Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (395)
Prvni velky rezisersky uspech Stevena Spielberga. Solidni road movie, pri jejiz sledovani budete mit porad takovy neprijemny pocit, a budete fandit hlavnimu hrdinovi, i kdyz se moc jako hrdina nechova. To co znamena DUEL pro osamele cestovani po americkych silnicich, znamenaji CELISTI pro letni koupani v mori. ()
Dlouho před tím, než Tarantino přišel se svým grindhouse béčkem Death Proof se odehrál na jedné americké dálnici duel mezi zlověstně prastarou a zrezavělou cisternou a osobákem - tak trochu jak od Stephena Kinga, ale ve skutečnosti od Stevena Spielberga. A už i na tomto konceptuálně omezeném a komorním projektu prokázal budoucí mistr režisér svůj talent pro soustředěné a pevně uchopené vedení příběhu, skvělou práci s kompozicí scén, důmyslné a atmosférické užití detailů a celků a budování napětí. Nikdy bych neřekl, že se dá znepokojivé, a hlavně nepříjemně otravné a neodbytné monstrum vytvořit i z něčeho tak "obyčejného" jako je náklaďák (scéna vyčkávajícího predátora v tunelu by se klidně neztratila mezi mnoha ikonickými momenty jiných kultovních filmů). A zároveň přes určitou jasnou absurditu námětu film ani na chvíli nepůsobil jako nějaká hloupá parodie, naopak měl možná až (v rámci své jednoduchosti) překvapivě velký společenský přesah se svým komentářem k měnící se Americe, střetu starého s novým, zániku tradiční (a/nebo toxické) mužnosti. Škoda jen, že úplně poslední část duelu před vyvrcholením se začala trochu táhnout, jakoby došel trochu dech a na pár místech přece jen trochu haprovala logika... asi jako když ti v tropickém horku nefunguje chlazení. Poslední scény filmu ale toho vrcholu znovu dosáhly krásně výstižným ukončením celé metafory. 7,7/10 ()
Kde: silnice arizonské pouště. Kdo: obchodní cestující v osobním voze vs. rezavá cisterna s motorem Kolocova tahače. Proč: to by mě taky zajímalo.. V budování napětí je Spielberg mistrem a zde si vystačí s minimem prostředků. Za volantem té cisterny seděl John Ryder, nicméně dravý styl jízdy ho připravil o řidičské oprávnění a byl tak donucen jezdit stopem. Ale to už je jiný příběh.. ()
Málo ambiciózní, dobové béčko, které je však mistrnou režií povýšeno na poměrně kvalitní zážitek. Spielberg už ve svých začátcích věděl kam umístit kameru a jak snímat tento hektický závod kočky s myší, aby navodil téměř až hororovou atmosféru. Ač není hlavní postava zrovna dvakrát charismatická (divácká identifikace tedy nebude maximální), jeji vnitřní monology a vykreslení procesu uvažování dodává filmu to správně napětí - anebo "co se to děje?", "co jen si dál dál počnu?"... 8/10 ()
Minimalismus, který dokonale funguje a současně jasné vítězství formy nad obsahem. Napětí "na každom kilometri" z filmu sálá urputněji než pouštní slunce, a koncert pro jednoho cesťáka a démonický kamión je natolik virtuózní, že člověka ani nenapadne sledovat po cestě všechny ty drobné lapsy, kterými je vykoupena neuvěřitelně hutná atmosféra a gradujcí napětí. Bez příběhu, bez vývoje, přesto parádní a fungovalo to i po letech. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (32)
- Cisterny byly celkem tři, dvě Peterbilt 281 (1956 a 1960) a jedna Peterbilt 351 (1964). Jeden 281 byl zničen v závěrečné scéně filmu. 351 byl vyřazen a sešrotován několik let po dokončení filmu. Druhý 281 byl nějakou dobu normálně v provozu, objevil se pak i v několika videoklipech a ve filmu Torque: Ohnivá kola. Většinu času ale chátral opuštěný a zapomenutý. V roce 2005 ho koupil nadšenec a uvedl ho do stavu, v jakém se objevil ve filmu Duel s tím, že veškerá rez je umně provedená lakovaná imitace a auto se těší výbornému stavu. (Stejšn)
- Přestože jde o televizní film, v Evropě byl promítán i v kinech. (Karlos80)
Reklama