Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (4)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 840)
Kolektivní hrůza z neznámého v izolovaném prostředí. První seriózní sci-fi horor s krvelačnou vesmírnou zrůdou… a zrovna tou nejvypečenější, která dosáhla kultovního statusu. Oproti Cameronovým navazujícím Aliens působí Scottův Alien skromně až komorně, nestvůru představuje postupně, těží z její tajuplnosti, hrozivosti dokonalého a nezničitelného mimozemského organizmu, který je v potravinovém řetězci vysoko nad čímkoliv, co známe ze Země. Detaily na tváře ke smrti vyděšených, civilně přirozených a chabě vyzbrojených členů posádky. Vizuální zkoumání futuristicky elegantních i strojovně industriálních útrob jejich vesmírné lodě Nostromo. Atmosférická creepy hudba jedinečného kouzelníka Jerryho Goldsmithe. A především geniální dizajn H.R. Gigera nejenom samotné příšery, dělají film unikátní klasikou žánru. Zakladatelem trendů a jeho inspiračním pramenem, ve kterém ani po čtyřiceti letech nejde najít klišé či odhadnou, kdo přežije. ()
Na astronautské hody na palubě nákladní lodi Nostromo se dostaví i ocasatý hybrid, vychutná si Kaneovu snídani a pak se v jedné z nejsilnějších scén vůbec provrtá na svět. Nepotřebuje plenky, ani mateřské mléko, protože roste doslova před očima a potravu si záhy obstará sám. Je to dokonalý organismus! Monstrum H. G. Gigera budí strach nejen u posádky, ale i u diváků. Potemnělé chodby, zákoutí, či průlezy Nostroma přináší infarktové scény. Výkřiky hrůzy skvěle rezonují s hrobovým tichem vesmírných dálav. Výsledek?? Nejpůsobivější sci-fi horor který ani po tolika letech neztratil vůbec nic ze svého mrazivého kouzla a kyselinového odéru. Ellen Ripleyová se navždy stala nebojácnou hrdinkou a její jméno zakořenilo jako jedno z nejznámějších. 11 miliónů dolarů(rozpočet)/105 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/41,5 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
(1001) Další z kategorie filmů, u nichž člověk vzpomíná na to, jak v prepubescentním věku svým kamarádkám při sledování druhého Shreka znalecky vykládá, že něco je tam parodie na Vetřelce, aniž by sám Vetřelce někdy viděl. A potom také vzpomíná na to, jak se na to konečně podíval, v pubertě, potmě, doma sám, a potom se bál jít tmavou kuchyní a raději spal celou noc na gauči v obývacím pokoji. A potom také na to, jak jel s rodiči na Gigerovu výstavu zrovna ve svém gotickém období a od té doby si všechno zařízení v domácnosti představoval s černou viditelnou páteří a lebkami a nohami ve tvaru zvířecích pařátů. Ach, kdybych nebyla zaměstnána nekonečným analyzováním současnosti, tak bych snad řekla, že žiji jenom vzpomínkami. Co se týče sci-fi žen, tak jsem vždycky chtěla být spíš Linda Hamilton, nicméně Sigourney má nehynoucí respekt. A můj bože, mladý (mladší) John Hurt má páru! A taky úplně chápu, proč byla moje maminka rozladěná, že má Ian Holm hrát Bilba, protože ty jeho oči, do háje. ()
Vetřelec je kult, který je třeba respektovat. Jím se inspirovala veliká spousta pozdějších filmů a jen jen moje chyba, že jsem ho pořádně neviděl někdy mnohem dříve. Ridley Scott zkrátka dokázal natočit vynikající napínavý film a v tý době to musela bejt obrovská pecka. I v dnešní době je vidět, že interiér lodi byl nádherně vymodelován a pro spoustu filmových fandů je film stále skvěle koukatelný. A Sigourney Weaver je zkrátka kapitola sama pro sebe...80%...[25.2.2015_Kino Brandýs nad Labem] ()
Dneska odpoledne jsem si odškrtla z dlouhého seznamu filmů "musíte vidět" další kousek, který pro mě byl hodně hodně dlouho soukromou výzvou. Jak to říct, já se prostě u hororů bojím. A je to venku. Tedy, přiznání je venku. Vetřelec taky, ale tohle napsat je vlastně už spoiler. Tak ne, Vetřelec je stále vetřený, protože kdyby nebyl, nemělo by to další díly. Noční můry mám co do děje i horší, ale takhle hnusnej ksicht se mi ještě nezdál. ()
Galerie (297)
Photo © 1979 20th Century Fox
Zajímavosti (270)
- Ve skafandrech, které nosili Tom Skerritt (Dallas), John Hurt (Kane) a Veronica Cartwright (Lambert), měli herci problémy s dýcháním a ještě k tomu kvůli světlům dosahovala teplota ve studiu až ke 37,8 °C. Herci často omdlívali a vždy musela být při natáčení připravena zdravotní sestra. (PaTeXx)
- Když se ve filmu Vetřelec blíží k posádce, nebo když jsou členové posádky Vetřelci na stopě, na pozadí scény se rozezní tlukot srdce. Ten následně utichne v momentě, kdy je Vetřelcova oběť lapena. (CamilleS)
- Efekt, kdy se skrze Kaneův (John Hurt) hrudník dral na svět vetřelec a útroby Hurtova imitovaného těla začaly chrlit vnitřnosti, byl mimořádný. Podle líčení listu The Guardian odešel Yaphet Kotto (Parker) po natáčení domů, zavřel se v pokoji a s nikým nemluvil. Celá scéna se točila jen jednou, čtyřmi kamerami. (rakovnik)
Reklama