Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 3

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 3

Recenze (137)

Cafú 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní filmařina, spousty skvělých detailů, záběrů, střihu a hudby. K tomu atmosféra dětinské nezávislé pohody v kombinaci se stresovou situací, do které se ústřední dvojice dostala. Skutečnost, na které je film založen, jen potvrzuje, že se dá těžko něco soudit černobíle. Tahle nevešední všudypřítomná nejednoznačnost vám brání hlavním postavám vyloženě fandit, ale zároveň nemáte chuť je za jejich činy hned odsuzovat. Velmi silné 4 hvězdy. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nezralost a dětinskost od Stevena Spielberga zase trochu jinak. Musím nicméně poznamenat, že silniční minimalistické drama Duel mě od mladičkého Spielberga bavilo o poznání víc. Story á la Bonnie a Clyde v sociálním aranžmá překvapilo hlavně účastí Goldie Hawn, kterou diváci doposud znali zejména jako komediální herečku. Společně s manželem prchajícím z vězení tu bojuje za svého syna, kterého úřady postoupily k adopci. Ona, on a rukojmí policista tak se směšnou armádou policejních aut za zadkem cestují napříč Texasem. Milují je média i po okrajích silnic aplaudující obyvatelé bezejmenných městeček, stejně jako solidní kamera Vilmose Zsigmonda (Oscar za Blízká setkání třetího druhu). První Spielbergovy kroky byly v tomhle případě poměrně dějové plytké, stopáží dlouhé a ještě plné drobných škobrtnutí. ()

Reklama

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Nechytil jsem úplný začátek a pořád si říkal, proč je mi ten název povědomý a že jsem to asi chtěl vidět. Až na konci jsem zjistil, že to je Spielberg. Aha, takže jeho prvotina. Slabá prvotina. Jediným kladem byla Goldie a sem tam trochu komické dění. Jinak ale dost nuda a vůbec zvláštní a hodně málo chytlavý ztvárnění. Můj pohled nemění ani to, že jde o zpracování skutečných událostí. Takže odškrtnuto a nikdy víc. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je vtipné pozorovat první filmy Scorseseho, Coppoly, Lucase a Spielberga a vidět, jak strašně si byli podobní. Sugarland Express je každopádně vynikající relativizující road-movie vypovídající především o své době a americkém životě. Spielbergův kino-debut skutečně má co nabídnout jak Stevenovým fanouškům, tak i těm, co si na něj nepotrpí. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zatímco benzedrinový Kowalski v Challengeru věděl jak, ale nevěděl co, tihle dva (nebo vlastně tři) vědí co, ale absolutně netuší jak. Vanishing Point 2.0, kdy nespoutaný individualismus střídá touha dvou dospělých dětí po rodinné sounáležitosti a jestli to skončí na radlicích buldozerů, nebo v řece u hranice není v tom spánku se sny o svobodě podstatné. Nechybí mediální pokrytí, sílící zájem veřejnosti, neklidné prsty na spouštích a policejní konvoj, který peníze daňových poplatníků opatruje takovým způsobem, že kvůli jednomu zrekvírovanému služebnímu vozidlu přečerpá roční rozpočet na pohonné hmoty. Je tam pár silnějších jednotlivostí (proslov otce k únoskyni, pohled do budoucnosti s Vildou Kojotem), ale invence dvojice Spielberg, Zsigmond při klukovském autíčkaření a prosazování myšlenky silnice rovná se svoboda krapet přerostla péči o postavy.. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Příběh byl natočen podle skutečných událostí, přestože ve skutečnosti uprchlíci strávili na útěku jen několik hodin a ne dní. (Satan)
  • Natáčelo se v Sugar Land, San Antoniu, Lone Oak Community, Floresville nebo v Del Riu v Texasu. (Terva)
  • První film využívající ruční kameru uvnitř auta. (Satan)

Reklama

Reklama