Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, James Cromwell, Chi McBride, Shia LaBeouf, Alan Tudyk, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V roce 2035 jsou roboti součástí každé domácnosti a lidé jim důvěřují. Až na jednoho – trochu paranoidního detektiva Dela Spoonera (Will Smith). Ten je přesvědčený, že zločin, který právě vyšetřuje, spáchal robot. Vyšetřování ho přivede k odhalení děsivé hrozby pro lidskou rasu... Společně s psycholožkou Susan Calvenovou vyšetřují smrt doktora Milese Hogenmillera, vědce, který pracoval s roboty pro U. S. Robotics. Příčinou smrti byla sebevražda, ale Spooner je přesvědčený, že vědce zavraždil robot. Tři zákony robotiky však zaručují, že taková věc je nemožná… (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 082)
Tenhle film se zřejmě nestane sci-fi klasikou, na to je moc myšlenkově vykastrovaný a nemá přesah literární předlohy (o zákonech robotiky se zde hovoří vlastně jen okrajově), ale i tak se jedná o nadprůměrné, chytré sci-fi, sice na můj vkus s přemírou product placementu (třeba firmu Audi doslova nelze přehlédnout...) a hollywoodské podprahové vlezlosti, nicméně v ranku vědeckofantastických filmů patří k tomu nadprůměrnému, co v místních ateliérech a 3D počítačích za poslední léta vzniklo.. Bál jsem se i Willa Smitha v hlavní roli, ale nakonec mě docela mile překvapil, jeho retropostava byla věrohodná a korespondovala s obdobnými tendencemi v dnešní společnosti (a že takových staromilců i dnes je...). No a tomu podtextovému varovnému ukazováčku jsem také bez problémů uvěřil... ()
Nebýt to tak přehnaně cool, jednalo by se o největší sci-fi událost od uvedení Spielbergova Minority Reportu. Film díky režii Alexe Proyase disponuje sugestivní atmosférou a překvapivě i slušnou (byť redukovanou) ideou. Will Smith byl sázkou na komerční jistotu, a tak jeho Del Spooner dělá z filmu tak trochu mačovský zvířetník. Postava jako celek mi nikterak nevadí, ale některé hlášky působí v kontextu příběhu stejně přirozeně jako Zarathustra na veřejných hajzlících. Přesto skládám Proyasovi poklonu, s jakou lehkostí dokázal vybalancovat kompromis mezi akčním špektáklem a působivou sci-fi podívanou s varovným podtextem... S jakou lehkostí dokázal do žil filmu vpravit působivé emoce a sekvence, které stojí za zapamatování. Nakonec člověk rád promine i těch několik přemrštěně efektních "matrix-like" scének a pokud nepatří mezi nekompromisní fanoušky Isaaca Asimova, tak si snad při troše dobré vůle nemůže tuhle perfektně natočenou jízdu nevychutnat. Rozhodně horký kandidát na sci-fi roku. ()
"Já, robot" je bohužel prototyp a vzorová ukázka toho, jak se v současné době točí sci-fi. Dialogy na úrovni mateřské školky, všude samé počítačové digitriky, žádná atmosféra, pointa... prostě nic. Willa Smitha rád nemám, ale tady mi připadá, že je jeden z mála kladů. Alex Proyas již v minulosti ukázal a dokázal, že má na mnohem víc. 35%. ()
„Bum, plesk. Bol to proste skokan.“ Nudné, sterilné, neoriginálne a tuctové remeslo. Ak vezmeme do úvahy plusy (fajn Smith v nasra*om móde), je výsledkom obrovské sklamanie. Vidno, že kebyže tvorcovia chceli, vedeli natočiť sci-fi pecku. Lenže z nejakého dôvodu nechceli (alebo im to bolo jedno alebo im to neumožnilo štúdio). Chvíľami som dokonca uvažoval o hodnotení 2*, pretože ústredného záporáka odhadnete na prvú dobrú, akcia je ťažkopádna a vizuálne efekty napriek vysokému rozpočtu hnusné (ako-tak zažiaril snáď iba Sonny, ale aj ten ma nudil). Nebavilo ma, ako hrdinovi stále nikto neverí. Scenár nie je zázrak (ak nerátame šokujúce vysvetlenie, prečo hrdina nenávidí stroje, to bolo super) a postavy sú klišé. U Willa Smitha to až tak nevadí, ale ostatní to nezvládajú dôstojne uhrať. Zdá sa, že Alex Proyas (Vrana) u tak vysokorozpočtového projektu nemal ktovieako veľké slovo. Na prvom mieste boli CGI. Až si nie som istý, či namiesto Proyasa nerežíroval šéf trikárov. ()
Ač nejhorší Proyasův snímek, tak si stále drží vysokou kvalitu. Důkaz, že "letní blockbuster" nemusí být blbý film, u kterého se musí vypnout mozek a přetrpět dvě hodiny filmu kvůli čtvrt hodince nové generace CGI efektů. Mám jen dvě zásadnější výtky a ani jedna není "regulérní". Tak za prvé mi není jasné co to má společného s Asimovem. Pokud ho někdo zná a jde na to kvůli tomu bude zklamán, pokud ne, tak mu to jméno stejně nic neřekne. Krom tří zákonů robotiky (které jsou stejně ignorovány), pár jmen a jedné milé narážky v továrně tam nic z něj není. Druhá výtka směřuje přímo na Alexe za to, že ustoupil ze svého trendu nemasových, kultovních podívaných. První, ale platí jen jako podivení a druhé je pochopitelné, protože chtěl natočit akční scifi podívanou, která by komerčně uspěla a to se mu povedlo na maximum. ()
Galerie (155)
Photo © 2004 20th Century Fox Film Corporation
![Já, robot - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/862/159862262_c3eb5e.jpg)
Zajímavosti (40)
- Kód garáže detektiva Spoonera (Will Smith) je 911. Stejné je v USA telefonní číslo na policii. (Pavlínka9)
- Původní scénář Jeffa Vintara se jmenoval "Hardwired" a rozehrával příběh ve stylu klasické detektivky - technicky vzato neměl nic společného s příběhy Isaaca Asimova. To bylo ješte v produkci Disneyho, kde si s myšlenkou na jeho natočení pohrával režisér Bryan Singer. Pak se dostal do studia Fox, které Vintara znovu najalo, aby děj upravil do podoby vysokorozpočtového blockbusteru a začlenil do něj asimovovské prvky (Foxové totiž disponovali příslušnými právy). Pozdější spoluscenárista Akiva Goldsman nakonec provedl další úpravy, aby látka více seděla Willu Smithovi. (imro)
- Písnička, která hraje na začátku filmu, když Spooner (Will Smith) ráno vstává, je „Superstition“ od Stevieho Wondera. Když chce doktorka Calvin (Bridget Moynahan) u Spoonera pustit přehrávač, hraje „Rescue Me“ od Fontelly Bass. (SONY_)
Reklama