Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Režisér Steven Soderbergh natočil niečo čo v nás zanechá veľa pre nás nevypovedaných myšlienok a hlavne otázok ako takto svet môže stále fungovať a popri tom sa spokojne šklebyť, zo zarobených čiernych peňazí. Film ostal s otvoreným koncom, lebo nejaký happyend by bol zbytočný a asi aj dosť nereálny, teda rozprávkový... Tento korupčný príbeh má výhodu v tom že sa tu zoskupila plejáda charakterných hercov, čo vložili do svojich úloh neskutočnú vnútornú stránku a tak rad, radom sa tu prezentovali v nezabudnuteľných úlohách pomaly zabudnutý Michael Douglas, Dennis Quaid ale aj menej známy a o to presvedčivejší Don Cheadle či Benicio Del Toro, výborne dopĺňala príbeh spočiatku nenápadná Catherine Zeta-Jones. Vedľajšie postavy hrali ďalší známy herci a aj na malom priestore presvedčili, že malá úloha môže byť výstuhou pre celkový dojem z príbehu, a tak zákutie predaja drog sa stáva v tomto prípade skoro dokumentárnou sondou do života mocných ľudí, čo určujú pravidlá bytia v podsvetí. Vtiahnutie do deja nám prináša aj spôsob prezentovania obrázkov, či že vizuálne poňatie snímania. Takže kamerový filter je buď presvietený do žlta pokiaľ sa jedná o teritórium Mexika a USA zas mierne do modrého odtieňa. ║Rozpočet $48miliónov║Tržby USA $124,115,725║Tržby Celosvetovo $207,515,725║ ()
Poprve se mi film kdovijak nelibil, po druhym skouknuti to bylo lepsi. Film se snazi pojmout problem drog z ruznejch pohledu a proto rozviji nekolik pribehu, ktery se vzajemne lehce propletaj, problem je, ze to je diky mnozstvi postav a zapletek misty lehce zmateny a nektery pribehy vyzni do ztracena. Jinak celej film je dost mizerne natocenej, ta kamera byla fakt priserna, hudba je taky dost debilni, ze je skoro lepsi, kdyz neni, no a navic je to cely tak nejak podivne sestrihany. Co se tyce jednotlivejch pribehu, nic, co by tu uz nebylo, ale jsou rozhodne zajimavy. A nejvetsi klad filmu - herci. Samy hvezdy, nevim koho bych mel vypichnout jako toho nej, tak jen zminim, ze oskar pro Del Tora mi prisel nezaslouzenej, vetsinou se tvari tak nejak bezvyrazu. Celkove rozhodne zajimavej film na tema drog, ale diky delce a vyse zminenejm vytkam misty taky nudnej. ()
Na tomto háklivom (a dlhom) filme oceňujem, že nikoho nesúdi, iba rozpráva - to je dôležité. Tiež sa mi páčili scény, kedy niektoré postavy mozaikového predstavenia okolo seba prejdú na ulici, pričom sa ale nepoznajú. Kvalitu podtrhuje silné herecké obsadenie (Del Toro prevažne), hustá atmosféra a pekný koniec na ihrisku. Kino Považan 2002 ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Intenzivní mozaika v pseudodokumentárním balení, ve které se odehrávají čtyři stěžejní příběhy, a všechny mají co dočinění s drogami. Nic tady není černobílé, řešení, jak z téhle drogové špíny ven, neexistuje. Chameleón Steven Soderbergh nabízí výtečné technické zpracování, fantastickou atmosféru a samozřejmě velkou měrou mu pomáhají ukáznění herci, mezi kterými kraluje Benicio Del Toro, jenž dokáže leccos uhrát pouze úsměvem a očima. Ač ani ony drogovou mašinérii nezastaví. Těším se zase někdy na příště.. ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
![Traffic - Nadvláda gangů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/723/159723497_e515b3.jpg)
Zajímavosti (36)
- Hotel San Diego, ve kterém drželi Eduarda Ruize, už dnes nestojí. Byl zbourán v roce 2006. (don corleone)
- Catherine Zeta-Jones a Michael Douglas byli zasnoubeni již před začátkem natáčení a vzali se krátce po něm. V žádné scéně se neobjeví spolu. (don corleone)
- Na začátku filmu se baví Michael Douglas se senátorem Harry Reidem. Původně byl napsaný scénář pro tuto scénu, ale senátorovi se nelíbil, proto vedl s hercem pouze improvizovaný dialog. (don corleone)
Reklama