Režie:
Bud YorkinScénář:
Frank WaldmanKamera:
Arthur IbbetsonHudba:
Ken ThorneHrají:
Alan Arkin, Frank Finlay, Barry Foster, Richard Pearson, David Bauer, Michael Ripper, Geoffrey Bayldon, Jiří Pravda, Beryl Reid, Delia Boccardo, John Bindon (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Zjistit, že banda zlotřilců chystá největší loupež všech dob, to není tak těžké. Ovšem proniknout do spletité zločinecké sítě, odhalit a usvědčit její jednotlivé aktéry, překazit akci v samém zárodku, na to jsou ve Scotland Yardu krátcí. Žádný div, že požádali o přátelskou výpomoc francouzskou Sureté, která má tu čest být domovskou organizací nejgeniálnějšího detektiva světa! A Jacques Clouseau nezaváhá ani na okamžik, neboť boj se zločinem je pro něj svatá věc. Před i za Kanálem. Zdá se však, že britská půda jeho genialitě zrovna dvakrát nesvědčí. Ba dokonce by se dalo říct, že přes všechnu svou snahu prohrává jednu bitvu za druhou. Ovšem co je do jednotlivých bitev, že! Důležité je vyhrát válku. A o tomto výsledku Clouseau nepochybuje ani na vteřinu.
V pořadí třetí "panteří" komedie (z roku 1968) je dílem jiného tvůrčího i hereckého týmu než předcházející dvě. Režie se (namísto B. Edwardse) ujal Bud Yorkin, který do role geniálního poplety Clouseaua obsadil Američana Alana Arkina (Čekej do tmy, Srdce je osamělý lovec, Hlava 22, Havana atd.). V roli jeho protihráče Weavera se představí jeden z nejobsazovanějších britských herců Frank Finlay, dobře známý našim divákům např. jako Porthos ze slavných Tří mušketýrů Richarda Lestera. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (34)
Tohle není Clouseau. Tohle je britská blbost, která se snaží tvářit jako Clouseau, ale vůbec jí to nejde. Smál jsme se opravdu, ale na místech, kde to autoři nechtěli a tam kde bylo tolik trapní a tolik nezábavní sem plakal a proklínal autory. Ne díky, ale tuhle jednohubku bych raději spláchl do záchoda než znovu shlédl. ()
Ten film mohl být geniální, kdyby se nestalo to, co se stalo. Peter Sellers a Blake Edwards se při natáčení "nepanteřího" Večírku (vznikl ve stejném roce jako tento film) rozkmotřili až tak, že odmítali jakýkoli osobní kontakt. Večírek vytvořili bratři Waldmanové, kteří napsali všechny Pantery ze 70. let a jsou podepsáni i pod tímto filmem. Sellers i Edwards jej odmítli točit, ale Closeau už byl tehdy dobře zavedený divácký magnet a tak se studio MGM rozhodlo natočit film bez nich. A to je hlavní chyba tohoto filmu. (Vše se jim vrátilo při Návratu Růžového pantera, jednoho z nejpovedenějších dílů, který byl natočen pro UA - proto ten díl nevyšel v panterovském balíku na DVD, ale samostatně) Hned druhou chybou bylo obsazení Alana Arkina do hlavní role. Je to dobrý herec, který dokáže zahrát téměř všechno, komedii nevyjímaje (viz Rusové přicházejí nebo Blízcí příbuzní). Ale tady se mi zdá, že roli Closeaua zvládl ještě hůř než Steve Martin. Je to jako kdyby Mr. Beana nehrál v jednom díle Rowan Atkinson, ale třeba Alan Rickman. (Nechápu, proč film Sellers netočil, vždyť léta snil o Panterovi bez Edwardse.) Samotný scénář není špatný, ale chybí zde některé typické vedlejší postavy (Dreyfus, Cato, Francois), ale to se dá omluvit tím, že ani vteřina filmu se neodehrává ve Francii. Jsou tu také dobré gagy (Closeauovo přistání na letišti), základy některých gagů (člověk, co spadne do hrobu, falešný zapalovač) byly později využity v pozdějších filmech, ačkoli byli zpracovány úplně jinak. Je však poznat, že Waldmanovi viděli Fantomase (nasazovací masky, svérázné vynálezy, místo auto-letadla tu je auto-loď). Mohlo se to natočit jako film s jiným detektivem - nešikou, ne musel se jmenovat zrovna Closeau. To by zas nepřitáhlo tolik lidí do kina. ()
Když jsem viděl Arkina s obličejem Freddieho Mercuryho, jak se pokouší dodat hlavní postavě triviálním způsobem hloubku pronášením replik typu "Všechno zkazím, jsem k ničemu", bylo mi zle. Jacques Clouseau byl jen jeden a s ním čtyři perfektní a jeden průměrný film - a je smutným paradoxem, kolik nepovedených klonů je se značkou spjato. ()
Když si studio MGM usmyslí, že chce natočit film, tak z toho neustoupí i když hlavní roli nevezme již jednou ozkoušený Peter Sellers. Bohůžel i takové jsou politiky velkých filmových studií. Pár vtípků se tam sice objeví, ale Alan Arkin prostě nemá na to, aby se mohl s pravým inspektorem Clouseau srovnávat a troufám si tvrdit, že i Steve Martin v roli inspektora je lepší než Alan Arkin. ()
Jak měl policejní inspektor Clouseau účinně pomoci londýnským kolegům v boji proti nebezpečným bankovním lupičům a jak svým nemalým dílem přispěl k všeobecnému chaosu. Já osobně si Alana Arkina vážím více než Petera Sellerse a tady opět prokazuje svoji hereckou universalitu - nejen on a solidní Yorkinova režie tak z tohoto filmu dělají slušnou komedii hodnou Clouseauovy ságy. ()
Galerie (7)
Photo © United Artists
Zajímavosti (8)
- Clouseau-ov (Alan Arkin) kabát a klobúk v tomto filme sa stali neoddeliteľnou súčasťou výzoru inšpektora aj do ďalších častí. (Sao Saoi)
- Kniha, ktorú číta Clouseau (Alan Arkin) vo vlaku, je "Zločin a trest" od Fiodora Michajloviča Dostojevského. (Sao Saoi)
- Hollywoodske štúdio animácie DePatie-Freleng stálo nielen za úvodnou animáciou k tomuto filmu, ale aj za kreslenou a väčšinou hraných verzii Rúžového pantera pod režisérskou taktovkou Blake Edwardsa. (Sao Saoi)
Reklama