Režie:
Jan SvěrákKamera:
F. A. BrabecHrají:
Petr Forman, Edita Brychta, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Věra Křesadlová, Daniela Kolářová, Ivan Vyskočil, Marek Vašut, Ladislav Smoljak, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (404)
Jednoznačně nejhorší film Jana Svěráka, oproti všem ostaním dokonalým dílům je tohle pouze vysoce nadprůměrné a na české poměry naprosto originální. Příběh je velmi zajímavou antiglobalizační alegorii, jejíž oblibu u režiséra naznačili již Ropáci. I zpracování je na české poměry nezvykle výpravné a akce nepůsobí hloupě, jak to tak v našich končinách bývá. Největší vadou je tedy scénář, který se ke konci zamotává sám do sebe a především silně netrefené obsazení hlavní mužské a ženské role! ()
Akumulátor dua otec a syn je rozporuplný film - polovina lidí se nemůže nabažit jeho geniality a nadčasovosti, druhá polovina jej nechápe. Já se kloním spíš k té druhé půlce. Film má poměrně zajímavou ideu, nicméně její podání je podle mě takový nemastný a neslaný. Modelování obřích zubů, úst a já nevím čeho všeho mě taky moc nepřesvědčilo o kvalitách, i když přiznávám - u zubařky mě při drcení zubů obřím šídlem docela mrazilo. Bavil mě Bolek Polívka, který působil podobně svěže jako v Pelíškách, a navíc nám film nabízí hodně mladých kočiček - třeba Pergnerovou jsem vlastně nepoznal a je jen škoda, co za trosku z ní vyrostlo. A ještě se mi líbily kundičky, co dělaly Sněhurku a spol. To jsou však střípky, jako celek mě to nezaujalo a především úvod byl značně unylý. ()
Já jsem nikdy nepatřil k fanouškům ani obdivovatelům Jana a Zdeňka Svěrákových a Akumulátor 1 tento můj postoj rozhodně nezmění ani neupraví. Navždy zůstanou nejspíš nepřekonatelné Jízda, Kolja a Vratné lahve. Ostatní počiny mě za srdce tolik nechytly a ty v posledních letech méně a méně. Rád se však nechám překvapit. Třeba letos :-) ()
Nejen názvem neobvyklá česká akční sci-fi komedie. Nápad s existenci „světa za zrcadlem“, resp. za televizní obrazovkou, by klidně obstál i v nějaké nákladnější zámořské produkci, jen by to pak nejspíš nebyl film s typickými svěrákovskými rysy. Ty lze vysledovat ve velmi vtipných a inteligentních dialozích Svěráka otce (– Ráno jsem byl u prezidenta – Co vám řek? –Vůbec mě k němu nepustili) a ve velmi neotřelé režii Svěráka syna. Fascinující jsou záběry typu: injekce navštěvuje žílu nebo vrtačka trýzní zub, což bohužel nelze říci o výsledcích snahy stvořit světové triky s českým rozpočtem, které Svěrák sice využívá jen střídmě a s vtipem, nicméně k americkým scifárnám té doby mají stále hodně daleko. Akumulátor celou dobu osciluje mezi malým českým filmem s dobrými herci a velkým evropským filmem s nenaplněnými ambicemi. Těžko radit, ke které straně by bylo vhodnější se přiklonit. Komedií se Svěrákovým scénářem vzniklo docela dost, podobný film je jenom jeden. K dokonalosti má sice daleko (třeba milostná linie a rozpačitá pointa by zasloužili větší péči), ale na české poměry se tak jako tak jedná o dílo velice neobvyklé, až kuriózní. Zvlášť v porovnání s „tím“, co se z českých luhů a hájů dere do kin dnes, působí první (pokračování bych uvítal) Akumulátor jako hotový skvost, takže „zatněte zuby a pojďte se bavit“. 80% Zajímavé komentáře: gudaulin, Maras.L, Leníci ()
Zdaleka nejprogresivnější a nejlepší Jan Svěrák, což je trochu smutné. Je asi škoda, že podobný počin přišel tak brzy a diváci ho nepřijali, protože režisérova kariéra se mohla ubírat úplně jiným směrem. Každý záběr je vizuálně nápaditý, originální a neuvěřitelně svěží. Podobně na tom je i tempo, které je dost svižné a celé to vůbec připomíná jeden dlouhý klip, kterému chybí jen nějaký úderný song a výraznější hudební motiv. Ocenit se musí i chytrý a nadčasový scénář, který je paradoxně dnes ještě aktuálnější než před třiceti lety a zároveň je jemnou parodií tehdy populárních akčních filmů a scény jakýchsi "přestřelek" s televizí skrz dálkové ovladače patří k naprostým vrcholům. Petr Forman je v titulní roli zcela přesný a potřebně "nenápadný", hodně zajímavá pak je i Edita Brychta, mezi oběma navíc funguje vztahová chemie, zmínit se pak musí i velmi dobrý Zdeněk Svěrák v asi nejbizarnější roli své kariéry. V závěru je oné progresivity asi trochu moc a poslední třetina je přece jen až moc překotná a tvůrce trochu vyměkne, to ale moc nemění na tom, že Akumulátor 1 je jedním z nejoriginálnějších porevolučních počinů, který na své aktuálnosti neztratil zhola nic a navíc se nestihnul devalvovat pokračováním. 75 % ()
Galerie (15)
Zajímavosti (53)
- Ve své době nejdražší český snímek (40 milionů Kč). (Chrustyn)
- V čase 01:24:58 se ve filmu objeví i saxofonista Petr Kroutil. (TKommander)
- O mnoho let později režisér Jan Svěrák odpověděl na otázku čtenáře časopisu Premiere zda měl chuť někdy nafackovat nějakému herci: "Jiřímu Kodetovi. Ve filmu Akumulátor 1 hrál umírajícího a pak i mrtvého otce hlavní představitelky. Pořád frfňal a když si přihnul, začal mně a kameramanovi nadávat. Odporovat mu nemělo cenu, tak jsme pokaždé útrpně čekali, až se té žluči zbaví. Já se tím v noci tak trápil, že jsem došel k rozhodnutí, že jestli to zase udělá, tak ho vyvezu výtahem na osvětlovací lávku pod stropem ateliéru, tam ho, sušinku, ohnu přes provazové zábradlí a řeknu mu, že ho příště zabiju. Co bych dělal v případě, kdyby mi tam řekl něco jako: 'Tak mě zab, ty hovado nenadaný, ani na to nemáš ty ......!' to jsem ani nedomyslel. Nebylo to naštěstí třeba. Druhý den byl pan Kodet jako vyměněný. Někdo z produkce prý volal k nim domů. Co ale paní Kodetové řekl a co ona pak svému muži, to se asi nedozvíme. Ale můžeme si myslet, že mu tenkrát zachránila život." (NIRO)
Reklama