Režie:
Yves SimoneauKamera:
Guy DufauxHrají:
Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)Epizody(4)
Obsahy(1)
Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)
(více)Recenze (110)
„To je politika.“ – „Nie. To je nenávisť.“ Pôsobivá televízna mini-séria, na ktorej sa nešetrilo. Množstvo bojových výpravných scén, obrovských exteriérov, do seba zahľadených opulentných interiérov, samozrejme obrovský, naprieč rokmi idúci, príbeh. Zaujímavá lekcia histórie, ktorá môže, na rozdiel od školských učebníc, aj baviť. K definitívnemu nadpriemeru snímku dotvára nielen doteraz skôr komediálny Clavier ako Napoleon, ale i jeho silní spojenci či súperi (policajný šéf Depardieu, chladná manželka Rosselliniová, hovno v drahej pančuche Malkovich). ()
Úroveň koprodukčních minisériových adaptací pod francouzskou záštitou došla na konec své cesty dolů. A vždy u toho byl Gérard Depardieu. Nejdřív u fantastického Monte Christa, poté u zručně natočených Bídníků a nakonec i u tohoto razantního kvalitativního sešupu. Dialogová roztříštěnost a dějová rozháranost jsou natolik zřetelné, že jsem dokonalé herce doslova litoval. ()
" Rebelanti nemôžu poraziť armádu, pretože armáda - to som ja." Príbeh o géniovi vojny, ktorý keď nebol vo vojne, tak o nej rozmýšľal. Na začiatku kariéry v Taliansku mu pridelili demoralizovanú, vyhladovanú armádu s deravými čižmami. Mali len trochu zaujať rakúsko-uhorskú armádu. Pod jeho vedením bol výkvet Viedne rozprášený, väčšina Talianska dobitá. Do Francúzska poslal 120 000 zajatcov a ukoristil 2000 diel. Bol to majster stratég. V Egypte s 25 000 tis. vojskom porazil 60 000 jazdu Mamulekov. Clavier príjemne prekvapil a samozrejme celé spracovanie. A ešte o niečom bol príbeh. Politika bola, je a bude tá najšpinavšia vec, akou sa človek zaoberá. ()
Štvordielny galaktický televízny projekt, ktorý sa nebojí zaplatiť národné hviezdy a v rámci niekoľko desaťročných epizód vzostupu a pádu jednej ríše nasnímať mimoriadne nákladné exteriéry. Historicky a geograficky niet veľmi čo vytknúť, navyše Clavier je typologicky vhodným Napoleonom - či už egocentricky, alebo ako samochválna tlčhuba. Nedostatky sú v scenári, ktorý sa točí okolo bizarných správaní všetkých figúrok (ktorým chýba hlbšia identita), čím defacto môže zabudnúť na vrelšie prijatie medzi historickú smotánku. Videl som viackrát, ale už pomerne dávno, takže nedokážem reflektovať svoje pocity bezprostredne. ()
Čtyři týdny jsem čekal, až ohodnotím tenhle film. Během nich mě napadlo hodně připomínek i chvály. Všechno jsem to zapomněl. Takže asi takhle. FILM: 4X95 minut je podle mě buď trošku příliš, nebo trošku málo. Bitvy a události jsou brány často polopaticky a nezáživně, z toho najednou film graduje, že nemůžete odtrhnout oči - viz.Napoleonův návrat ve čtvrtém díle. Kostýmy jsou dobré, ale lidí se zdá pořád nějak málo. Některé bitvy dokonce vypadají, jako by tam bylo dvacet lidí. Proto jsem se občas ptal, kam se podělo těch 47 milionů eur, které na rozpočet padly. Ale situaci zachraňují HERECKÉ VÝKONY: Samotný Christian Clavier podává nejspíš životní výkon a působí přesvědčivě. Občas si sice asi každý vzpomene na Návštěvníky, ale to je jedno. On je zkrátka tahounem filmu a dává to znát. Isabella Rossellini už není tak hezká, jak bývala, ale na charakteru jí to vůbec neubralo. Spíš naopak. I přes všechny milenky zůstává Napoleonovou životní láskou. John Malkovich si roli jako vždy nechutně vychutnává a jako "lejno v hedvábných punčochách" je fantastický. A Depardieu ? Toho si v celé sáze užijeme takřka 15 - 20 minut, takže nemá shola co nabídnout. Tak nebo tak, šlo to, mohlo to být lepší a čekám na velkolepější, kterého už stářím propásl Danny DeVito:) Mimochodem, čtvrtý díl byl nejlepší. 70% ()
Galerie (43)
Zajímavosti (26)
- V scéne pred Waterloo je Murat (Claudio Amendola) videný, ako ponúka svoje služby Napoleonovi (Christian Clavier), ale v skutočnom živote tak Murat urobil prostredníctvom depeše a nie osobne, pretože naposledy sa obaja videli v Nemecku v roku 1813 po Napoleonovej porážke v bitke pri Lipsku. (Arsenal83)
- Natáčení probíhalo také ve Slavkově v místní zámecké zahradě. Scéna ze Senátu pak byla nafilmována ve Valticích v konírně. Napoleonův (Christian Clavier) nucený exil na ostrově Elba je ve skutečnosti natočen na zámku v Kroměříži a v kroměřížské Podzámecké zahradě. (DecentFellow)
Reklama