Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Drogy, drogy, drogy. Nekomu muzou pomoct, vetsine ale znici zivot - at uz ho zabiji, prijde kvuli nim o pritele nebo o dustojnost. Traffic je natocen syrove, jako dokument, ktery jen klade otazky a odpovedi si musite domyslet sami. Je to slozity snimek, u nehoz se musite porad soustredit. Strih je necekany, rychly, adekvatni. Kazdy "pribeh" je natacen jinak, nekdy je kamera zazloutla a vytvari tak dokonaly obraz spinaveho Mexika. Pak se zase "ochladi" a mame tu nevyrazne mestske ctvrti, plne tapajicich lidi. Tohle vsechno bylo na Trafficu perfektni, muj problem je ale dlouha stopaz. Chapu, ze tema je slozite a musi se poradne vysvetlit, ale na "tohle" ja nejsem. Moje skoda. ()
Drogové filmy jsou moje parketa, tak není divu, že i Traffic mě velmi potěšil. Avšak ještě dřív než drogy, udeří do očí roztěkaná ruční kamera se skvěle zvolenými filtry, měnícími se stejně jako se střídá vyprávění jednotlivých příběhů. Příběhů policisty, soudce a manželky drogového dealera, které zdánlivě nemají nic společného, ale spojuje je jedna mohutná pointa - boj proti drogám. Film se divákovi emocionálně nijak nepodbízí a úspěšně se vyhýbá patetičnosti, naopak je velmi reálný. Potěší také výborné výkony tří hlavních představitelů, mezi kterými kral(ovn)uje Catherine Zeta-Jones. Výrazný zápor film nemá, ale jeho jednotlivé části se v celku mohly spojit elegantněji, resp. už jsme to viděli i lépe. 9/10 ()
Myslím si, že ten, kdo shlédl TRAFFIC a GLADIATORA, nemé pochybnosti o tom, který film měl správně dostat Oscara za nejlepší film roku. TRAFFIC je ten nejdokonalejší film o drogové problematice, jaký kdy byl natočen. Soderbergh jako režisér a kameraman exceluje. Herecky pak zejména Michael Douglas, který by si Oscara zasloužil více, než oceněný Benicio del Toro. ()
[6/10] (Bedford Falls, Compulsion, IEG, Splendid, US) (Barevný /// Produkce: Laura Bickford, Marshall Herskovitz, Edward Zwick /// Scénář: Stephen Gaghan podle televizního seriálu Traffik Simona Moorea /// Kamera: Steven Soderbergh /// Hudba: Brian Eno, Cliff Martinez /// Oscar: Steven Soderbergh (režie), Stephen Gaghan (scénář), Benicio Del Toro (herec ve vedlejší roli), Stephen Mirrione (střih) /// Nominace na Oscara: Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Laura Bickford (nejlepší film)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (36)
- Scéna, ve které jede Michael Douglas na hranici Kalifornie, byla natočená opravdu v hraničním městě Tijuana. Obraz a zvuk je v této scéně nekvalitní proto, že se nepočítalo s tím, že by scéna ve filmu nakonec zůstala. Douglas se začal vyptávat mimo scénář Rudyho M. Camacha na situaci kolem drog, přičemž Camacho byl v té době skutečným pohraničním policistou. Steven Soderbergh scénu natáčel na ruční kameru a modlil se, aby ho pohraničník neoslovil jako pana Douglase. (don corleone)
- Během prvního dne natáčení filmového debutu Soderbergha Sex, lži a video (1989) dostal od producentů telegram, ve kterém stálo, že slyšeli, že by neuměl řídit ani dopravu (couldn't direct traffic). O dvanáct let později, dostal Soderbergh Oscara za natočení filmu s názvem Traffic. (don corleone)
- Jeden den po natáčení se vracel James Brolin ke svému autu a nachytal dva mladíky, jak se mu pokouší vloupat do auta. Jelikož měl na sobě stále policejní uniformu, ve které natáčel, zlodějíčky pořádně vystrašil a ti utekli. (don corleone)
Reklama