Reklama

Reklama

Tri filmové poviedky, ktoré boli nakrútené na motívy literárnej predlohy Antonije Isakoviča, sa odohrávajú na začiatku, uprostred a na konci 2. svetovej vojny. Hrdina je v prvom  príbehu mladý študent, odrazu konfrontovaný s krutou realitou vojny, v druhom príbehu uniká pred Nemcami v zúfalej štvanici, v treťom príbehu sa však karta obráti a on sám má moc rozhodovať o živote a smrti... (RTVS)

(více)

Recenze (14)

Iggy 

všechny recenze uživatele

První povídka hodně předvídatelná a schématická, zajímavý je tu mrazivě působivý tanec medvědice. Navíc statný Bata není jako študent úplně věrohodný, ale jeho postava, zatím ještě neutrální, je tu poprvé konfrontována s realitou války. Druhá povídka dechberoucí, geniálně natočená a napínavá do poslední chvíle. Postava Baty Živojinoviće se už aktivně účastní hrdinného partizánského odboje Komunistické strany Jugoslávie, aby se ve třetí povídce už stal partizánským funkcionářem. Třetí část je sugestivní, ale podobně jako první předvídatelná a lehce vykonstruovaná (podobný motiv zpracovali také Djordjević v Jitru a Kusturica v Undergroundu). ()

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Tři příběhy ze začátku, prostředku a konce války. Všemi příběhy prochází postava Miloše (znejasnění jednotné identity, skoky v čase mezi povídkami), všechny příběhy končí popravou. V úvodní povídce umírá nevinný člověk, Miloš je bezejmenný a pasivně přihlížející. Druhá povídka je dynamickou a vrcholně napínavou štvanicí na Miloše a jeho partizánského druha (použitím pohyblivé subjektivní kamery se některé sekvence blíží Němcovým Démantům noci, které vznikly zhruba ve stejné době). Ve třetím příběhu Miloš již jako funkcionář nechává jít na smrt ženu, které jej eroticky přitahuje, ale byla milenkou německého důstojníka. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Krutě syrové...hudbu zde zajišťuje cigánský buben a depresivní zpěv o kolo kterého tančí zotročený medvěd...film o naprosté marnosti lidského snažení a hledání spravedlnosti v nelítostném světě, jež jsme si sami stvořili, jsme pouze otroci své doby a politiky, která v ní zrovna panuje. Vždy může nastat čas, kdy život a smrt vedle sebe stojí nebezpečně blízko a pomíjivost lidských hodnost nabere nepředstavitelné obrátky...svědci bezpráví nakonec budou opět jen klopit zrak. Nelítostná filozofie druhé světové války na Balkáně natočená ve svobodných šedesátých letech...to jsem chtěl napsat...[RTVS Dvojka - originální znění] ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Pěkný styl, ponudnělý výsledek. 1)  Nejlepší je první povídka. Atmosféra strachu, nejistoty a davového chování je suše a výstižně zobrazena. Nedejte se mýlit tím, že jde o prosté vesničany. Davová psychóza zachvátí i hejno intelektuálů._____ 2)  Pointu druhé povídky jsem odhadl hned na začátku a tím pádem jsem se při honičce nudil. Démanty noci, o kterých se zmiňuje nascendi, byly alespoň napínavé._____ 3)  Třetí povídka představuje rezignaci a zcela postrádá, alespoň pro mne, dramatičnost._____ 4)  Pro ve své době asi dost objevný film mi dnes stačí jen velmi slabé tři hvězdičky._____ 5)  Výstižný koment: nascendi***, Volodimir2*****. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Vojna založená skôr na sugestívnych pohľadoch než na bojových akciách. Vojna založená na dialógoch s dlhými mlčiacimi pauzami, ktoré majú svoju umeleckú, ale aj výpovednú hodnotu. Pomalý film, aby divák stíhal rozmýšľať. Nie asi pre každého, teda pre väčšinového diváka skôr nuda. Film má síce tri poviedky, ale ide o jednu scénu z troch perspektív. Podľa mňa šla tá voja zobraziť aj silnejšie. Veď Balkánci sú na to experti. ()

Zajímavosti (4)

  • Film byl nominovanán na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. (pm)
  • Aleksandar Petrović napísal scenár inšpirovaný zbierkami poviedok „Papraď a oheň“ od Antonijeho Isakovića (1962). Film je považovaný za jeden z najlepších filmov „čiernej vlny“ v juhoslovanskej kinematografii. (Arsenal83)

Reklama

Reklama