Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dávná pověst o muži s píšťalou nemá začátku ani konce. Krysař po staletí putuje od města k městu a jeho tvář má nesčetně podob. V tajemných ulicích starobylé Prahy ožil jeho příběh jen na jediný den a možná jen proto, aby se stal filmem. Objevil se na přelomu jednoho roku jako přízrak a stejně tak i zmizel. Hned při prvních krocích městem spatřil Agnes, Kristiána a budoucí svědky jejich manželského slibu, jak v otevřeném červeném kabrioletu objíždí kostely a prosí o svatební obřad. Dívka s věnečkem ve vlasech, nosí pod srdcem nový život. Ale všude jsou odmítáni. Muž s fujarou a v dlouhém plášti, nadaný podivuhodnou schopností přinést lidem očistu, až dosud lásku nepoznal. Pro něj i pro Agnes je jejich setkání jako blesk z čistého nebe. Marně Kristián volá jméno své milé, marně jim ďábel nastražuje léčky. V té zběsilé silvestrovské noci se zrodilo pouto, které je ale třeba vykoupit. Každý tu něco ztrácí, každý se musí něčeho vzdát

Krysař, který nalezl inspiraci ve stejnojmenné předloze Viktora Dyka i v muzikálu Daniela Landy, je osobitou a originální filmařskou reflexí staré legendy. Na otázku, proč byl film točen vlastně "v přímém přenosu", v průběhu 24 hodin, F. A. Brabec - spoluscenárista, kameraman a režisér v jedné osobě - odpověděl. "Snažil jsem se najít klíč na zpracování Krysaře tak, aby zůstal silný emotivní příběh o lásce a zároveň abychom nevytvořili 'jen' klasickou 'dobovku'. Extrémní podmínky natáčení, kde musí všichni ze sebe dostat opravdu všechno, pomohly umocnit emotivní proniknutí pod kůži všech hrdinů. Faleš nebyla možná, nebyl na ní čas. Zahráli jsme si s přirozeným vyčerpáním, se zimou i s povinností něco dokončit.Věřím, že jsme v hraných scénách dosáhli větší autentičnosti a expresivnosti,.a že divák bude vtažen do děje se stejným nasazením jako celý filmový štáb." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Klady: Výtvarně zajímavá pseudodokumentární kamera je velmi dynamická, stejně jako střih. Její kouzlo přestává působit ve chvíli, kdy padne tma: pak začne být ve své volnosti často omezována divadelním svícením prostoru, ve kterém se odehrává jádro akce. Obě složky, kamera i střih, pomáhají i Landově hudbě: díky nim tolik neční její nepřílišná invenčnost, jak tomu bylo u divadelní muzikálové předlohy, kde byla hudba více v popředí a kde se tudíž ukázalo, že její kvalita není taková, aby tuto roli utáhla. Z herců obstojí Karel Dobrý, který je víc než dobrý, v odstínění variací na různé podoby zla je místy výborný. Richard Krajčo je oproti němu jednorozměrný, ale pořád ještě uvěřitelný. - Zápory: Rádoby aktualizovaný výklad legendy je velmi povrchní. Infantilní dialogy a monology, které mají přispívat k atmosféře tajemna, jako by vypadly z nějaké parodie na mystično (Agnes: „Kdo jsi?“ Krysař: „Nikdo. Jsem víc než nikdo. Jsem Krysař.“). Petr Jákl v roli Krysaře měl být nejspíš charismatický, ve výsledku je ale především toporný. S výkladem postavy Agnes (Ester Geislerová) si asi tvůrci nevěděli rady, tak jí pro jistotu předepsali repliku, v níž sama za sebe ozřejmuje nesoulad mezi chápáním svého vnitřního a reálného času (všechno jí dochází o den později), ale ani tato berlička nepomáhá ospravedlnit chaotičnost.hereckého pojetí. - Shrnutí: Celkový výsledek si vzhledem k uloženému omezení a adrenalinovému způsobu realizace zaslouží uznání. V divákovi, který o pozadí vzniku filmu nic neví (a proč by taky měl?), ale zůstane pocit, že místo s Krysařem strávil hodinu času s jakž takž vydrezurovaným pražským krysaříkem. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Tak mně se to nejenom nelíbilo, mě to i dosti intenzivně uráželo. Tomuhle filmu nikdy neměl být povolen název ,,krysař´´, neboť pár citovaných pasáží z knihy, použitých navíc v nejméně vhodný okamžik ho s klasikou nijak nespojují. Jeden z nejhorších, ba dokonce úplně nejhorší film, který jsem měl možnost vidět. Omlouvám se, tohle nejde označit ani jako film, tady si pouze banda ztroskotanců snažila něco dokazovat. Neúspěšně. A že film vznikl během jednoho dne neberu absolutně v potaz, když nebyli schopni film dokončit, tak byl absolutní nesmysl vypustit naprosto nedodělaný film ven. Koneckonců tenhle film neměl být vypuštěn ven nikdy. Měli ho spláchnout do záchodu, kde by bylo místo mu nejvíce vyhovující a jediné možné. F.A. Brabec by měl asi přehodnotit své dovednosti, potažmo změnit zaměstnání. Sračka, které není rovno. Doufám, že jsem nikoho neurazil. ()

Reklama

AgnesDee odpad!

všechny recenze uživatele

V tomto filmu snad není nic, co by bylo dobré. Najdeme zde samozřejmě všechny aspekty, které Brabec ve svých filmech používá (vlající hadry, tlemící se dementy, odpornou kameru), ale taky se zde objevilo něco nového: světelná záře reflektoru, která nejen, že pronásleduje každého jako nějaký stalker, ale také ji obsluhuje nějaký krypl, který trpí třesavkou a neumí mířit na lidi, které má asi osvětlovat. Panebože, já musela několik scén přeskočit, abych to mohla dokoukat. Herecké výkony byly příšerné, ale nejhorší byl kupodivu Karel Dobrý jako nějaký psychokněz, nebo co to vlastně byl. Sice se snažil hrát a jeho pokusy o hraní byly na začátku filmu ještě trochu dobré, ale později, kdy se převlékl za žida a za blázna, který utekl z psychiatrické léčebny, který pravděpodobně utloukl své oběti koulí na kuželky, byl ještě víc nesnesitelnější, než opilý Richard Krajčo, kterého nemám ráda ani za střízliva, natož v opilém stavu. Shrnuto a podtrženo, tohle je horší než jakýkoli jiný jeho film, a to jsem brečela žalem i u Máje. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

"Agnéés! Agnééés!" Uff, to mne bude pronásledovat dlouho. Jeden dlouhý videoklip, který stojí na Landově hudbě a písničce. Pomíjím, že šlo o experiment, natočit to za 24 hodin. Ale přece jen i při přimhouření všech očí, včetně toho kuřího na noze, je to takové pobíhání odnikud nikam a postava Krysaře je velmi, ale velmi nevyužitá a zbytečná, ač impozantní. --- F. A. Brabec by konečně měl zanechat experimentů a natočit normální film – pokud na to má. Jeho pokusy jsou vizuálně zajímavé, nabité – ale nedá se na ně, mezi námi, dívat. Například tenhleten Krysař. Když už jste natočili dva nezfilmovatelné romány, Krále Ubu a Kytici, do čeho byste se ještě pustili? Navíc končí století, blíží se Silvestr, co takhle natočit něco za 24 hodin a rovnou s tím do Guinessovy knihy rekordů? Nějaký jednoduchý příběh se také najde – třeba právě ten o krysaři, když tu máme vynikající hudbu Daniela Landy. Teď jen najít ztepilého představitele a v zimní Praze natočit efektně hezké a barevné záběry. A tak vznikla spíše obrazová vizualizace než film, děj není podstatný (krysař uzavře smlouvu s ďáblem, ale zamiluje se a prohraje, ale ta prohra možná tak jistá nebude), mnohé jízdy Chryslerem po Praze budou v tomto hodinovém dílku brzy nudit, divadelní přehrávání ďábla a amatérské herectví krysaře také znudí, a Ester jsou vidět dvě brady... Ale stejně, když to celé skončí, má v sobě člověk zvláštní pocit – atmosféra místa, času, barev i hudby zafungovala. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Viete si predstaviť, že by lekár vykonal náročnú operáciu za hodinu? Viete si predstaviť, že by nakreslil maliar veľký umelecký obraz tiež za hodinu? Viete si predstaviť, že by navrhol architekt výškovú budovu za týždeň? Tak prečo máme akceptovať fakt, že filmár natočí svoj film za jednu noc. Nedá sa nič robiť, takýto prístup musí byť na výsledku poriadne poznať. A to ešte Brabec s bravúrou túto "umeleckú výzvu" zvládol, pretože nemám problém ohodnotiť jeho výtvor dvoma hviezdami. názov Poetický v popiske by mal admin vymeniť za Silno experimentálny. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (5)

  • Film je natočen podle knížky Viktora Dyka. (HappySmile)
  • Snímek produkovala matka Petra Jákla ml. (LEGACY)
  • Pro Richarda Krajča to byl první Silvestr strávený v Praze. (HappySmile)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno