Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Ačkoliv jsem moc chtěl, aby se mi film líbil, bohužel to nešlo. Divadlo Járy Cimrmana obdivuje, ale tenhle film je podstatně slabší, než hry. Je zde pár vtipných míst, ale oproti hláškám zasypávajících nás v Cimrmanovi, je těch míst podstatně míň. Pro mně tři hvězdičky znamenají lehký nadprůměr, a to myslím jako hodnocení tohoto filmu sedí. ()
Je to fakt výborné, nicméně na plný počet to prostě nějak není. Nevím ani vlastně proč, ale prostě není. Humor je opět naprosto neskutečně geniální, herci jsou fantastičtí (až na Marka Brodského, který nijak fantastický není) a inspektor Trachta je navíc naprosto dokonalá postava a je škoda, že o něm Jára Cimrman nejspíš už nic dalšího nenapsal. Závěrečné zatýkání je taky lahůdka, stejně jako prohlídka kachní farmy v režii Srstky, Svěrákovo líčení osudné noci a každé slovo, které pronese Jiří Zahajský. Geniální záležitost, ale v porovnání s dalšími filmy dua Smoljak - Svěrák bohužel přecejen trochu zklamává. 88%. ()
Trachta: „Tak co řekla dál, Hlaváčku...” Hlaváček: „Seš nějakej zvědavej, hele...” Trachta: „No dovolte?” Hlaváček: „Ne, to řekla Vilma, ona je Vilma taková veselá...” Trachta: „Tak dál...” Hlaváček: „Vyšetřovaná: Jak se jmenuješ? Vyšetřující: Jindřich Hlaváček. Vyšetřovaná: Kolik je ti let, Jindro? Vyšetřující: Dvacet dva...” Trachta: „No, tak vaše nacionále bychom už měli ... co řekla dál?” Hlaváček: „Vyšetřovaná: Jestlipak už se holíš, mourku? Vyšetřující: Holím...” Trachta: „Mourku!” Hlaváček: „Dostala pohlednici od svého manžela ze San Franciska, že ji opouští a zakládá nový, lepší život...” Trachta: „No vida, Hlaváčku, konečně něco, doufám, že jste si to zapsal.” Hlaváček: „Nezapsal... Ona mi Vilma vzala tužku a strčila si ji do výstřihu.” Trachta: „A dál? Co řekla?” Hlaváček: „Hledej, šmudlo...” Trachta: „Šmudlo? To má být nějaký výslech?!” ()
Celovečerní film Rozpuštěný a vypuštěný natočil v roce 1984 režisér Ladislav Smoljak podle divadelní hry Vražda v salónním coupé. Osobně si nemyslím, že by to oba představitelé hlavních rolí zahráli tak špatně, jak to na první pohled vypadá, spíše byly jejich postavy napsány dost nelíbivě, ale typologicky se podle mě do svých rolí hodili a své si odvedli. Netřeba zapomínat, že je zde také zastiňují jiná herecká esa té doby ve vedlejších rolích (například Hrušínský, Abrhám, Svěrák, Čepek nebo Vlastimil Brodský). Rozpuštěný a vypuštěný pro mě vždycky byl a asi i zůstane dobrým filmem - tak na ty 3 hvězdy. Solidní děj obohacují občas vtipné momenty, jako nápisy na plakátech, ty pak ale zase střídají ty přestřelené, jako voda v botách a podobně. I přesto, že se jedná o dobře zvládnutý odpočinkový film, jen tak po něm nesáhnu a když si chci pustit českou komedii, zvolím raději jinou. 60% ()
Ano ano, svatá pravda, jedni sejou a vláčej a druzí sklízej. A pánové Svěrák a Smolijak by měli dokonce života už jenom sklízet, protože to co vytvořili, nemá v dějinách humoru obdoby. Filmový přepis Vraždy v salóním kupě je určitě mnohem lepší než tato nejslabší cimrmanovská hra. Kachny, kachny i Václav se povedli na jedničku, ale k dokonalosti Jáchynme, hoď ho do stroje! přecejen trocha chybí. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Zdeněk Srstka (Žaludův poskok Bedříšek) se domníval, že se svou roli nemusí nijak zvlášť učit. Slovo „kachny“ si už pamatoval, a tak před natáčením seděl s Rudolfem Hrušínským (hajný Hlaváček) v hospodě a hrál karty. Režisér Ladislav Smoljak byl však perfekcionista a od stolu ho vyhnal, ať raději někde v klidu zkouší text, respektive ať piluje dokonalou výslovnost toho jediného slova, které má dle scénáře pronést. (Duoscop)
- Rolu policajného praktikanta Hlaváčka (Marek Brodský) si mal pôvodne zahrať Petr Brukner, neskôr Miloň Čepelka. Nakoniec Čepelka vo filme nehral vôbec a Brukner si zahral malú rolu Kreibicha alias Podozrivého číslo 8. (Raccoon.city)
- Jiří Menzel spomína na ponuku k filmu takto: "Autori napísali scenár a ponúkli mi to a to bolo v čase, keď ja som už urobil prvý film a chcel som robiť nejaký ďalší, a tak som s tým šiel na filmovú skupinu. A tam riaditeľ Ludvík Toman dramaturg Filmového štúdia Barrandov FSB povedal že sa to nemá a nebude robiť, dôvod bol ten že som v tom čase bol na Barrandove veľmi zle zapísaný ako problémový takže som prišiel za autormi a povedal im aby oslovili Oldřicha Lipského či by to nechcel točiť. Ale ani Oldřichu Lipskému, ktorý sa toho ujal, sa to nepodarilo cez toho ústredného dramaturga Ludvíka Tomana preraziť. A napokon prišiel Oldřich Lipský na nápad, že by sme ten scenár zatiaľ nechali bokom." (Raccoon.city)
Reklama