Režie:
Tony ScottKamera:
Jeffrey L. KimballHudba:
Harold FaltermeyerHrají:
Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Barry Tubb, Rick Rossovich, Tim Robbins (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Pete Mitchell (Tom Cruise), odvážný mladý letec přezdívaný "Maverick", se začíná stávat nejlepším z nejlepších. Je vyslán na pětitýdenní kurz do kalifornského Miramaru na školu pro elitní vojenské piloty, které se říká Top Gun. Zde se vznětlivý pilot utká s těmi největšími esy v oboru a setká se nejen s vnadnou astrofyzičkou a leteckou instruktorkou Charlie (Kelly McGillisová), ale také s geniálním a velmi soutěživým spolustudentem "Icemanem" (Val Kilmer), s nímž od samého začátku svádí bezohledný boj o prvenství. Zatímco je však Maverick pronásledován záhadnou smrtí svého otce, bude schopen zkrotit svou divokou povahu a získat tak nejen prestižní trofej Top Gunu, ale i srdce milované dívky? (HBO GO)
(více)Videa (14)
Recenze (881)
Tak na tenhle film jsem byl docela zvedavej, nekolikrat jsem videl Žhavé výstřely, kde je sparodovanej a ted musim rict, ze ta parodie je lepsi. Herci jsou docela v klidu, akorat nic moc nehrajou a vetsinou se jen tak usmivaj. Pribeh je stokrat ohranej, frajirek co se mu neco posere, chce se na vse vysrat, ale nakonec ukaze velkej navrat a vsem to natre. I kdyz tu je docela dobra a chytlava hudba a je tu spousta vzdusnejch souboju (treninkovy nebo na zaver opravdovy), tak jsem se misty krapet nudil. Navic celej film je takovej docela naivni. Kamera tu je jeste narozdil od novejch Tonyho filmu normalni, ale mohla by bejt vic vynalezava, pohled z ocasu stihacky, na kokpit a z dalky, to je tak asi vse. Kdyby furt necvicili, ale bojovali tak jako v zaveru (i kdyz nechapu jak muze par migu nakopat tem "nejlepsim z nejlepsich"), tak bych dal mozna vyssi hodnoceni, ale takle jen slabsi 4*. ()
Člověk by měl trochu držet palce hlavním hrdinům (nebo alespoň někomu), aby ho film vtáhl a bavil. "Top Gun" u mě v tomto směru nezafungoval: frajírek Cruise pro mě byl jen prototypem arogantního blba, jeho buchta mi byla ukradená a vedlejší postavy jsou charakterově ploché loutky do počtu. Ani stíhačky mě neberou, takže z mého hlediska byla tahle akčně-romantická reklama amerického letectva ztrátou času. 40% ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Klasika od Tonyho Scotta, kterou mám rád. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=VN8ze3S0Uj8 ()
Jedinečnost Top Gunu spočívá mimo jiné v tom, že se skrze něj dá pochopit, proč Tony Scott tak často a rád používal teleobjektivy. Teleobjektivy tvoří jak známo podstatnou součást jeho režisérského rukopisu. Top Gun je toho dobrým příkladem, protože jsou tu použitý snad v 80% stopáže, ne-li víc. Důvod, proč tomu tak je, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu: představte si, že jste kameraman a někdo jako třeba Tony Scott po vás chce natočit letecké souboje. Jedno z klíčových rozhodnutí se týká toho, jak budete zabírat letadla. Buďto je můžete brát přes normální objektivy, aneb přes teleobjektivy. Normální objektivy, tzn. velký úhel záběru, způsobí, že letadlo se bude moct volně pohybovat od okraje záběru k okraji a bude působit dynamicky, zatímco okolní krajina statičtěji. Oproti tomu teleobjektivy, tzn. malý úhel záběru s extrémním přiblížením k předmětu, udělá z letadla statický prvek na pozadí dynamické a rozostřené krajiny. Toto druhé řešení má ovšem jednu dost nezanedbatelnou výhodu, protože piloti v kokpitu jsou obvykle snímání úplně stejně (kamera nalepená na pilota a dynamicky ubíhající krajina za ním), tudíž když se během soubojů přestřihává z letadla na pilota a vica versa, není v tom tak velký kontrast, jako kdyby se stříhalo z „velkého" pilota na „malé" letadlo brané normálními objektivy. Z hlediska střihu je řešení s teleobjektivy zkrátka lepší. Naopak když jede Tom Cruise na motorce, bere se to často spíš přes normální objektivy, protože žádné střihy na něho jako jezdce za řídítky neexistují, a cílem je naopak to, aby vynikla spíše okolní krajina, topící se čirou náhodu zrovna v tom nekýčovitějším kalifornském západu slunce. Top Gun tudíž chápu jak takovou esej na téma teleobjektivy, jejichž použití nemusí být navíc vůbec samoúčelný. Nejenže to je efektivní, protože teleobjektivy jakoby izolují předměty a odtrhávají je od okolí, což zde, kde letci během tréninku soupeří spíš sami se sebou než s nějakými dalšími piloty, má svůj pádný význam. Vedle toho je použití teleobjektivů i velmi efektní a dává to filmu zvláštní šmrnc. Nejznámějším příkladem této efektnosti je nejspíše scéna z Hitchcockova Psycha, ve které detektiv Arbogast padá ze schodů. Upřený pohled znehybnělé hlavy, snímaný na dynamicky se pohybujícím pozadí, v protikladu k tomu, co se děje ve „skutečnosti“, kde pozadí zůstává v klidu, zatímco hlava se pohybuje (podobně jako u pilotů v Top Gunu), konkuruje svou působivostí snad i slavné scéně ze sprchy. ()
Jako mladý pionýr a bývalá jiskra jasná jsem si při prvotním shlédnutí této náborky ku hvězdopružným ocelovým ptákům bryndnul do textilu. Sice to asi nebyla žádná ultra viskózní tekutina, neboť schopnost vyrábět skutečně životaschopné spermiče přišla později, než když jsem vyvaleně hltal peripetie polétavých mordýřů, ale přesto to znamenalo mnoho. Odvrhl jsem svůj slabikář s názvem Čtyři v tanku a pes, neboť mi přišel životní styl amerických letců poněkud rozumější, než přístup polsko-gruzínské posádky obrněnce. Letadélko Káně bylo rázem pozapomenuto, protože F 14 Tomcat je přece jen větší dělo. A naprosto a definitivně jsem se zamiloval do toho týpka, který nadaboval celý film, přestože měl rýmu, postrádal touhu trefit se do rytmu a jeho hluboký hlas, především při dabingu hrdinek, mátl dospívající junáky. Uncle Sam pustil někde v zákulisí chlup, takže i přes fakt, že film natočil Skott, se na ničem moc nešetřilo....Tři hvězdy za dávný, prvotní pocit. Dnes bych si podobnou legrácku nepustil ani pod pohrůžkou znásilnění Kristýnkou Kočích. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (123)
- Pete "Maverick" Mitchell (Tom Cruise) nosí hodinky značky ORFINA Porsche Design Chronograph. (dyfur)
- Námořní letectvo pro potřeby filmařů autorizovalo vystřelení dvou skutečných protileteckých raket. Všechny ostatní výstřely raket ve filmu byly provedeny pomocí modelů raket a letadel. Výsledek byl tak přesvědčivý, že letectvo nařídilo vyšetřování, zda piloti pro filmaře nevystřelili více opravdových a drahých raket. (Duoscop)
- Ve scéně, kdy Charlie (Kelly McGillis) nahání Mavericka (Tom Cruise) poté, co ji ignoroval, doslova prolítne křižovatkou, kde zastaví hned několik aut, včetně dvou automobilů jedoucích stejným směrem. Nicméně v následujícím záběru je tam pouze jedno auto. (Armin82)
Reklama