Režie:
Thomas KailKamera:
Declan QuinnHudba:
Lin-Manuel MirandaHrají:
Lin-Manuel Miranda, Jonathan Groff, Renée Elise Goldsberry, Daveed Diggs, Emmy Raver-Lampman, Leslie Odom Jr., Anthony Ramos, Chris Jackson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hamilton je příběh neobvyklého Otce zakladatele, který je odhodlaný zapsat se do historie svého nového národa, který je stejně hladový a ambiciózní jako on. Od osiřelého bastarda po pravicového muže, od rebela k válečnému hrdinovi, milujícímu manželovi chycenému v prvním sexuálním skandálu v zemi, až k hlavě státní pokladny, která donutila nedůvěřivý svět uvěřit americké ekonomice. To je život Alexandera Hamiltona (Lin-Manuel Miranda). (C0r0ner)
(více)Videa (1)
Recenze (64)
Pred časom bolo možné vypozorovať u mňa akýsi paradox, ktorý spočíval v tom, že som muzikály označoval ako svoj nie príliš obľúbený žáner a na druhej strane dva z nich (West Side Story a Hair) som mal v mojej Top Ten. Páčila sa mi aj My Fair Lady, ale tým to prakticky končí. Ostatné muzikály na čele s výpravnými americkými z 30. - 40. rokov minulého storočia ostali mimo môjho záujmu i priaznivého hodnotenia. Hamilton sa k nim zaradil. S vypätím všetkých síl som ho dopozeral a naozaj neviem, čo by som mal na ňom oceniť. Možno výpravu. Veď z toho rozpočtu si to mohli dovoliť. Ale inak nechám superlatívy tým, ktorým sa Hamilton páčil. ()
// ...not gonna throw away my shot. Určitě nejzásadnější, a dost možná i nejlepší muzikál, jaký jsem kdy viděl. Zásadní v tom, o čem pojednává a čí perspektivou je vyprávěn (formace USA očima imigranta), no a nejlepší proto, že jsem zkrátka ještě nikdy neslyšel takhle důmyslné verše (Lin-Manuel Miranda je fakt génius) podané skrz ten nejelegantnější hiphopový projev, jaký lze snad vymyslet. Hamilton je definitivně jiný, a zároveň je zcela definitivní. Dílo, které nemá obdob. Je moderní, pojednává o důležitých tématech, ale nebojí se být odvážný, zároveň zůstává zábavný, je plný akce, drama, i vášně, a k tomu všemu, když už si člověk říká, že viděl a slyšel všechno, pokaždé ještě zvládne překvapit či strhnout historickou událostí, o které předtím jen málokdo věděl. Je to neskutečné dílo, a fakt bych si moc přál být tam na Broadwayi, sedět v tom hrdém publiku, a nasávat to všemi doušky. Tenhle záznam mi to sice nesplní, je ale dost pravděpodobně nejblíž, co se tomu kdy dostanu. Dejte si to, protože i když jste to na Spotify slyšeli už desetkrát celé, kromě must-hear je to i jednoznačně must-see. Událost roku. 10/10 ()
I'm never satisfied. Miranda je čiročirý génius; možná není až takový zpěvák (natožpak tanečník; tam to stojí na jiných), ale nápaditá a dotažená modernizace skrze (nejen) hip-hop, echt sofistikované libreto, kde v podstatě není plonkový či jen náznakem "na první dobrou" verš (a to se jede nonstop dvě a půl hodiny; motivy se proplétají a vrací v nových významech a konotacích), k tomu je i autorem hudby... Všechna čest. Obdobně zdařilá modernizace tu nebyla od první série Moffatova Sherlocka. Má to šmrnc, dotažené nápady (v podstatě v každém songu je nějaký podvratný originální prvek), nebývalý (zvláště s ohledem na žánr a stopáž) tah na branku, dokáže to odvyprávět strhující dobře známý příběh s gustem i svěžím pohledem (a ne, nespočívá to v onom kontroverzním obsazení rolí "na just" proti barvě pleti), kde je duo Burr/Hamilton stylizováno do shodné dynamiky jako Salieri/Mozart ve Shafferově Amadeovi. A to vše s nadhledem, aktuálně, dramaticky i emocionálně. A obejde se to přitom bez muzikálově přepálených emocí o "velké lásce/velké tragédii". Hamilton je důkazem, že i "až otravný nadměrný hype z největších" se může jednou za tucet uherských roků ukázat jako zcela nedostatečný a nevystihující. ()
Dá se diskutovat nad tím jestli pouhopouhý divadelní záznam nesnižuje zásadní dojem z představení a nevyplatí se skutečně radši nezajet třeba na Broadway a utratit za ten nejlepší možný zážitek skutečně zhruba 250 dolarů (tedy zhruba 6000 Kč+ cestovné). Jsou ale takové divadelní záznamy, které přece jen dokážou zachytit původní divadelní představení naprosto famózně i když v tom hraje fakt spíše to, že původní divadlo je už tak silný zážitek, že následně funguje i na malé obrazovce. Dokonalým příkladem za všechny je třeba záznam z irského Lord of the Dance, aktuálně se poté s velkou peckou vytasil Disney+. Muzikál Hamilton je totiž naprosto parádní zážitek, který má už teď potenciál zůstat muzikálem roku. Muzikál Hamilton vznikl dle knihy Alexander Hamilton od spisovatele Rona Chernowa a na Broadwayi se hraje už od roku 2015 přičemž dodnes patří mezi nejvíc do nebes vynášené broadwayské představení. Za hudbou, texty a představením hlavní role poté stojí talentovaný Lin-Manuel Miranda a stvořil opravdu jeden z nejpamětihodnějších muzikálů dost možná v celé historii lidstva. I přesto, že muzikál pojednává o historických událostech z 17. a 18. století je v muzikálu často používán hip hop. I přesto, že na první zjištění může takhle kombinace působit jako vražedná je ve finále tahle riskantní varianta ve finále skutečně svěží a především Miranda a spol vrací hip hopu zašlou slávu, protože projev obsazení muzikálu je prostě výborný a tahle skutečně potencionálně riskantní volba je ve finále sázka na nejistotu, která se přece jen vyplatí. V muzikálu je postupně ukazován vývoj USA a jedná se o zajímavé téma, které naštěstí Miranda dokáže bravurně vytěžit. Obsahuje důležité myšlenky, dokáže kombinovat humorné i dojemné momenty a překvapivě dokáže překvapovat i ve velmi známých známých momentech a především je ve finále dost možná i více aktuální než by se mohlo zdát. Hamilton je originální, strhující a naprosto výborný. Jeden z nejlepších muzikálů posledních let a důkaz toho, že i divadelní záznam může mít své specifické kouzlo pokud je divadelní muzikál tak parádní, že vám nevadí, že ho vlastně nevidíte na živo ale pouze ze záznamu. Miranda si oficiálně zajistil pozici jednoho z nejzajímavějších muzikantů současnosti a snad se ještě někdy nějaký jeho muzikál bude moc Hamiltonovi alespoň vyrovnat. Překonat Hamiltona totiž bude něco víc než jen velmi obtížné..... ()
I wrote my way out of hell. I wrote my way to revolution. I was louder than the crack in the bell. I wrote Eliza love letters until she fell. I wrote about The Constitution and defended it well. And in the face of ignorance and resistance. I wrote financial systems into existence. And when my prayers to God were met with indifference. I picked up a pen, I wrote my own deliverance. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (1)
- Film měl mít premiéru v kinech 21. října 2021, ale kvůli pandemii koronaviru se premiéra přesunula na streamovací službu Disney+, kde film vyšel 3. července 2020. (SONY_)
Reklama