Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 783)
Kdo tomuhle filmu, podobně jako já kdysi, nedal 5 hvězd, tak rozhodně stále ještě nedospěl. Nejlepší Spielberg všech dob. O tom nemůže být prostě sporu. První dvě hodiny jsem se nemohl odlepit ze sedačky, což se mě už prakticky vůbec nestává. 100% PS: Nedávno jsem se při psaní ohledně dokumentu Spielberg kasal, že Steven dal světu Čelisti, Indiana Jonese a Jurský park. Jenže on mu dal hlavně tento monument, kterým svou pozici definitivně zacementoval. ()
Co napsat k tomuto klenotu světové kinematografie, když zde bylo už prakticky vše řečeno? Snad jen to, že se ke mně tento snímek dostal až jako jeden z posledních od režiséra Spielberga a potvrdilo se to, co jsem očekával. Velkolepá, černobílá podívaná, plná silných scén a neopakovatelných zážitků, které přinesla hrůzná druhá světová válka. Naštěstí se našli i takoví lidé, jako Oskar Schindler (ať už takový skutečně byl nebo ne), kteří i v době největšího temna a brutality, dokázali ukázat svou lidskost. Spielbergovu režii nemá cenu vychvalovat, to by bylo nošení dříví do lesa, stejně jako výkony herců, v čele s vynikajícím Liamem Neesonem, nebo decentní, ale krásnou hudbu. Dlouhá stopáž také vůbec nevadí, protože se ve filmu neustále něco děje a ten tak utíká jako voda. Snímek, který zůstane navždy nadčasovým a má ohromnou vypovídací hodnotu. Podtrženo sečteno - další mistrovský kousek Stevena Spielberga, ale ne nejlepší. ()
Celých 11 let od natočení mi trvalo, než jsem tuto filmovou perlu mohl shlédnout. Vděčím za to fishkimu, kterému touto cestou velmi děkuji. Co se týče filmu - na jeho konci jsem byl zcela konsternován a mráz mi po zádech běhá ještě teď. Popisovat pocity, které ve mně zanechal by bylo zcela zbytečné, každý člověk by ten film měl povinně vidět, aby POCHOPIL. Ať už byl či nebyl Oscar Schindler přesně takový, jak jej zachycuje tento jedinečný snímek, rozhodně se nesmazatelně zapsal do dějin nejen židovského národa, ale celého lidstva. Nechci Spielberga přehnaně démonizovat, tento jeho film jej ale definitivně učinil nesmrtelným a zařadil jej takřka Schindlerovi po bok. Spileberg sice nezachránil stovky Židů před jistou smrtí, ale připomněl nám všem cenu lidského života. ()
Stevena Spielberga považuju bez ohledu na to, jaký počet hvězdiček naděluji Schindlerovu seznamu, za jednoho z nejlepších světových vypravěčů filmového plátna, vynikajícího řemeslníka a fabulátora. V táboře filmových fanoušků se někdy objevují hlasy, že jde o příliš komerčního autora a z jeho tvorby berou vážně pouze Schindlerův seznam, případně Zachraňte vojína Ryana. Osobně mám přesně opačný pocit. Spielberg vždycky vyprávěl pohádky, ať již pro děti nebo pro dospělé, a perfektně se hodí právě k realizaci oddechových projektů a žánrů. Sci-fi, dobrodružný příběh nebo fantasy z jeho dílny je obvykle chuťovka. Horší je to, když se chystá vstoupit na půdu výsostného umění a chce odvést nadčasovou, co nejserióznější práci. Spielberg totiž u nich používá podobné nebo vlastně totožné prostředky jako u svých oddechových projektů. Na Schindlerově seznamu mi vadí hned několik poměrně závažných věcí. Za prvé, celý příběh je založený na uměle vytvořeném mýtu a i když jeho jádro je pravdivé, vyznívá v konečném důsledku jako zprávy Rádia Jerevan. Fakta jsou tu totiž postavena na hlavu. Oskar Schindler byl dobrodruh, nacista ne z přesvědčení, ale na základě tvrdého kalkulu, manipulátor a tvrdý bezohledný obchodník a vykořisťovatel. Dá se o něm napsat spoustu negativního a spíš než ho obdivovat by bylo mnohem přesnější jím opovrhovat a odsoudit ho. Historické snímky obvykle přistupují k výkladu historických faktů liknavě a berou si z nich jen to, co potřebují k dosažení cíle nebo dílčího efektu. A většinou, pokud se to týká vzdálené historie, to divákům ani nevadí - s výjimkou historiků a fanoušků historické vědy. Tady je to ale tak do očí bijící a týká se to tak citlivého tématu, že mi to vadí zásadně. Skutečná úloha Schindlera je už historiky dobře zmapovaná a zcela odporuje všemu, co Spielberg ve svém filmu předvádí. Do pracovního lágru byli vybíráni většinou vězni z řad židovské policie, kolaboranti nebo ti, kteří museli zaplatit. V lágru panovaly velice tvrdé podmínky a jeho jedinou výhodou bylo, že nebyl programově vyhlazovací, tedy tam chyběly plynové komory. Schindlerovi byli vězni naprosto lhostejní a jediné, co ho zajímalo, bylo jak zpeněžit jejich otrockou dřinu. Mimochodem, ani Oskar Schindler ani kdokoli jiný nezachránil žádný lidský život. Za ty, kteří byli odvedeni do Protektorátu, museli být vybráni k likvidaci jiní vězni... Dalším problémem je Spielbergovo typické ždímání emocí, kde se dá, citově manipuluje, dojímá, vydírá a chová se jako typický výrobce blockbusterů. Přes to všechno dokáže zprostředkovat hrůzy holokaustu nejširšímu publiku a to v době, kdy už nás dělí od událostí mnoho desítek let a přímí svědkové vymírají, rozhodně není málo. Přinejmenším scéna likvidace ghetta patří k těm filmařsky zapamatováníhodným. Celkový dojem: 60 %. ()
Pánové Spielberg, Neeson, Kingsley a hlavně Fiennes, který stvořil jednoho z nejlepších filmových hajzlů co jsem kdy měl možnost vidět. Skvělý syrový film. Asi nejlepší co jsem od Spelberga viděl. Zvlášť se mi tam líbily různé režijní vychytávky jako mistrně sestříhaná scéna s oslavou u Schindlera a mezitim Fieness mlátí tu svoji služku, a nebo skvělej nápad s holčičkou v červenejch šatech, takovéhle kombinování barev jsem od té doby viděl až v Sin City. ()
Galerie (117)
Zajímavosti (145)
- Ve scéně, kdy jede Stern (Ben Kingsley) vlakem a drží chlapce, aby si mohl ulomit kus ledu, je možné zahlédnout tvar ostnatého drátu, který se však liší od tvaru drátu v následující scéně, v níž je záběr na projíždějící vlak zvenčí. (Hopkins)
- V čase filmu 2:14 říká velitel koncentračního tábora (Ralph Fiennes) Oskaru Schindlerovi (Liam Neeson), že by musel všechny Židy přemístit do Československa. V té době však už Československo neexistovalo, byl jen Protektorát Čechy a Morava a Slovenský štát. (BrianStorker)
- Když se Göth (Ralph Fiennes) snaží zastřelit neúspěšně židovského výrobce pantů, opakovaně natahuje jak první pistoli (Parabellum), tak i druhou pistoli. Při každém natažení závěru by mu měly vypadávat z pistole náboje. Toto se ale neděje. Není možné takto natahovat neustále pistoli, aniž by z ní vypadávaly náboje, ovšem pokud je pistole nabitá. Lze úspěšně pochybovat, že by Göth neměl ani jednu zbraň nabitou a nevěděl o tom. Z tohoto pohledu je nevypadávání nábojů při pohybu závěru vzad nesmysl. (pjotri)
Reklama