Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, Jaroslav Weigel, Jan Hraběta, Jaroslav Vozáb, Petr Brukner, Miloň Čepelka, Josef Vondráček, Jan Kašpar, Genadij Rumlena (více)Obsahy(1)
S humorem, satirickou příchutí i s nádechem nostalgie líčí tato hořká komedie peripetie malého divadelního souboru (Divadla starých forem), který má sice úspěch u publika, ale zároveň i stálé potíže s nadřízenými orgány. Zachycuje usídlování divadla na nové "štaci" v nevyhovujícím sále periferního kulturního domu, průběh zkoušek nové hry i její premiéru, ale také epizody ze zákulisí. Značný prostor tu mají ukázky z her repertoáru Divadla Járy Cimrmana (Němý Bobeš, Akt, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí Severního pólu, Cimrman v říši hudby, Vizionář), ačkoli tu jméno fiktivního slavného génia ani jednou nepadne. Film vychází ze skutečných situací, není v něm (kromě her) nic vymyšleného. Odehrává se celý v prostorách kulturního domu a jeho těsném okolí. Hlavném dějištěm je pak stísněné zákulisí, kam ovšem doléhají i ozvuky všedních starostí protagonistů. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (454)
Opět výborné, nemám co vytknout a vlastně ani nechci. Jak mi ty roky přibývají, mám je raději a raději, ať už soubor či tvůrčí dvojici Ladislav Smoljak-Zdeněk Svěrák, asi si je umím užít a vychutnat o něco víc než jako mládě. Nakouknutí do zákulisí divadla, reálných problémů, stěhování, schvalovací komise, co se nesmí smát, malá politická angažovanost, prostě a jednoduše - zlatý prciny. ()
Film o vzniku hry Posel z Liptákova. No neměli to s těmi komisemi lehké. Vysvětlovat, proč je tam studená Němka nebo proč jim po lokále běhá cikán s nožem v zádech. Můžeme tu vidět, jak vznikaly některé fóry. Třeba z pouhých přeřeků. Nebo jak se do hraní zapojuje první kulisák. "Tak já se podívám tady panu Daňkovi na ptáčka." :D ()
Smutné svědectví o truchlivé době na příkladu jednoho z předních divadel tzv. malých forem dokládá skutečný ráz doby, která se pro některé z našich spoluobčanů mění ve snem do skutečnosti vyvolávanou rádobyidylickou dobu klidu a jistot nejen sociálních. Panství degenerujícího průměru zamindrákovaných a jinak neuspokojených ambiciózních jedinců posuzujících věci způsobem, která jen dále dokládá jejich všestrannou nezpůsobilost odbornou i lidskou, je skutečnou obžalobou tohoto ponurého času salámového blahobytu a konzumního rovnostářství na příděl. Mravné i nemravné v takovém světě splývá do neurčité šedavé kaše, která jako bláto pokrývá vše, všechny a všechno. Umět vidět znamená znát i to, co vědět nechceme a odmítáme. Cimrmani mezi tento vzácný lidský druh náleží. A jejich početní vděční diváci všech generací rovněž. ()
Kde jsou ty děti? Asi odešly, jak jsem na ně řval... tak jsem je zaplašil. Humor tvůrčí dvojice Svěrák - Smoljak, mám moc rád, je to pohlazení po duši v kterékoli roční době i v kteroukoli hodinu. A musím uznat, že tady se Cimrmani fakt pěkně rozšoupli (např. zlatý prciny). Vynikající film, nabitý osobitým humorem výše zmíněných pánů. Jen se oholím a pak se podívám panu Daňkovi na ptáčka. - Panu Ptáčkovi na daňka! ()
Divadlo Járy cimrmana je prostě skvělé a tenhle jejich film nemá snad žádnou chybu. Film je veden v naprosto jiném duchu, než film Jára Cimrman ležící, spící, a právě tento styl mi více vyhovoval. Je v něm mnohem více toho běžného "cimrmanovského" divadelního humoru a taky se to vlastně celé točí kolem divadla. A pokud je to tedy vše dle skutečnosti (i když jména a vše tomu moc neodpovídá), tak to mělo DJC tedy hodně těžké (čemuž bych se ani nedivil ;)). Ať žijí Kydal a Rybník :D 9/10 ()
Galerie (8)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (43)
- Herec Jaroslav Vozáb se sice premiéry snímku dožil, zemřel však pouhé dva dny po ní, 3. dubna 1988. V září téhož roku pak skonal také Ludvík Toman, dlouholetý barrandovský ústřední dramaturg, ve své době postava nenáviděná herci i režiséry a opředená mnoha mýty, včetně spolupráce s KGB a osobních vazbách na Leonida Brežněva. Ve filmu si zahrál (ovšem v době, kdy už svou funkci opustil) zcela příznačně jednoho z členů hodnotící komise. (curfew77)
- V šatně svého nového působiště mají členové souboru vyvěšen plakát polské divadelní hry „Tato, tato-sprawa się rypła“, kterou napsal Richard Latko a začalo ji hrát Divadlo Rozmaitości ve Varšavě 2. října 1977. V roce 1984 vznikl na základě této hry film Sprawa się rypła. (sator)
- Divadelní scény se natáčely ve Strašnickém divadle nacházejícím se na sídlišti Solidarita (Praha 10), kde soubor v letech 1983-1992 skutečně účinkoval, než došlo k jeho přesunu na Žižkov. (rawboy)
Reklama