Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (440)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Dne(s) 22. 7. 2021 do kinodistribuce vstupují dva výborné filmy: ROZHNĚVANÝ MUŽ Guye Ritchieho a ČAS (OLD) M. Night Shyamalana. Potěcha prvního vychází z toho, jak prostřednictvím vypravěčských a žánrových strategií dopřává náležitou multižánrovou zábavu (policejní parťácký akčák-revenge-heist), druhý je naprosto fascinující, intenzivní emocionální reakce vyvolávající estetický objekt založený na rozrušování základních jistot._____ Pokud je pro Shyamalanovu režijní i scenáristickou filmografii jako kvalitativně velmi rozmanitý celek něco příznačného, je to - vedle tematického důrazu na rodinné hodnoty a narušení dominantního řádu zdola - vyvádění ze zažitých zvyklostí, jejich rozrušování na úrovni formy, žánru, významových rámců i vztahování se ke světu. Kriticky a komerčně velmi dobře přijatý a průlomový ŠESTÝ SMYSL byl ještě pro mnohé akceptovatelný díky tomu, že nespolehlivě odvyprávěné dílo se díky pointě přerámovalo z duchařského hororu na psychologické drama o traumatizovaných mužích, a tak napodruhé nabízelo jiný zážitek. Předposlední SKLENĚNÝ měl pro unisimo nadšení až moc toho systematického podvracení očekávání spojených s žánrovým narativním filmem (navíc něčeho kvůli nadprodukci tak omšelého jako superhrdinský cross-over!)._____ ČAS je i díky Shyamalanově víc než hitchcockovskému cameu, které je co do možných výkladů srovnatelné s VESNICÍ a ŽENOU VE VODĚ, přiznaným metafikčním experimentem. A v Indově tvorbě jde ZDALEKA nejdál co do provokativního vzpírání se normám a návykům. (Mmch i zdvojená pointa - větší s osvětlením fungování světa příběhu a menší jdoucí po postavách - à la VYVOLENÝ má podobu experimentu, a to z filozofie, kdy jde o obdobu tzv. tramvajového dilematu přeneseného na úroveň světa příběhu a ne/odhalení jeho fungovaní vzhledem k  morálním implikacím.) Vzpouzí se snadnému žánrovému uchopení. Je to rodinné drama o znovu-ustanovení rozpadajícího se páru? Je to psychologické drama o psychických a biologických nemocech, vypořádání se s nimi a dopadu na blízké? Je to sci-fi, ve kterém figuruje nadpřirozeno? Je to detektivka, ve které je záhada ohledně nalezeného mrtvého těla? Je to horor, v němž figuruje narušený vrah, případně tělesný horor, či horor s narativem o šíleném vědci? Je to dětský film o síle přátelství? Je to komedie s dost suchým a někdy velmi výstředním humorem? Je to paranoidní/konspirační thriller o sledujících a sledovaných? Je to survival, tj. příběh o přežití, a svým způsobem katastrofická podívaná? Je to... tohle všechno, někdy ještě víc - a někdy je to něco z toho i najednou (!), potažmo ve velmi krátkých úsecích po sobě. Například něco z vyvražďovačky může být díky křížovému střihu kombinováno s body hororem a obojí vyústit jak do funkční satiry (pomíjivost povrchních hodnot jako krása vzhledem k plynutí času), tak velmi jímavého rodinného dramatu (důležité hodnoty vzhledem k plynutí času)._____ Uvedený příklad měl doložit, jak zjevně záměrně tonálně i co do žánrové kombinatroniky to dílo nejde vstříc těm, kdo mají potřebu předepisovat náležitou podobu a chtějí mít převahu nad estetickým objektem (vyjadřovanou pak v relativně krátkých a nabubřelých dement... teda, komentech). Popisované ale nedávalo najevo, jak je film pozoruhodným způsobem nekonvenční i co do formálních postupů. Pro představu a s trochou nadsázky napsáno: kdyby Spielbergovi scenáristé (vzhlédnuvší se v ČELISTECH a JURSKÉM PARKU) přepisovali nalezený námět od Hitchcocka (s pozůstatky z PSYCHA a PTÁKŮ i OKNA DO DVORA) a Serlinga, takhle nějak by to dopadlo, kdyby ho zfilmoval zplozenec vášnivé, kilogramy koksu doprovázané noci mezi Brianem De Palmou a Joem Dantem. Kde si jiné snímky utvoří nějaký systém, kterého se drží, v ČAS je snad každá scéna (znovu)ozvláštňována, až je člověk najednou šokován, když se užije konvenční figury záběr-protizáběr při dialogu dvou osob. Například extrémní rozostření, vyjadřující postupnou ztrátu zraku jedné postavy, je následováno zvukovými hrátkami s prostorovým mixem a hlasitostí, vyjadřující postupnou ztrátu sluchu jiné postavy, a to je posléze následováno dlouhou jízdou kamery s panorámováním zprava doleva, vyjadřující rychle ulpívající čas v jednom záběru a nemožnost úniku z něj. Popsal jsem přitom souslednost (!) ještě těch tradičněji řešených výjevů. Nelze se přitom spoléhat ani na postavy, které mění vzhled (i oblečení jako vodítko je místy matoucí, příp. významy nesoucí - "po rodičích"), herci a herečky přechází mezi několika typy herectví, nebo se v jedné sekvenci několik různých typů schválně sráží._____ Jasně, je to shyamalanovina, a tak to do sebe na konec vše zapadne. Každý dialog anebo monolog je dříve či později zužitkován, k visící příčině se navrátíme a otázky jsou zodpovězeny (ok, spíše později, některé zdánlivě nedůležité věty anebo "rekvizity" ze začátku až po hodině a půl). Nějaký řád - na úrovni formálních postupů, převládajícího žánru, znalostí o světě příběhu a jeho pravidlech i těch našich ontologických jistotách a lžích pohánějících chod světa (důležitost krásy, stabilní práce, vztah k bližním atd.) - je nastolen, nebo tedy znovuobnoven. Málokdo ale nesmírně promyšleně, velmi důsledně a obdivuhodně dovede vnášet chaos do řádu tak jako Shyamalan. Dosavadní film roku. () (méně) (více)

misterz 

všechny recenze uživatele

Začiatok bol perfektný - záhada nastolená ukážkovo, dej solídny a v slušnom tempe, postavy sympatické a v slušnom obsadení.... Ale približne v polovici, možno ešte trochu skôr, sa z toho stala taká rozvláčna báchorka. Akoby scenáristi stratili nápady a všetko sa to utopilo pri pár pokusoch, ako sa dostať z pláže. Tiež to chcelo lepšiu dramatickú stránku, zaujímavé a napínavé chvíle.... A záver mi prišiel až moc banálny, aj to s tým rozuzlením. Žiadne pozadie okolo toho a ani mystérium sa nekonali. Až moc jednoduché.... Priemer. 60/100 ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Výtečná věc, která mě ještě před premiérou v kinech nadchla trailerem, po kterém jsem věděl, že se mi to bude líbit, což se právě potvrdilo, když jsem se k tomu konečně dostal. Ačkoli to má skoro 2 hodiny, uteklo to jako nic a byl jsem u toho hodně napnutý, má to dokonalou atmosféru, úžasnou kameru a hudbu, a celkově mi ten děj hodně sednul a bavil mě. A závěrečné rozuzlení mě překvapilo, něco takového jsem nečekal. Soudím, že komiks, podle kterého to bylo natočeno, by vůbec nemusel být špatný. Shyamalan prostě umí. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

V jádru vlastně klasický survival o skupině obyčejných lidí v mezní situaci, při níž se obnažují charaktery postav. Gimmick v podobě zrychleného stárnutí nabídne pár působivých chvil a pointa je překvapivá i docela k zamyšlení, jako mysteriózní thriller renomovaného odborníka na daný žánr tedy Čas funguje na první pohled velmi dobře. Problém je v tom, že potenciál daného námětu při této stopáži (110 minut) nemá moc šanci naplno vyznít. Buď by totiž muselo jít o svižnou hodinovou epizodu seriálu typu Krajní meze, v níž by se neřešila žádná hlubší témata, nebo naopak o dlouhý a neuspěchaný epos (klidně i ve formě minisérie), v němž by filosofické otázky a hrdinové s jejich pohnutými osudy měly možnost se plně rozvinout (výsledek by tak mohl přípomínat sevřenějšího následovníka Ztracených). V této podobě je film někde na půli cesty k oběma zmíněným přístupům, což z něj bohužel dělá pouze solidní žánrovou jednohubku. 65 % ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Shyamalan se po letech snaží opět prorazit do první ligy. To se mu asi jen tak nepovede, ale minimálně má aspoň zajímavé nápady. Ani tu nenajdeme moc známých herců, což je trochu nezvyklé. Zápletka filmu je poměrně jednoduchá. Parta lidí se ocitne na pláží ve Střední Americe, odkud není úniku a čas tu plyne nezvykle rychle. Nejvíce to jde poznat na dětech. Co je ještě zvláštní je to, že každý z účastníků má nějaký zdravotní problém. Postupně se snaží z pláže dostat a zároveň umírají. Je to místy dost depresivní. Dá se z této pasti vůbec vyváznout živý? Konec je dost zajímavý a možná proto jsou na film tak rozporuplné reakce. Já jsem byl ale vcelku spokojený. "Kde jsou naše děti?" ()

Galerie (25)

Zajímavosti (10)

  • Natáčení snímku probíhalo v Dominikánské republice, konkrétně na pláži Playa El Valle poblíž města Samana a ve studiu Pinewood. (Kuzmik)
  • Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975). (NiWi)
  • Vo filme Idlib (Kailen Jude) spomína, že jeho koníček je zbieranie mušlí. Aj keď sa zbieranie mušlí zdá ako nuda, 42 ​​lastúr môže mať hodnotu viac ako 15 000 USD v závislosti od veľkosti a kvality. (Dajman)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

26.07.2021

Hračkářský konglomerát Hasbro a jeho produkční společnost eOne, pod kterou v budoucnu budou vznikat i nové filmy ze série Transformers, jistě doufal, že nový akční snímek Snake Eyes: G.I. Joe Origins… (více)

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

28.09.2020

Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Rozpolcený) si přes léto sehnal poměrně solidní obsazení pro svůj tehdy nepojmenovaný nový snímek. Nyní však slavný tvůrce konečně odhalil, o co vlastně v… (více)

Reklama

Reklama