Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Jiří ŠámalHudba:
Karel MarešHrají:
František Němec, Daniela Kolářová, Luděk Munzar, Ladislav Frej st., Rudolf Jelínek, Jevgenij Žarikov, Vilém Besser, Petr Svojtka, Libuše Geprtová (více)Obsahy(1)
Je zima roku 1944 a blížící se konec války začínají pociťovat i lidé v jednom protektorátním maloměstě. Zde v místní nemocnici působí lékařská autorita – primář chirurgie Jan Kodet (F. Němec). Stejně jako mnozí i on není žádným hrdinou a snaží se věnovat pouze své profesi a problémům se vyhýbat. Jednoho dne potká na cestě domů starého známého Brázdu (L. Frej), který unikl ze země v roce 1939, a žádá jej o pomoc – jídlo, obvazy, potravinové lístky. Když pak Kodet přijde domů, ve schránce nalezne leták s provoláním k lidu českému a obává se, jestli se nestal obětí provokace – nebo spíše léčky. Ze strachu tak provolání raději odnese gestapu. To, že se kolem budovy pohyboval, se ale brzy rozkřikne a lidé z jeho okolí jej mají za kolaboranta. Po této návštěvě totiž nechalo gestapo zatknout pět lidí včetně jeho kolegy. Brázda se poté Kodetovi opět ozve, nyní ale přes řidiče sanitky Františka (R. Jelínek), co na řeči o kolaborování nevěří. Kodet, který si stále není jistý, jestli Brázda není jenom další volavka, či skutečně stojí na straně odboje, je postupně tlačen ke zdi a jeho rozhodnutí jej i jeho ženu Helenu (D. Kolářová) může poznamenat po zbytek života. A aby to bylo ještě horší, věnuje mu značnou pozornost také místní šéf gestapa Baumann (L. Munzar)... Snímek Jiřího Sequense z roku 1981 podle stejnojmenné novely Otakara Chaloupky byl vyznamenán zvláštní cenou poroty na Mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě. (Česká televize)
(více)Recenze (80)
Moderní české dějiny jsou pro člověka v jakékoli aspoň trochu významnější společenské roli plné nástrah. Každé rozhodnutí přinese nějaké následky. Co je dnes správně, bude zítra špatně. A naopak. Za války se ta rizikovost ještě zvýšila. Tohle se Sequensovi povedlo. On měl vůbec pro tahle historická dramata cit. ()
"Ale ty sám nejsi a nebudeš svým soudcem. Uvědomuješ si to? A ty svoje soudce znáš? Kdo to je a kde jsou ? A myslí si o tobě totéž co ty?" Mrazivý film o lidské malosti a statečnosti s výborným Františkem Němcem v roli primáře nemocnice, o němž kolují řeči, že je kolaborant, zatímco on přitom pomáhá partizánské skupině. V kontextu doby, kdy film vznikl, je pozoruhodné, že hlavní postavou snímku je nekomunista, který se přitom vůbec netají svými politickými názory. Na opačné "straně barikády" exceluje v jedné ze svých typických záporných rolí Luděk Munzar, coby velitel gestapa. ()
„Proč to neudělám? Stačí jediný pohyb k mým vlastním žilám a všechno skončí včas. Ale kdo zachrání ostatní? Odpovědnost, zbabělost, odvaha, čest…které z těch slov platí právě v této chvíli, v tomto okamžiku? Ještě byl čas toho osudného dne poslední válečné zimy zabránit všemu, co se potom stalo. Neustále se na to ptám. Sám sebe se ptám od okamžiku, kdy mě ten člověk oslovil.“ Poměrně těžká psychologická látka plná morálních dilemat. Bavilo mě vciťování se do hlavního hrdiny, který se musí neustále pohybovat na tenkém ledě, strachovat se o život svůj i ostatních, a přitom u toho přemýšlet, jestli je ještě schopný se sám sobě podívat do očí. Ale ještě víc než na myšlenkách, film stojí na hereckých výkonech Němce, Kolářové a (démonického) Munzara, všichni 3 byli výborní. Na druhou stranu, ideologický podtón tu cítit je (i když nijak zvlášť otravně), ovšem hlavně mě dráždilo, jak se tu některé postavy veřejně a bez strachu vysmívají okupantům a kolaborantům, to mi příliš uvěřitelné nepřišlo. Celkově dám slušné 4*. ()
Vnímal som túžbu Jiřího Sequensa nakrútiť niečo, čo by sa odlišovalo od vtedajšej filmovej produkcie. Bohužiaľ, túžba nestačí, aj keď bola podporená kvalitnými hercami. Problémom bol scenáristický guľáš, v ktorom postavy hovorili a konali nepravdepodobným spôsobom. Takže som celok vnímal ako zastavenie sa na polceste, čomu zodpovedá aj moje hodnotenie. ()
Příběh postaven na primáři nemocnice se kterým si válečné časy začaly velmi tvrdě pohrávat mě totálně rozsekal. Nebetyčně kvalitní psychárna. Zůstat zásadový člověk v atmosféře plný strachu v době války a být přitom konfrontován s extremníma situacema, kterých válka měla plný regály muselo být pro každýho člověka nesmírně těžké rozhodnutí, jako moc těžký ukazuje tenhle film. Stačí se vžít do situace primáře Kodeta a ja ti garantuju, že po skončení filmu nebudeš mít chuť ani sex. Nervák při kterým jsem jako divák absolutně nedokázal odhadnout co se bude dít v dalších minutách je podpořen mistrovskejma hereckejma výkonama panů Němce s Munzarem a paní Kolářové. Své si řekne i skvělá hudba Karla Mareše a Jirka Sequens jen dokazuje, že když se dobře vyspal a dřepnul si na režisérskou stoličku, naládoval do diváků filmovou superkvalitu. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Petra Svojtku (MUDr. Valsa) v postsynchronech namluvil Jan Hartl. (Kubeska)
Reklama