Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Dlouho před tím, než Tarantino přišel se svým grindhouse béčkem Death Proof se odehrál na jedné americké dálnici duel mezi zlověstně prastarou a zrezavělou cisternou a osobákem - tak trochu jak od Stephena Kinga, ale ve skutečnosti od Stevena Spielberga. A už i na tomto konceptuálně omezeném a komorním projektu prokázal budoucí mistr režisér svůj talent pro soustředěné a pevně uchopené vedení příběhu, skvělou práci s kompozicí scén, důmyslné a atmosférické užití detailů a celků a budování napětí. Nikdy bych neřekl, že se dá znepokojivé, a hlavně nepříjemně otravné a neodbytné monstrum vytvořit i z něčeho tak "obyčejného" jako je náklaďák (scéna vyčkávajícího predátora v tunelu by se klidně neztratila mezi mnoha ikonickými momenty jiných kultovních filmů). A zároveň přes určitou jasnou absurditu námětu film ani na chvíli nepůsobil jako nějaká hloupá parodie, naopak měl možná až (v rámci své jednoduchosti) překvapivě velký společenský přesah se svým komentářem k měnící se Americe, střetu starého s novým, zániku tradiční (a/nebo toxické) mužnosti. Škoda jen, že úplně poslední část duelu před vyvrcholením se začala trochu táhnout, jakoby došel trochu dech a na pár místech přece jen trochu haprovala logika... asi jako když ti v tropickém horku nefunguje chlazení. Poslední scény filmu ale toho vrcholu znovu dosáhly krásně výstižným ukončením celé metafory. 7,7/10 ()
Scénář: Richard Matheson .. Šílenec a jeho oběť. Debutantsky určitě podařený snímek, přesto kromě studijního materiálu na téma budování filmového napětí nic extra nepřináší. Až na začínajícího mistra režie. Už zde zcela jasně načrtl, co se v něm skrývána potenciál a především dokáže výsledek práce skvěle prodat. V čem jiném je dnes Duel nej-x nechám na vás. ()
82% - Napínavé, alegorické, akční... Někdy mám pocit, že filmy udělané za levný peníz mají v sobě mnohem víc šmrncu. Perfektní práce s napětím dělá z Duelu výborný film. Scénář se mi taky moc líbil, já mám rád, když to má myšlenku. Kdyby film skončil trochu rozumněji, byla by to pro mě solidní Kafkovina, a já bych to ohodnotil plným počtem. ()
„Človek nevie. Človek nikdy nevie. Proste si žije svoj život a predpokladá, že niektoré veci sú dané. Napríklad ísť po ceste a myslieť si, že vás na nej nikto nezabije“ Steven Spielberg viackrát určil smer konkrétneho filmového žánru. ČEĽUSTE odštartovali záplavu drsných ekologických zvieracích hororov, po BLÍZKYCH STRETNUTÍ TRETIEHO DRUHU a E.T. – MIMOZEMŠTANOVI chcel zrazu každý divák (a producent) svojho priateľského ufóna, POLTERGEISTOM odštartoval nový záujem o „ghost house“ - a DUEL stvoril podžáner „cestného trileru“. Po ňom prišli zručné kópie STOPÁR (Rutger Hauer), ÚNOS (Kurt Russell), STOPÁR (Sean Bean) a JAZDA DO PEKIEL (Paul Walker). DUEL je o mužovi, ktorý cestuje autom krajinou kvôli práci, tu mu však situáciu skomplikuje tajomný šofér cisternového vozidla. To, čo na začiatku vyzerá ako nevinné meranie dvoch nadurdených mužov kto ho má dlhšieho, sa časom, v exteriéroch strašidelne prázdnych ciest, mení na čoraz vyhrotenejší psychologický až fyzický súboj áut, pováh a života a smrti. Minimalistické, no čertovsky pôsobivé. ()
Tento film som už kedysi dávno videl, a to, že mi z neho v pamäti neostalo veľa, vypovedá aj o dojme, ktorý som si obnovil pri dnešnom sledovaní. Film má všetky znaky debutu. Je zmiešaninou zaujímavého námetu, vynikajúcej atmosféry vytváranej kombináciou nápaditej kamery a zvukov, napätia, ale tiež uťahanosti druhej časti filmu, keď už došli nápady a Mann sa začal správať veľmi nepravdepodobne. Aj keď prenasledovanie a ohrozovanie niekým, ktorého tvár, ani motív konania nepoznáte, nie je jednoduchým orieškom ani pre niekoho, kto nie je podpapučovým typom, akým bol Mann. Chváliť musím utajenie tváre a motívu konania vodiča kamiónu, ktoré dodáva filmu tajomný charakter a je podmienkou toho, aby divák nevnímal film ako napínavú naháňačku po arizonských cestách. ()
Galerie (68)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
![Duel - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/243/159243338_136edb.jpg)
Zajímavosti (32)
- Trofejních poznávacích značek na tahači Peterbilt je celkem osm. Jsou ze států Nevada, Wyoming, Idaho, New Mexico, Arizona, Montana (těchto šest je na předním nárazníku), California (pod předním nárazníkem a na přívěsu). Pokud budeme brát tu poslední jako patřící vozu, tak ta je WM 3227. (Robbi)
- Poznávací značky na náklaďáku byly z aut, která zničil. Podle Stevena Spielberga chtěl řidič zničit auto v každém státě. (Xixao)
- Bar Chuck´s Café, ve kterém se Mann (Dennis Weaver) ve filmu zastavil, existoval pod jiným názvem ještě 40 let po natočení filmu. (Cherish)
Reklama