Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvaačtyřicetiletý novinář Richard Boyle informuje v roce 1980 o občanské válce v malé středoamerické zemi El Salvador. Vláda prezidenta Duarta bojuje za podpory USA proti levicové revoluční Frontě národního osvobození Farabunda Martího. Její stoupenci jsou likvidováni eskadrami smrti, řízenými armádou. Richard Boyle prožívá boje z bezprostřední blízkosti a stává se dokonce svědkem zavraždění arcibiskupa Romera. Po těchto zkušenostech se rozhodne uprchnout se svou přítelkyní Marií do Kalifornie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (180)

Šakal 

všechny recenze uživatele

V tomhle byl O. Stone vždy nejlepší a nedostižný. Zachycení lidské zrůdnosti a sobeckosti, která nezná hranic. Jeden všeříkající (film.) obrázek vydá za tuny popsaných papírů či hodiny plamenných proslovů. Stone citově nevydírá, on pouze SYROVĚ (pomocí všudypřítomné kamery, resp. zde si pomáhá objektivem válečného fotografa, do kterého navíc otiskl hodně ze své osoby, neboť je veřejným tajemstvím, že Stone je levičák (viz např. zdejší vyobrazení republikánů jako opálených blonďáků, nezašpinivších si ruce, s napasovaným tričkem a svetrem uvázaným kolem krku), ale o tom to v prvé řadě není, neboť jak říká ve filmu samotný Boyle: „neplést si komouše s levicově orientovaným člověkem“) POPISUJE skutečné události z roku 1980 v maličké středoamerické zemičce jménem El Salvador, zmítající se uprostřed občanské války a kdy postupně válečný novinář (fotograf) R. Boyle zjišťuje „okřídlené, ale pravdivé“, že je jedno, který diktátor (systém) je právě u moci, postupně (s časem) se to (za tichého přihlížení OSN, pokud z toho nekoukají petrodolary) vrací do starých (popř. ještě horších) zajetých kolejí a doplácí na to vždy v prvé řadě obyčejní lidé, nemající jiného východiska než zůstat a snažit se „v tom“ (pře)žít. Salvador, to je lehce pozapomenutelný, neprávem opomíjený, nadčasový, (proti)válečný snímek, navíc odkrývající (resp. nakouknuvší) pod pokličku netradičního zaměstnání (poslaní?) jménem válečný fotoreportér. („Jde o to, zachytit vznešenost lidského utrpení, moment (příčinu) smrti“). Podobné typy snímků: Hotel Rwanda, Shake hands with the devil Zajímavý (výstižný) komentář (pro mě): uživ Gilmour93 p.s. dovolte mi zakončit komentář pozn. z malinko jiného ranku. (slečny prominou?) Úvodní rozhovor (v autě) mezi J. Belushim a J. Woodsem na téma ŽENY mě upřímně pobavil. Byť já osobně nezatracuju ani ty se sluchátky v uších a potící se na běžeckých pásech, pokud tedy splňují „druhou podmnínku“ :-) ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Salvador si pád do propasti zapomnění v žádném případě nezasloužil. Je skvěle napsaný i zrežirováný, disponuje velmi dobrou výpravou, kvalitními herci a zdobí jej výtečná kamera Richarda Richardsona. A čeho si cením nejvíc, Salvador není natolik plakátový jako například Četa, byť Stone přeci jen viditelně nadržuje levicovým rebelům. Politické pozadí dramatické roviny Salvadoru má sice z části na svědomí rozvleklost první půle filmu a jeho mírnou únavnost, nicméně má svou myšlenkovou hloubku a přesah i do dnešních dob, kdy mnozí stále ještě nechápu, že nemůžeme nepřátele našich nepřátel automaticky považovat za své přátele... Vážně, divím se, nakolik zůstává Oliver Stone v současné době opomenut a divím se, jak silnou vrstvou prachu zapadalo toto jeho výborné válečné drama...85% ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Film má postupný náběh, ale rozhodně to není nuda. Už od první chvíle, kdy Boyle přejede hranice El Salvadoru, je zřejmé, že je to horká půda. Postupně se napětí zvyšuje, film graduje a dokáže pořádně vtáhnout do děje. Finále je... ale to neřeknu, to by nebylo fér. Ale je dobré.Každopádně jako pohled na ozbrojený konflikt očima neozbrojeného člověka, kolečka v obrovském stroji dějin, je to hodně dobré a věrohodné... ..... ..... ..... ...... ...... Herecké výkony jsou vynikající, u Jamese Woodse je škoda, že další takový film už nenatočil. Ale i ostatní herci, včetně Latinos, hrají dobře..... ..... ..... ..... ...... ....... ....... ....... Neznám přesně historii střední Ameriky, abych mohl posoudit, nakolik je Stone nestranný, ale vzhledem k jeho politickým preferencím předpokládám, že levicové rebely vykresluje jako o něco menší dobytek než skutečně byl. Nijak zásadně to ovšem filmu neublížilo. Stone je jeden z mých neojoblíbenějších režisérů a tímhle (neprávem!) pozapomenutým filmem u mne zase o kousek stoupnul. Je vidět, že válka je téma, které umí ztvárnit výborně. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Teprve druhý (a první významnější) film Olivera Stonea udivuje nejenom jistou režií a výkonem Jamese Woodse, ale také jasným formulováním nepopulárních politických postojů. Stoneovu odvahu bych chtěl mít. Není z režisérů, kteří by se báli přiklonit k jedné či druhé straně. Naopak, vědom si moci médií, považuje za svou povinnost přinášet kromě zábavy i vyhraněný názor. Salvador si po celé dvě hodiny drží slušné tempo vyprávění a ačkoliv se mi střih zdál zprvu příliš zbrklý a scény tudíž pro nalezení té správné cesty k hlavnímu hrdinovi příliš krátké, ke konci v podstatě nemáme na vybranou, než mu držet palce. Bezostyšná manipulace s divákem, anebo důmyslná forma kritiky masmédií? Stone dokáže být v přístupu k divákům nemile zákeřný a vstříc ochotně vycházející zároveň. Něco jako happy end v jeho (a tím pádem ani v našem) světě neexistuje, zde nejde o důsledné držení se reality, spíše o pózu typickou pro Stoneův vztah k americké kultuře („udavte se svými dobrými konci!“). Jde o útok jasně namířený proti vládě Spojených států a ačkoliv to možná nebyl záměr, jde o příběh nadčasový. Vždy zde budou ti silnější, kteří by logicky měli pomáhat těm slabším, jenže, proč by to dělali, když jim to nic nepřinese? Navíc, neadekvátnost prostředků použitých k vyřešení těchto „drobných patálií“ nikoho příliš neznepokojí, jak ostatně říká jedna z postav: „Tahle válka nikoho nezajímá“. Stone dokáže vyprávět velice poutavě a se zápalem pro věc, problém umí analyzovat s děsivou pečlivostí, co se detailů týče. Salvador je silný film oprávněně vzbuzující silné emoce, v konečném důsledku mě na něm mrzí právě ta absence pohledu z více úhlů, ale vzhledem k tomu, že ten ani nebyl záměrem, nic mi nebrání dát hodnocení nejvyšší. 90% Zajímavé komentáře: Visáč, Vitason ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Další drsný a provokativní film Olivera Stonea. Snímek je bohužel trochu ve stínu slavnějších režisérových děl jako "Četa" nebo "Narozen 4. července", což je docela škoda, protože se jim kvalitou vyrovná a v některých chvílích dokonce i předčí. Na jeden z prvních Stoneových filmů, překvapivě kvalitní a odvážná podívaná. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (13)

  • Podle Jamese Belushiho, představitele doktora Rocka, na místě natáčení nebyly zabezpečeny žádné produkční karavany ani líčení pro herce. Belushi přiznal, že v některých scénách filmu dokonce měl na sobě i vlastní oblečení. (Aelita)
  • John Savage hraje fiktivní postavu založenou na skutečném fotografovi, buď Johnu Hoglundovi, nebo Olivieru Rebbotovi. (StarsFan)
  • O stejných událostech a konfliktu v Salvadoru píše také válečný fotograf Patrick Chauvel ve své nejnovější knize "Boty Ricarda Jesuse". (.se)

Reklama

Reklama