Režie:
Milan ŠteindlerKamera:
Miroslav ČvorsjukHudba:
Miloslav HalíkHrají:
Milan Šteindler, Dana Batulková, Klára Pollertová-Trojanová, Kryštof Koláček, Matěj Peprník, Zdeněk Marek, Monika Šeligová, Jakub Čistecký, Jan Trávníček (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Sociolog Víťa Jakoubek je tuctový třicátník, otec dvou dětí. O sobotách pomáhá tchánovi na chatě, přes týden obíhá obchody s nákupní taškou a v práci se marně pokouší uplatnit své znalosti. Jeho nezáživný život, plný zmatků a banálních katastrof, se změní, když dostane od ředitele úkol - prozkoumat hodnotový žebříček čerstvých maturantů. Když si ho na gymnáziu spletou s novým studentem a on se marně snaží omyl vysvětlit, rozhodne se přijmout nečekanou roli, aby snáze pronikl k názorům mladých. Do jeho skutečné identity je zasvěcena pouze ředitelka školy, emancipovaná žena, které se očividně líbí. Zatímco Víťovi se začíná v bezstarostném světě maturantů líbit, jeho rodinný život se dostává do stále větších problémů a roztržka s manželkou Janou se stále prohlubuje. Mezi "spolužáky" tráví pořád víc času, jde s nimi na diskotéku, koupí si oblečení pro mladé, pomalu se sbližuje se spolužačkou Evou a poznává, že středoškoláci dospělými opovrhují stejně jako jejich názory a hodnotami. Situace se vyhrotí, když se třídou odjede na chmelovou brigádu a zúčastní se nočního tahu, při němž studenti zdemolují kolotoč. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (361)
Nejlepší dílko Milana Šteindlera jako reřiséra a také herce , v roli sociologa , který pronikne mezi maturující mládež , aby získal poznatky pro svůj "samostatný výzkum" a vrací se tudíž zpět do svých školních let a nechává se unést bezstarostným životem mladých , což ovšem nemá dlouhého trvání , neboť se časem provalí jeho opravdová identita a věk a nakonec mladá dívka pronese na jeho adresu tu památnou větu: Vrať se do hrobu! Kdo viděl ví o čem píšu , kdo ne , ať se na film podívá , stojí to každopádně za to! Film: 88% ()
PŘESNĚ TAK SI PŘIPADÁM. JAKO SPOLEČENSKY VYŘÍZENEJ ČERNOCH. Nejlepší film Milana Šteindlera. A jak hezky léty kvalitní! Jsou měsíce, kdy bych se na něj mohl dívat několikrát... Snímek působí neuvěřitelně civilně, studenti také, atmosféra je výborná a navíc jí pomáhá zručná hudba a například vkládání několika dobových reklam. ()
Tak to asi nerozdejchám, až přijdu za nějakou hezkou mladou holkou s cílem navrhnout jí inspekci mé postele a ona mě řekne, vrať se do hrobu ! V tu chvíli utržím asi největší KO mého života. Naštěstí jsem kluk šikovná a už mám plán jak i v padesáti oslním každou mladou holku. Do ucha píchnu kříž /pro balení křesťanek /, do nosu půlměsíc / pro balení muslimek / na hlavu si nastříkám barvy v podobě národní vlajky / pro balení nacionalistek /, na krk dám velkej pozlacenej řetěz / pro balení hip hoperek /, na tričko I´m rebel / abych zdůraznil svou odlišnost od konzumní společnosti /, na břicho si nechám vytetovat mapu Vietnamu / pro balení ženské části naši "skorovětšiny" v České republice /, záda nechám volný /pro balení výtvarně nadaných děvčat /, na záda si dám batoh / pro balení cestovatelek /, na nohy si navléknu sukni / pro balení lesbiček /, na jednu nohu si obléknu sportovní botu /pro balení holek sportovkyň /, na druhou nohu si obléknu Martenku / pro balení anarchistek /, na obličej si nasadím menší hranaté brýle a nasadím výraz světáckého všeznalce / pro balení intelektuálek / a kolem pasu si vystavím nejnovější typy mobilů všech značek / pro balení materialisticky založených holek /. Ještě jsem přemýšlel jak oslnit romky, ale to je o držku, náhodou bych jim to v posteli špatně udělal a ještě bych byl obviněn z rasismu a diskriminace, tak radši nic. No holky a která si mě, věčného mladíka po tomhle komentáři troufne poslat do hrobu ? ()
Návrat do studentských let v podání Milana Šteindlera je opravdu komický a rok výroby také umožnil perfektní zesměšní nejen podnikových straníků "jak po mně po deseti letech funkcionářskýho života můžeš chtít, abych byl přirozenej?" Jarda Dušek si tady předcvičil nefalšovaného Šmída z Kouře. Všudy přítomná atmosféra konce 80tých let s pankáčema, depešákama a s Víťou a jeho zoufalým pohledem. Po režijní stránce, jde podle mně o průměrný film a herectví Milana Šteindlera není zrovna lehce stravitelný. Tři tady rozhodně drží humorná stránka filmu. ()
Jsem příslušník mladší generace narozený až dlouho po Sametové revoluci ale tyto filmy z přelomu socialismu s autentickým a provokativním význěním mě začínají zajímat čím dál víc. Ve stejném roce jako unikátní Pražská pětka vznikla i tato komedie Milana Šteindlera, kde se do doby socialismu může i mladý divák poměrně dobře ponořit. Šedivé kanceláře i životy, (agitátor Dušek.:D) a na druhé straně rozbouřená divoká mláděž. To vše je zde vyobrazeno autenticky a ještě umocněno svérazným filmařským pojetím s až amatérskými prvky a taky tím, že nedávno začal školní rok.:D O to pro mě byla Jakoubkova jízda intenzivnější.:D Ne všechno se dá tak dobře překousknout. Třeba neznámí představitelé mládeže jsou možná záměrně prkení, ale ne vždy se to úplně dobře sleduje. Moc tomu nepomahájí ani často rušivá předabování (fujfuj postsynchrony.) Jinak bych šel s hodnocením možná ještě výš. Výchozí příběh o sociologi Vítů Jakoubkovi, který se rozhodne, že průzkum mládeže může nejlépe provést,když se za ni bude sám vydávat a stane se studentem středním školy je jinak dost nosný a velmi se mi zalíbil. Když se suchar ve středním věku dostane do rozbouřené mládeže nese to nejenom nejeden humorný prvek. Nakonec se to ale ve výsledku hlavně chytře přetaví na hlavně originální hořkosladký příběh o krizi středního věku a touze vytrhnutí z šedé reality, která jde v ruku v ruce se šedí socialismu a humor s hořkými prvky se začnou spravně michat, což velmi dobře dotvoří celkovou atmosféru. Některé myšlenky a scény ve mě doznívaly i několik hodin po zhlédnutí. A výkon Milada Šteindlera byl pro tento film přesně to pravé. Jeho ňoumovitého kukuču se asi v hlavě jen tak nezbavím stejně jako monologu na večeři s manželkou o hrůze jejich života. A závěr s nástupem do domova důchodcu s psíničkou o nenávratu mladí je už jen skvělé symbolické zakončení skvělého filmu. AKTULIZACE 2022: Dodávám pátou hvězdu. Tuto hořkosladkou jízdu o pohádce mladí s vynikajcím Šteindlerem jsem si postupem času ještě více oblíbil, zhlédnul dvakrát opakovaně a stává se pomalu mou ulítlou srdcovkou - guity plesure. To ulítlou dodávám hlavně kvůli některý těch prkenějším hereckých momentů a výkonů (jsou tam), které se ale na druhou stranu pořád tak trochu nesou ve Sklepácké poetice a musí se trochu pominout. Jinak pro mě má tato komedie mimo skvělé mimoňské hlášky a humor vážně i velkou hloubku. Šteindlerův monolog u večeře za smyčcového doprovodu je velmi silný moment. A jak krásně ztvárnil tu zamilovanost do Kláry Pollertové a jejich chození, třeba u té zmrzliny. Prostě rulez. 2023: Pořád super. Zdá se, že tohle bude film, ke kterému se budu moct vracet pokaždé několikrát v průběhu roku a nikdy nebudu mít dost. Chudí, spoutání, jen rychle ukradnout smíme někdy vzácnou chvilku radosti a blahá. Je to rozkošná absurdní povídka o návratu do pohádky mladí. Milan Štenidler je jako Víťa Jakoubek ukázkový ňouma, se kterým mi nejde se neztotožnit a uctívat tuto postavu jako jednu z nejikoničtějších v dějinách českého filmu. Nechápu, co se se Šteindlerem stalo, že už poté nikdy nic takového natočil a je to hrozná škoda. Vrať se do hrobu má unikum nejen ve skvělé hlavní postavě (kterou dokázal i bravurně zahrát a v podání nikoho jiného by to tak nefungovalo), mnoha úžasných mimoňských hláškách a situacích ze života. Ale Šteindler dokázal spojit nadčasové myšlenky a film , ve kterém si něco najde člověk v každém životním období (no dobře, ve kterém si pravděpodobně JÁ něco najdu v každém životní období) se skvělou atmosférou doby, se zajímavými pohledy na starou ušmudlanou Prahu a šedivými socialistickými prostředí, kde ale se na jedné straně pořád odehrávají bouřlivé studentské lásky, které mohou být pro člověka určitým únikem z reality. Je to pohádka nejen o pohádce mladí, raném podzimu života, ale i raném podzimu konce normalizace... A vlastně snoubí humor s vlastně celkovým univerzálním zamýšlením o smyslu a pomíjivosti života za podmanivého saxofonového doprovodu. Konec je na jednu stranu poetický a krásně absurdní, ale prostě z něj jasně vyplývá, že pohádka mladí se nikdy nevrátí. Pořad jste se nevyhranil. A proto prozkoumáte hodnotový žebríček našich seniorů v pozdně duchodovém věku. Já nevím, nějak se mi zdá tento kousek nedoceněný. Už se s tím smiřuji Já už si radši nic nepředstavuji. Ale zařadit ho do série lidových komedií vedle S tebou mě baví svět a spol. je teda fakt mimo. Naše mládež je v jádru poctivá, zdravá. HŮ! No, prostě z nich vyrostou stejní blbci jako jsme my! () (méně) (více)
Galerie (10)
Zajímavosti (41)
- Tesne pred slávnostnou premiérou zomrela na infarkt Věra Vlčková, ktorá vo filme stvárnila riaditeľku gymnázia. (Raccoon.city)
- Milan Šteindler původně hlavní roli sociologa Víta Jakoubka hrát nechtěl. Ztvárnit ji mohl Miroslav Vladyka, který se zúčastnil konkurzu. Nakonec se ale i díky rozhovoru s režisérem Jiřím Menzelem rozhodl Milan Šteindler kromě režírování hrát i hlavní postavu. Dalším kandidátem na hlavní roli byl Pavel Noga. (Stocki)
- Otázka z ruštiny u maturity: „Što vy dělájeťe v svabodnoje vremja?“ znamená: „Co děláte ve volném čase? Málková (Klára Pollertová) odpovídá větou: „Ja guljaju v parke,“ tedy: „Procházím se v parku.“ (sator)
Reklama