Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Karel Steklý se ochotně přizpůsobil normalizačním požadavkům a v první půli 70. let mimo jiné vytvořil "satiru" na dění v roce 1968. Zvolil nadsázku, když do centra dění postavil mluvícího hrocha (z jehož břicha se ovšem ozývá spolknutý člověk), kterého se snaží ke svým mocenským zájmům zneužít proradní politici. Veselí tu nalezneme málo, zato převažuje nebývalá trapnost. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (118)

Přemek odpad!

všechny recenze uživatele

Pánové, já to viděl!!! To není film, to je jen vyvolaný filmový negativ s pohybujícími se lidmi a věcmi.. Ed Wood je proti senilnímu Steklému úplný Bergman. Tenhle film už není ani vtipný svou blbostí (jako třeba Major Zeman), ten už je prostě jen ubohý, ubohý, ubohý! Absolutní dno české kinematografie. - Ad Karlos80: snímek není zavřen v trezoru, neexistuje však obstojná kopie a z negativu TOHLE nikdo vytahovat nebude..:) - Doplněk z 2009 - nevím kde, ale CS Film tento "skvost" někde vyštrachal a uvedl. Je to jen dobře, ať to každý vidí... A doporučuji výborný článek o filmu: http://zpravy.idnes.cz/hroch-pribeh-nejhorsiho-ceskeho-filmu-dxi-/kavarna.asp?c=A090327_143432_kavarna_bos Ad gjjm: Ano, to, že Steklý chtěl mít film rychle z krku, aby mohl točit něco lepšího, šíří po světě jeho žena. Jenže je to kapitální nesmysl: stačí se podívat, co natočil po Hrochovi: další podobné politické sračky. Navíc scénář měl hotový (v jiné podobě, ovšem) už v roce 1964; osobně se kloním k variantě, že chtěl za každou cenu zase točit, a tak se zaprodal rád a hbitě. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Co jiného čekat od filmu s tak sexy názvem? Díky hnusnému vizuálu a otřesným zvukům to nefunguje ani jako pásmo surreálných scének, což je nesmírná škoda. Po čtyřiceti letech od svého vzniku se pro člověka jenom lehce orientovaného v odkazovaných událostech stává takřka nemožným úkolem rozluštit jakékoli narážky na skutečně existující osobnosti a tím se poklesle bavit. Satiru, která totálně vyčpěla už v době svého vzniku, je smutné sledovat. Nicméně šílené outfity Svatopluka Matyáše doplněné kovbojskými klobouky si odpad nezaslouží, stejně tak i pár herců nezesměšňujících se v rámci rolí tak, jak bych čekal. ()

Reklama

ghatos odpad!

všechny recenze uživatele

Absolutně chaotický, šílený a totálně nezábavný. Tak se to dá charakterizovat, nerad bych se tady opakoval, vše je přesně popsáno v předcházejících recenzích. Méně pozorný divák asi vůbec nepochopí o čem ten film je. I já jsem si musel přečíst o čem je základní dějová linka (i když tam vlastně žádná není). Jsou tam narážky na rok 1968 jako metafyzika, Smrkovský, politická opozice. Hlavním nástrojem zlé opozice, proti vládnoucí garnituře je zrušení cenzury za pomocí hrocha. Komunisti se snaží ospravedlnit zákaz svobody slova a ukázat, že pluralitní demokratický systém nemůže fungovat, díky korupci jednotlivých představitelů toužících se dostat k moci. K tomu má pomoci tento satirický skvost. Jestli se jim to podařilo ať každý posoudí. PS: V závěru je hláška hrocha: "Co se smějete? Vždyť já byl jen popletený!". Po tenhle zvratce bouchne televize u Borovského s nápisem PORUCHA (k poruše vysílání došlo díky chaosu způsobeném zmatenými demonstranty). Tohle už je opravdu na pár facek. 3%. ()

D.Moore odpad!

všechny recenze uživatele

Přemýšlel jsem, že bych Hrochovi dal alespoň jednu hvězdu, protože některých vcelku slušných vtipů bylo pro takovou nesmyslnost škoda. Ale rozmyslel jsem si to. Opravdu špatný film, který se nepovedl snad ve všech směrech. Ani jako agitka nemohl fungovat, nedovedu si totiž představit, že by mu lidé, na které měl onehdy zapůsobit, vůbec porozuměli. ()

Marthos odpad!

všechny recenze uživatele

HROCH je ve scénáři a na dobových plakátech charakterizován jako »fantastická burleska«. Stejně jako řada jiných populárních crazy komedií je situován do neznámé země, kde se odehrávají nadpřirozené úkazy, které se mají stát východiskem pro komické situace. Na první pohled se zdá Hroch být vlastně nevinnou zábavou, kterou narušuje pouze zcela rozšifrovatelný politický podkres. Už samotná dějová linie je výsostně trapná. Přes poněkud obskurní fabuli obsahuje snímek mnoho narážek na československé události roku 1968. Řada scén byla přímou pamfletizací jednotlivých představitelů pražského jara, projevů občanské společnosti a práce médií. Za fiktivním ministrem Borovcem, který je vykreslen jako autoritativní a arogantní populista s "lidovou" tváří se skrývá zcela otevřeně karikatura ikony pražského jara Alexandera Dubčeka. Konkrétně dešifrovatelné jsou i další postavy. Úlisný profesor Fibinger, který usiluje o vědeckou a společenskou rehabilitaci má být patrně literární vědec a diplomat Eduard Goldstücker. Ten byl v době stalinských represí odsouzen k těžkému žaláři a jako předseda Svazu československých spisovatelů patřil k nejvýznamnějším mužům reformního procesu. V Hrochovi neschází ani zástupce proradných žurnalistů pod směšným jménem Pip Karen. Ten navenek vystupuje jako uhlazený kultivovaný elegán, ve skutečnosti však používá k dosažení svých cílů lži, podvody a vydírání. Nelze vyloučit, že předobrazem k této figuře byl dramatik a novinář Pavel Kohout. Vedle osob je ve filmu zesměšněna i řada dalších motivů pražského jara. »Klub angažovaných přátel hrocha« je záměrnou parodií Klubu angažovaných nestraníků (KAN), výrok "Jsem s vámi, vy buďte se mnou!" parafrázuje osmašedesátnický slogan "Jsme s vámi, buďte s námi!" Celá odysea je sestavena režisérem a scénáristou Karlem Steklým, který patřil k elitním nomenklaturním tvůrcům nové dekády sedmdesátých a osmdesátých let. Herecké výkony jsou bez výjimky otřesné a i takoví umělci jako Slávka Budínová, Zdena Hadrbolcová, Jiří Lír a někdejší protektorátní krasavec Miroslav Homola se zúčastnili této nechutné šarády. Soudruzi byli nadmíru spokojeni a vlastně tehdy nešlo ani tak o diváky, jako spíše o to přivázat na pomyslný pranýř myšlenku, v kterou většina národa v jarních a letních měsících roku 1968 doufala. Dnes je jisté, že Steklý i jeho skrytí komunističtí poradci vytvořili snad nejhrůznější a svým způsobem nejabsurdnější filmový výrobek v dějinách domácí kinematografie. Některá prvenství bývají často nečekaná a nelichotivá. --- "Blážo! Hlídat maso, neplést se do politiky a vyprat žaludek! A pořádně! - Geniálně řečeno! Lapidárně a přitom jadrně! Vyprat žaludek! I politicky!" ()

Zajímavosti (2)

  • Film vznikol na politickú objednávku a jeho úlohou bolo prekrútiť udalosti z roku 1968. (Raccoon.city)
  • První verzi scénáře odevzdal Karel Steklý již v roce 1964, tehdy byl odmítnut. S nastupující normalizací a potřebou nového vedení ČSF vyjádřit se k událostem Pražského jara se Steklý rozhodl scénář aktualizovat. Tato nová podoba scénáře byla jednomyslně schválena k realizaci. (Xell)

Reklama

Reklama