků může ona snaha za každou cenu upozornit na „ten velký kus“ vadit. Scott nicméně nabídl fascinující odraz výjimečného muže, který byl stejně požehnaný jako prokletý. A hlavně jeho vizi, která měla i lehce snové základy. Nevyhnul se nemalé dávce patosu, což ovšem k téhle neskromné látce patří. Výsledek bych nenazýval nějakým výrazným psychologickým portrétem, prostě dramatem, který nechce být dějepisnou ilustrací. Depardieu mi nevadil, myslím, že alespoň oscarová nominace za kameru nebo hudbu byla na místě. ()
Ridleyho zabery ve spojeni s Vangelisovou hudbou, to je zabijacka kombinace, ze ktere se rodi kulty. V pripade 1492 to sice neni neco az tak ultimatniho jako Blade Runner, ale i tady uz minimalne kvuli soundtracku nemuzu jit pod 5. Skvele historicke tema objevovani Ameriky, jedine co me otravovalo byla anglictina Gérarda Depardieu, coz mozna pusobi vic autenticky, ale stejne me to sere. 9/10 ()
Z tohto filmu som mal pocit ako keby bol z 80. rokov. Veľmi ho pretiahli a vizuálne bol podivný, ale predsa je to veľká téma a tá by si zaslúžila presvedčivejšie spracovanie. Ľudia ako Ridley Scott, Vangelis, Depardieu a Weaver sú silná kombinácia, najmä Gérard, ktorého vývoj prebehol od tohto "objaviteľa" Ameriky po ruské dejiny, je zaujímavým prvkom. Tento film mal dať do povedomia verejnosti nie až tak idylický príbeh, ktorý vtedy prebehol, avšak aj skutočnosti ako viera a pokrok dali fatálny úder dogmám a ľuďom, čo si o svojich myšlienkach mysleli, že sú viac než tých druhých a dávali im to pocítiť. Dnes ľudia tiež ubíjajú kreativitu a nádeje ľudí, ktorí chcú svet posunúť ďalej od kapitalizmu, zosmiešňovaním, urážkami, podkopávaním, bojom proti ním, ale svet a dejiny zastaviť nejdú a tí, ktorí sú počas svojej doby často nedocenení, či ubití si v budúcnosti nájdu miesto v histórii za svoje príspevky a na tých druhých si naopak už nikto nespomenie. Kolumbus to tiež nemal jednoduché, ale mal odhodlanie, bol odvážny a pasoval sa s problémami svojsky, tak ako tvorcovia tohto filmu. Myslím si, že takáto téma by sa dalo poňať aj inak. Taký Master and Commander nemal tak monumentálnu tému a bol očarujúci, tu sa spojilo viac krajín a výsledný efekt bol pomerne jednoduchý, nič výnimočné. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (11)
- Než film připadl Ridley Scottovi, mohli režírovat Francis Ford Coppola, Roland Joffé a Oliver Stone. (HellFire)
- Původní název zněl jednoduše Columbus. (HellFire)
- Natáčelo se od 2. prosince 1991 do 10. března 1992 v Anglii, Španělsku, Dominikánské republice, Kostarice a na Amerických Panenských ostrovech. (Varan)
Reklama