Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Petr Kostka, Míla Myslíková (více)Obsahy(1)
Filmem Jára Cimrman ležící, spící se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, protagonisty desítky her, uvedených v pražském divadélku, nesoucím jeho jméno. Filmový příběh, v němž se Cimrman poprvé zhmotnil do konkrétnější podoby, je tvořen několika "rekonstruovanými" epizodami z jeho života, zasazenými do rámce exkurze v jeho světničce ve vsi Liptákov. Jednotlivé kapitoly, prodchnuté typickým humorem autorské dvojice Smoljak - Svěrák, přinášejí většinou zcela nový pohled na dosud neznámé "aspekty" Mistrova života a díla... (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Recenze (560)
Tak tohle se pánům Smoljakovi a Svěrákovi opravdu podařilo. Troufám si tvrdit, že jde o jednu z nejlepších českých/československých komedií. A pro fanouška DJC a vůbec osobnosti Járy Cimrmana naprostá povinnost vidět. Dovoluju si použít slova paní Kaplanové, která podle mě nejlepé vystihují nejen celý film, ale i samotného Cimrmana: "Největším světovým spisovatelem, vynálezcem, malířem, fyzikem, lyžařem a filozofem za posledních 100 let byl český velikán Jára Cimrman. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat." ()
Nádherný mystifikační klenot české filmové a obecně kulturní pokladnice... Filmové rozvíjení fenoménu fiktivního českého génia vpravdě renesančních rozměrů v rukách režiséra Smoljaka nabralo zajímavý rozměr. Nejedná se o klasický biografický film, ale o jakýsi rámcový pseudodokument k bádání teatrologa (Josef Abrhám), do něhož je životopis Cimrmanův zasazen (z pseudodokumentární formy pramení také velká část komiky snímku)... To, co dělá z výplodů autorského dua Svěrák-Smoljak skutečně velká nadčasová díla, je samozřejmě obsaženo i v tomhle filmu - tak kupříkladu již samotná národní identita Cimrmanova - ,,český" génius je typický jedinec obývající středoevropský prostor, jehož národnost je z geografické a historické povahy sporná, národní škatulky totiž přinesla až vlna národních obrození valící se Evropou a s ní příchozí vzepjatý nacionalismus, symbolické je usazení Cimrmana do pomezí česko-rakousko-německého (byl asi tolik Čechem, na kolik je dnes Čechem Milan Kundera)...; extrémní zalidnění obrozenecké Prahy velkými osobnostmi NO, které odráží představu malé české kotliny, kde se všichni znají a dívají se vzájemně do talíře; typický mýtus o českém člověku, který vstoupí do struktury nějakého systému a postupným latentním působením ho ideologicky rozloží zevnitř (Cimrman coby vychovatel u arcivévody Františka Ferdinanda d'Este); symbolicky ztvárněná dekadence doby před první světovou válkou ve scéně honu na zajíce oblečené v komických a ponižujících převlečcích; Tyršovo heslo ,,Přelez, přeskoč, ale nepodlez" aplikované na český národní charakter ve výstižné variaci ,,Můžeš podlézt, ale pak se musíš zase narovnat..."; poklona estetice éry němé grotesky (Cimrmanova školní léta strávené v dívčí škole...); obrozenecká vize učitele coby posla vzdělanosti a nositele všeslovanských ideí; individualistická koncepce dějin (Cimrman je největším hybatelem dějinného vývoje); absurdita zobrazovaných faktů (Cimrman patentující si vynálezy vždy několik chvil po kolegovi, radící dobovým velikánům a zhmotňující se tak v jejich inspiraci, žijící do svých 16 let v přesvědčení, že je dívkou...); kongeniální stylizace a s ní spojená příznakovost jazyka (,,šosáctví doby"...)... Fenomén fiktivního českého génia byl dotažen k dokonalosti, když se jeho jméno dostalo do jedné americké encyklopedie Kdo byl kdo... To byla asi ta největší satisfakce pánům Svěrákovi a Smoljakovi...a další přikládám já na konci tohoto komentáře: Děkuji Vám, pánové, udělali ste můj život radostnější... ()
Průměrná komedie, snažící se bavit konfrontováním fiktivního Cimrmana se skutečnými velikány, žijícími na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Nebavilo mě to. Patentní úřad měl určitě potenciál, stejně jako pár dalších scének, jenže jako by ho nikdo nechtěl využít - nebo mám ten dojem odbytosti a nevhodné přímočarosti jen já? Příběh celkově taky nestojí za moc. Ale abych jen nekřivdil, setkání dvojníků nemělo chybu. ()
Můj první film o Cimrmanovi. Tenkrát jsem si myslela, že žil někdo takového jména s takovou neskutečnou smůlou na pozdní příchod (a myslela jsem si to dlouho :-)). Ačkoli mi bylo asi 7, často jsem se velice bavila a to jsem v té době nemohla téměř nic z toho pochopit. Buď jsem tedy divná nebo je to opravdu rodinný film. ()
přiznávám se, že z cimrmanovské tvorby jsem (zatím) viděl jen Dobytí severního pólu, které mě po všech stránkách nadchlo.. tohle filmové zpracování života samotného génia mě ovšem absolutně minulo - první rozepizodovaná půlhodina se ještě celkem dala, ale od chvíle, kdy na scénu přišla zdánlivě nekonečná část o Františku Ferdinandovi d'Este, jsem se začal ukrutně nudit.. sorry, pánové ()
Galerie (11)
Zajímavosti (36)
- V 90. letech vznikl komplet filmů Zdeňka Svěráka a Ladislav Smoljaka na VHS (později DVD), který obsahoval všechny filmy Smoljaka a Svěráka spojené s Járou Cimrmanem. A to filmy: Jára Cimrman ležící, spící, Rozpuštěný a Vypuštěný (1984) a Nejistá sezóna (1987). Na obalu byl natištěn Zdeněk Svěrák v roli Cimrmana z filmu Jára Cimrman ležící, spící. (mnaucz)
- Jára Cimrman (Zdeněk Svěrák) dorazil do Liptákova v roce 1914, kde se setkal s malým Konrádem Henleinem. Konrád Henlein se ale narodil v roce 1898 a v roce 1914 už mu bylo 16 let. (Pimburger)
- Z dobové recenze, otištěné 21. 10. 1983 v Brněnském večerníku: "Celek, připomínající v jednotlivostech sice lepší časy Divadla Járy Cimrmana, zároveň však chtě nechtě zrazující příliš mnoho ze slavné legendy. Leda bychom měli Cimrmana začít považovat za filmem pohřbeného." (NIRO)
Reklama