Režie:
Tony ScottKamera:
Jeffrey L. KimballHudba:
Harold FaltermeyerHrají:
Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Barry Tubb, Rick Rossovich, Tim Robbins (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Pete Mitchell (Tom Cruise), odvážný mladý letec přezdívaný "Maverick", se začíná stávat nejlepším z nejlepších. Je vyslán na pětitýdenní kurz do kalifornského Miramaru na školu pro elitní vojenské piloty, které se říká Top Gun. Zde se vznětlivý pilot utká s těmi největšími esy v oboru a setká se nejen s vnadnou astrofyzičkou a leteckou instruktorkou Charlie (Kelly McGillisová), ale také s geniálním a velmi soutěživým spolustudentem "Icemanem" (Val Kilmer), s nímž od samého začátku svádí bezohledný boj o prvenství. Zatímco je však Maverick pronásledován záhadnou smrtí svého otce, bude schopen zkrotit svou divokou povahu a získat tak nejen prestižní trofej Top Gunu, ale i srdce milované dívky? (HBO GO)
(více)Videa (14)
Recenze (881)
Juhuhů, to byl hit české pirátské videodistribuce 80. let a na počátku 90. let i kin. Kdo neviděl, byl totál lůzr. Očití svědkové popisují hrůzné scény hromadných dívčích orgasmů při pohledu na zpocené tělo ocelového Toma Cruise lesknoucí se v zapadajícím Slunci. Tony Scott dokazuje, že sebevětší chudost leteckých scén se dá zachraňovat brutrálním střihem. Někde tady se rodí v hlavě tehdejšího cucáka jménem Michael Bay nápad, jak pořádně popadnout film za koule a sestříhat něco, co jsme neviděli, oblítávat co jsme neobletěli. A že nemáme migy? Nevadí, dáme tam F-5 a budeme jim děsně vážně říkat MiG-28. Že takový letadlo neexistuje? Ale pane, on divák se chce vznášet na řídké vlně milostné zápletky sexy poradkyně a nevycváleného pilota, co znásilňuje čtrnáctku, teda F-14, a rozum by to celé mohl jen pokazit. Každopádně největší sra(n/j)da filmového nebe, parodovat netřeba. ()
Jedinečnost Top Gunu spočívá mimo jiné v tom, že se skrze něj dá pochopit, proč Tony Scott tak často a rád používal teleobjektivy. Teleobjektivy tvoří jak známo podstatnou součást jeho režisérského rukopisu. Top Gun je toho dobrým příkladem, protože jsou tu použitý snad v 80% stopáže, ne-li víc. Důvod, proč tomu tak je, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu: představte si, že jste kameraman a někdo jako třeba Tony Scott po vás chce natočit letecké souboje. Jedno z klíčových rozhodnutí se týká toho, jak budete zabírat letadla. Buďto je můžete brát přes normální objektivy, aneb přes teleobjektivy. Normální objektivy, tzn. velký úhel záběru, způsobí, že letadlo se bude moct volně pohybovat od okraje záběru k okraji a bude působit dynamicky, zatímco okolní krajina statičtěji. Oproti tomu teleobjektivy, tzn. malý úhel záběru s extrémním přiblížením k předmětu, udělá z letadla statický prvek na pozadí dynamické a rozostřené krajiny. Toto druhé řešení má ovšem jednu dost nezanedbatelnou výhodu, protože piloti v kokpitu jsou obvykle snímání úplně stejně (kamera nalepená na pilota a dynamicky ubíhající krajina za ním), tudíž když se během soubojů přestřihává z letadla na pilota a vica versa, není v tom tak velký kontrast, jako kdyby se stříhalo z „velkého" pilota na „malé" letadlo brané normálními objektivy. Z hlediska střihu je řešení s teleobjektivy zkrátka lepší. Naopak když jede Tom Cruise na motorce, bere se to často spíš přes normální objektivy, protože žádné střihy na něho jako jezdce za řídítky neexistují, a cílem je naopak to, aby vynikla spíše okolní krajina, topící se čirou náhodu zrovna v tom nekýčovitějším kalifornském západu slunce. Top Gun tudíž chápu jak takovou esej na téma teleobjektivy, jejichž použití nemusí být navíc vůbec samoúčelný. Nejenže to je efektivní, protože teleobjektivy jakoby izolují předměty a odtrhávají je od okolí, což zde, kde letci během tréninku soupeří spíš sami se sebou než s nějakými dalšími piloty, má svůj pádný význam. Vedle toho je použití teleobjektivů i velmi efektní a dává to filmu zvláštní šmrnc. Nejznámějším příkladem této efektnosti je nejspíše scéna z Hitchcockova Psycha, ve které detektiv Arbogast padá ze schodů. Upřený pohled znehybnělé hlavy, snímaný na dynamicky se pohybujícím pozadí, v protikladu k tomu, co se děje ve „skutečnosti“, kde pozadí zůstává v klidu, zatímco hlava se pohybuje (podobně jako u pilotů v Top Gunu), konkuruje svou působivostí snad i slavné scéně ze sprchy. ()
Když se řekne High Concept, vybavím si Top Gun. Na tento film mam krásné vzpomínky z dětství a nyní se na něj bojím podívat, abych si ty vzpomínky nepokazil:) O létání jsem se zajímal skoro "odjakživa" a s kamarády jsme ten film brali děsně vážně a řešili takové hlouposti, jako jestli se ef čtrnáctka může dostat do ploché vývrtky a proč tam nejsou žádné MIGy ale ef pětky s rudejma hvězdama:D Top Gun se pro mě stal standardem kvalitního filmu z leteckého prostředí a žádný další se na jeho úroveň ani nepřiblížil. (Mám na mysli třeba tu pitominu Železný orel ze stejného roku). ()
Tak som sa k tomu po rokoch dostal aj ja a o nič som neprišiel. Od Tonyho Scotta som čakal viac, ale dostal som len bez príbehovu nudnú vzdušnú naháňačku, s tak sladkými hercami, soundtrackom a romantikou, že sa mi skoro zuby pokazili. Sheen v Hot Shots ma bavil viac. Každopádne je to Tonny Scott a Tom Cruise, takže zopár dobrých scén sa tu nájde. 70% - 3* ()
Akční klasika a zároveň film, co proslavil Toma Curise. Obdivuji Tonyho Scotta, který dokázal natočit něco tak náročného, jako jsou letecké záběry stíhaček. Ačkoli si tento film zaslouží zařadit do škatulky kultovních filmů, z dnešního hlediska se nejedná o počin, který by musel vidět úplně každý, nýbrž pouze milovníci tohoto žánru a samozřejmě filmoví fanoušci, kteří berou filmy trošku vážněji. Soundtrack skvělý...70% ()
Galerie (75)
Zajímavosti (123)
- Někteří z pilotů, vč. Mavericka (Tom Cruise), Goose (Anthony Edwards), Icemana (Val Kilmer) nebo Slidera (Rick Rossovich), mají na kombinéze nášivky, které patří letkám se stroji F/A-18 Hornet, nikoliv letkám s F-14 Tomcat. (Cheeker)
- Patrick Swayze, Emilio Estevez, Nicolas Cage, John Cusack, Matthew Broderick, Matthew Modine, Sean Penn, Michael J. Fox, Scott Baio, Mickey Rourke a Tom Hanks, ti všichni odmítli roli Mavericka. Osloven byl také John Travolta, ale jeho agent požadoval příliš vysoký honorář. Dál byli zvažováni Jim Carrey, Rob Lowe, Eric Stoltz, Robert Downey Jr. a Charlie Sheen, ale nabídku nedostali. Sheen si pak o 5 let později zahrál v komedii Žhavé výstřely (1991), která snímek paroduje. (Dr Lizal)
- Film se stal díky svému vyobrazení mužského přátelství s nechtěnými homoerotickými podtóny gay klasikou. Kritička Pauline Kael ve své recenzi uvedla, že "film je zářivou homoerotickou reklamou." Quentin Tarantino ve svém proslulém monologu z filmu Vyspi se se mnou (1994) rozebírá teorii, proč je film ve skutečnosti milostným příběhem gayů. (Divočák)
Reklama