Reklama

Reklama

Malý pitaval z velkého města

(seriál)
  • angličtina Minor Tales of Crime from a Major City
TV spot 1
Československo, (1982–1986), 14 h 8 min (Minutáž: 49–63 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiří Krampol, Ladislav Frej st., Michal Pešek, Pavel Zedníček, Josef Abrhám, Svatopluk Skopal, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek, Vlastimil Zavřel (více)
(další profese)

Epizody(15)

Na televizní obrazovku se vrací detektivní seriál Malý pitaval z velkého města podle scénáře Jaroslava Dietla v režii Jaroslava Dudka se známými a populárními herci. Opět se budete moci setkávat s partou pražských kriminalistů, kteří pátrají po pachatelích drobných i těch nejzávažnějších zločinů. U některých případů jim jde vše s úsměvem, u jiných do smíchu není nikomu, ani těm nejotrlejším. Skvělé herecké obsazení zajistí příjemnou zábavu i po letech. Vedoucím kriminalistického týmu je náčelník Břetislav Kubát (Ladislav Frej) a jeho podřízenými Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek), Libor Krejcárek (Jiří Krampol), Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a nejmladší vyšetřovatel Jiří Otradovec (Michal Pešek). (Česká televize)

(více)

Videa (13)

TV spot 1

Recenze (302)

blackrain 

všechny recenze uživatele

Dobře vymyšlené charaktery jednotlivých postav. Všechny tu mají své nezastupitelné místo. Máme tu nezkušeného mladíčka, kterému nechybí zápal a ndašení pro věc a i poldu ze staré školy, který zná pražskou galerku. Šéfa, který se snaží celou partu ukočírovat a určovat jejich směřování. Nechybí tu samozřejmě "drsńák" a "sukničkář." Vyšetřují se zde úplně běžné kriminální případy. Práce policajta je ukázaná realisticky, od prvních krůčků k rozlousknutí celého případu. Někdy to jde jako po másle, jindy pěkně skřípe. Žádná bláznivá krvvá řežba. Na opakování v TV se dívám pravidelně. Kupodivu je tenhle krimiseriál takový uklidňující. ()

Motinski 

všechny recenze uživatele

Efekt nostalgie je silnejší ako kvalita, no nedávno som si pozrel pár časti po rokoch a v rámci poobednej siesty to celkom obstálo. Nečakajte ale niečo viac ako priemer. Ak by som seriál videl prvý krát teraz, asi dám 2*. Na druhej strane, kebyže ho hodnotím v detstve tak by som dal asi aj 4*. Je tam cítiť odraz doby a niekedy fajn zápletky, občas je príbeh ale pekná nuda. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Gemini píše, že největším záporem Pitavalu je jeho dobová aktuálnost. Podle mě je to naopak jeho největší klad. Pitaval mě až do nedávna míjel a tak mi přijde fascinující jako náhled, jak vypadala osmdesátková socíkovská kriminálka. Každý případ je zaměřen na jeden případ a jednoho dva detektivy, kteří ho vyšetřují, zatímco zbytek se jen míhá v pozadí. Případy, děj i herci dokážou udržet pozornost i přes ospalejší tempo, absenci zajímavějších postav nebo akčních scén a řadu úsměvných momentů, třeba neustálé ládování se Májkami a párky. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Největším záporem tohoto ryze českého - prepáčte, československého - krimiseriálu je jeho dobová aktuálnost. Ta totiž způsobuje, že řada případů vyšetřovaných pražskou kriminálkou nutně musí u současného diváka, "masírovaného" pohlednými a vždy elegantně oděnými sí es áj či jinými specialisty, budit úsměv. Nicméně, i přes k tomu ještě přidanou lehce stranickopoliticky výchovnou příchuť, nelze Malého Pitvala (neupsal jsem se, jen se snažím být vtipný, hahaha) hanět. Například postava Vlastimila Haška měla místy ten správný šmrnc starého policajta a táty od rodiny, stejně jako Jiří Krampol dobře hrál toho svého občas nemístně namachrovaného frajera. Stejně tak vedlejší role, lépe řečeno jednotliví "ti zlí" mají mezi sebou velmi povedené postavičky, vzpomeňme například zkušeného chemika Viktora Preisse. Jednoznačně nejlepší výkon ale předvedl v poslední epizodě Rudolf Hrušínský. Jeho kasař ze staré školy je úžasnou ukázkou člověka žijícího v časech dávno minulých, do těch "dnešních" se nehodícího - kus herectví, který byste čekali možná od Hříšných Lidí Města Pražského, ale ne od době poplatného "vé bé" seriálu československé televize. Závěrem tedy asi tolik - ideologicky ani zdaleka nepohorší tolik jako Major Zeman, po umělecké stránce nenadchne jako například legendární Sequensovy příběhy z dob galérky nebo klasické filmy jako Na Kolejích Čeká Vrah, prostě je to obyčejná česká detektivka, a je rozhodně lepší než o nějaký ten rok mladší Případ pro Zvláštní Skupinu:P 60%. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ze zamýšleného projektu soustavně komentovat jednu každou epizodu zůstalo torzo čítající první tři a vracet se k tomu už nebudu. Budiž tedy alespoň poznamenáno, že překvapivě to je jeden z nejlepších viděných krimiseriálů. Často nechtěně zábavný (Narkomani nebo třeba Bartoška jako vekslák kunsthistorik), leckde dietlovsky přitažený za vlasy (Autorka detektivních povídek - ale on ten díl vlastně je jako taková detektivní povídka - proto je taky nečtu), na druhé straně nechybějí opravdu silné monenty (vyvrcholení konfrontace syn Kratěna - otec Sklenčka) a "Bezpečnost. Jste zatčen." nikdy nebylo vysloveno tak mazácky jako v skvostné scéně, v níž Hašek s mladým Peškem zatýká nebezpečného zločince, an jde s košem. Haškova postava por. Pekaře má vůbec potenciál kultovnosti a Frejův náčelník Břéťa vstoupil do lidové slovesnosti (ovšem prostřednictvím Krampolova "Břéťo"). Co do realističnosti kriminalistické práce se Pitaval dočkal překonání až v Případech prvního oddělení. Ve služební kanceláři (myslím, že náčelníkově) sem tam zahlédneme podobiznu F. E. Dzeržinského, podobně jako v jiných dobových kriminálkách, z čehož lze usoudit, že šlo o součást povinné výbavy tehdejších služeben SNB. V souvislosti s takřka nulovou mírou režimní propagandy v průběhu celého Pitavalu je nápadné, že divák si opravdu musí chtít všímat, aby si byl portrétu jednoho z nejvražednějších bolševiků a zakladatele Čeky (pozdější NKVD, pozdější KGB) vůbec vědom. K problematice oné nulové míry propagandy se blíže vyjadřuji v komentáři k 3. dílu. V seriálu o esenbácích z poč. 80. let je to věc opravdu povážlivá a básník Jiří Martínek je toho názoru, že ježto ideologii, propagandu a lživé převrácení moderní historie pokryl kovaný Major Zeman, nastupuje Pitaval s plněním úkolu udělat z esenbáků normální sympaťáky (podobně Marthos). Čehož se nemohl nikdo zhostit efektivněji Dietla. Čtěte: Marthos, Šandík, PollyJean, type_B. ()

Galerie (419)

Zajímavosti (91)

  • Hoci bol Jaroslav Dietl majstrom pera, z jeho úvodnej znelky nenakrútil režisér Jaroslav Dudek ani záber. Prerobil si ju podľa seba. Každý diel začína detailom mužskej ruky otvárajúcej zapečatený trezor. Keby Dudek nakrútil úvodnú znelku podľa Dietla, začínala by zápästím mužskej ruky s hodinkami ukazujúcimi za minútu sedem. Pavel Zedníček (podporučík Kamil Hamřík) zahasil cigaretu skoro na konci úvodnej znelky, pôvodne to malo byť hneď na začiatku. (Raccoon.city)
  • Ladislav Frej (náčelník nadporučík Břetislav Kubát) pár dní pred natáčaním ležal na na jednotke intenzívnej starostlivosti v Motolskej nemocnici s ťažkým zápalom pankreasu. Z nemocnice ho pustili a on išiel hneď natáčať seriál. Vyzeral ako mátoha a divil sa, že si to diváci nevšimli. (Raccoon.city)
  • V epizodě Benjamínci (1982) volá na VB žena a hlásí, že nemůže uspat dítě, protože někdo střílí v pískovně ze samopalu. Volá herečka Ljuba Krbová. Stejná žena volá v epizodě Cyklista (1982) Jiřímu Krampolovi (Krejcárkovi), tam už ale jako jeho manželka. (snikrs)

Reklama

Reklama