Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je zima roku 1944 a blížící se konec války začínají pociťovat i lidé v jednom protektorátním maloměstě. Zde v místní nemocnici působí lékařská autorita – primář chirurgie Jan Kodet (F. Němec). Stejně jako mnozí i on není žádným hrdinou a snaží se věnovat pouze své profesi a problémům se vyhýbat. Jednoho dne potká na cestě domů starého známého Brázdu (L. Frej), který unikl ze země v roce 1939, a žádá jej o pomoc – jídlo, obvazy, potravinové lístky. Když pak Kodet přijde domů, ve schránce nalezne leták s provoláním k lidu českému a obává se, jestli se nestal obětí provokace – nebo spíše léčky. Ze strachu tak provolání raději odnese gestapu. To, že se kolem budovy pohyboval, se ale brzy rozkřikne a lidé z jeho okolí jej mají za kolaboranta. Po této návštěvě totiž nechalo gestapo zatknout pět lidí včetně jeho kolegy. Brázda se poté Kodetovi opět ozve, nyní ale přes řidiče sanitky Františka (R. Jelínek), co na řeči o kolaborování nevěří. Kodet, který si stále není jistý, jestli Brázda není jenom další volavka, či skutečně stojí na straně odboje, je postupně tlačen ke zdi a jeho rozhodnutí jej i jeho ženu Helenu (D. Kolářová) může poznamenat po zbytek života. A aby to bylo ještě horší, věnuje mu značnou pozornost také místní šéf gestapa Baumann (L. Munzar)... Snímek Jiřího Sequense z roku 1981 podle stejnojmenné novely Otakara Chaloupky byl vyznamenán zvláštní cenou poroty na Mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě. (Česká televize)

(více)

Recenze (80)

jedna_vrana 

všechny recenze uživatele

Niekedy je to v živote tak - jedno malé nedomyslené rozhodnutie roztočí kolieska ďalších a ďalších udalostí. Doba, v ktorej sa odohráva film, nedávala priestor na slobodu rozhodovania a či už na jednej alebo druhej názorovej strane - aktéri boli v ohrození života a to doslova. František Němec zahral svoju úlohu vážne, možno až pateticky. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

František Němec neměl moc velkých rolí a po dvou taškařicích s Tomášem Holým dostal počátkem 80. let dvě výborné lékařské postavy z války. Ta chvíle, ten okamžik až na závěr neoplývá akcí ani napětím, i dialogy trochu kulhají. Ale spousta výborných herců tady exceluje v různorodých miniportrétech různých typů lidí, co spolu za války museli koexistovat. Výborná atmosféra, ale protože jsem starej šťoura, tak jsem si aspoň vyguglil, že v prosinci 1944 nebyl sníh. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Příběh postaven na primáři nemocnice se kterým si válečné časy začaly velmi tvrdě pohrávat mě totálně rozsekal. Nebetyčně kvalitní psychárna. Zůstat zásadový člověk v atmosféře plný strachu v době války a být přitom konfrontován s extremníma situacema, kterých válka měla plný regály muselo být pro každýho člověka nesmírně těžké rozhodnutí, jako moc těžký ukazuje tenhle film. Stačí se vžít do situace primáře Kodeta a ja ti garantuju, že po skončení filmu nebudeš mít chuť ani sex. Nervák při kterým jsem jako divák absolutně nedokázal odhadnout co se bude dít v dalších minutách je podpořen mistrovskejma hereckejma výkonama panů Němce s Munzarem a paní Kolářové. Své si řekne i skvělá hudba Karla Mareše a Jirka Sequens jen dokazuje, že když se dobře vyspal a dřepnul si na režisérskou stoličku, naládoval do diváků filmovou superkvalitu. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Proč to neudělám? Stačí jediný pohyb k mým vlastním žilám a všechno skončí včas. Ale kdo zachrání ostatní? Odpovědnost, zbabělost, odvaha, čest…které z těch slov platí právě v této chvíli, v tomto okamžiku? Ještě byl čas toho osudného dne poslední válečné zimy zabránit všemu, co se potom stalo. Neustále se na to ptám. Sám sebe se ptám od okamžiku, kdy mě ten člověk oslovil.“ Poměrně těžká psychologická látka plná morálních dilemat. Bavilo mě vciťování se do hlavního hrdiny, který se musí neustále pohybovat na tenkém ledě, strachovat se o život svůj i ostatních, a přitom u toho přemýšlet, jestli je ještě schopný se sám sobě podívat do očí. Ale ještě víc než na myšlenkách, film stojí na hereckých výkonech Němce, Kolářové a (démonického) Munzara, všichni 3 byli výborní. Na druhou stranu, ideologický podtón tu cítit je (i když nijak zvlášť otravně), ovšem hlavně mě dráždilo, jak se tu některé postavy veřejně a bez strachu vysmívají okupantům a kolaborantům, to mi příliš uvěřitelné nepřišlo. Celkově dám slušné 4*. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Kolaborant alebo hrdina, na to si v každom momente filmu môžeme odpovedať nejako inak, a v tom je čaro tohto filmu. Predstavuje depresívnu atmosféra konca vojny, keď je výsledok jasný, ale nie až natoľko, aby sa ľudia nebáli. Aj ja sa pripájam ku kritike oficiálneho obsahu, keďže jeho autor film nepozná a dokázal v jedinej vete vytvoriť obsah, ktorý je zároveň chybný, zavádzajúci a spoilerujúci. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama