Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Tak FujimotoHudba:
James Newton HowardHrají:
Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Rory Culkin, Abigail Breslin, Cherry Jones, M. Night Shyamalan, Patricia Kalember, Ted Sutton, Merritt Wever, Lanny Flaherty (více)Obsahy(1)
Graham Hess a jeho rodina žijí na farmě daleko v polích. Jednoho dne se probudí a zjistí, že přímo za jejich domem je obrovský kruh v kukuřičném lánu. Zaslechnou zvěsti o tom, že je to znamení mimozemšťanů. Zvířata v okrese se začínají chovat zvláštně, psi se stávají agresivními. S rostoucím strachem sledují televizní zprávy, které dokola opakují, že znamení v obilí se rychle objevují po celém světě. Kdo jsou jejich tvůrci? Co se jimi pokoušejí sdělit? Čeká Zemi útok? Skutečnosti, které odhalí Graham během vyšetřování tohoto jevu, navždy změní životy jeho bratra a dětí. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 183)
Od úvodních titulků je divák vtáhnut do děje a bez dechu sleduje až do strhujícího konce co se děje na plátně - jedna napínavá scéna střídá druhou a vše je činěno v podstatě dost úspornými prostředky. Velkou oporou v budování napětí je režisérovi skladatel Howard. Vadou na kráse je, že se film tváří, že chce říct něco víc - pokouší se o jakýsi filosofický přesah (na světě má vše svůj smysl), což mi bylo trochu proti mysli. Navíc tu mnohý divák najde i jisté logické chyby. Přijde na ně ovšem až dlouho po odchodu z kina, protože režisér vás nenechá na podobné věci vůbec myslet díky mistrovského zpracování. Zvláštní kapitolou je závěrečná scéna, která dává pravý smysl slovu "katarze" - pokud to nebudete moc rozebírat, zažijete díky Shyamalanovi a Howardovi něco neopakovatelného. ()
Pane Shyamalane, fakt díky, teď půjdu na kukuřici, hejbne se jeden klas a já to tam strachy celý poseru. S tím ufounem to bylo taky dobrý, málem to se mnou seklo. To by byl krásný nápis na mým náhrobku "Zemřel, protože se lekl ufouna ve filmu. Jeho život nebyl obětován marně. Zde odpočívá skutečný hrdina." ()
V něčem velmi vtipná aktualizace žánru invazní sci-fi, v něčem nepříjemně klaustrofobické, v něčem mile nadsazené (kloboučky), v jiných ohledech ale naprosto obtěžkané snahou přesahovat a ukazovat něco víc než komorní příběh rodinné krize obklopené tajemnými znameními zhůry. Bavilo mě to sledovat jako jednu z variant klasického vyprávění o znovu-nastolení autority otce skrze katastrofu. V tomto ohledu to lehce připomíná Spielbergovu Válku světů. Steven je však výrazně lepší vypravěč a bavič, aniž by za Shyem zaostával myšlenkově (ono to ani moc nejde). ()
Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Pastor bez víry Mel Gibson a jeho osiřelá rodina na farmě obklíčené kukuřicí a mimozemskými vetřelci. Shyamalanův parádní sci-fi horůrek s minimem efektů a maximem účinku na diváky, zatímco jeho hrdinové se bezmocně chrání před účinky vetřelců kryty hlavy vyrobenými z hliníkové fólie. Trailer: http://www.csfd.cz/film/8363-znameni/videa/ ()
Když víra neznamená nutně Boha, když znamení nenutí přidat se ke spolku bláznů, když minulost má tajemství, které se dá rozluštit až v pravou chvíli - a když Mel Gibson zahraje životní roli. Tak tehdy přichází pocit, že jeden malý nenápadný Ind je s definitivní platností génius jak příběhu, tak režie a že mě nikdy nedokáže zklamat. A ten pocit už se mě nakonec drží pěkných pár let. Když dokáže během jediného záběru přejít z upřímného rodinného dramatu do téměř nevydýchatelné thrillerové situace tak, že mě první bere za srdce plnou silou a druhé mě napíná k prasknutí, dokazuje své umění žánrové nezařaditelnosti (které pak dovedl na nebeskou úroveň ve Vesnici). Nejen za něj se budu každé dva roky na nový snímek třást. ()
Galerie (78)
Photo © 2002 Touchstone Pictures
Zajímavosti (34)
- M. Night Shyamalan psal scénář šest měsíců, a když ho ukázal producentům, během čtyřiadvaceti hodin měl na stole smlouvu. (EMMY)
- Skladatel James Newton Howard byl požádán, aby záměrně odkazoval na hudbu z některých klasických filmů příbuzného žánru, jako například Blízká setkání třetího druhu (1977) nebo Psycho (1960). Úvodní hudba a hlavní motiv tří tónů jsou nápadně podobné motivům ze Psycha a seriálu Pásmo soumraku (od r. 1985). (becki_tu)
- Kresbu mimozemšťanů, která je vidět v knize, dělala ve skutečnosti Salek Shyamalan, režisérova dcera. (becki_tu)
Reklama