Reklama

Reklama

Malý pitaval z velkého města

(seriál)
  • angličtina Minor Tales of Crime from a Major City
TV spot 11
Československo, (1982–1986), 14 h 8 min (Minutáž: 49–63 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiří Krampol, Ladislav Frej st., Michal Pešek, Pavel Zedníček, Josef Abrhám, Svatopluk Skopal, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek, Vlastimil Zavřel (více)
(další profese)

Epizody(15)

Na televizní obrazovku se vrací detektivní seriál Malý pitaval z velkého města podle scénáře Jaroslava Dietla v režii Jaroslava Dudka se známými a populárními herci. Opět se budete moci setkávat s partou pražských kriminalistů, kteří pátrají po pachatelích drobných i těch nejzávažnějších zločinů. U některých případů jim jde vše s úsměvem, u jiných do smíchu není nikomu, ani těm nejotrlejším. Skvělé herecké obsazení zajistí příjemnou zábavu i po letech. Vedoucím kriminalistického týmu je náčelník Břetislav Kubát (Ladislav Frej) a jeho podřízenými Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek), Libor Krejcárek (Jiří Krampol), Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a nejmladší vyšetřovatel Jiří Otradovec (Michal Pešek). (Česká televize)

(více)

Videa (13)

TV spot 11

Recenze (302)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

6/10 Maly serial z male zeme let osmdesatych, kdy bylo treba resit ve vsi vaznosti i "obycejne" pripady rozkradani majetku v socialistickem vlastnictvi, loupeze na benzinove pumpe nebo vrazdu stare pani - zkratka pripady bezne, s nimiz se ted policie uz nema cas (kapacitu?) zabyvat, protoze resi afery velkeho kalibru - rumova, tunelovani, bile maso,... Ja jsem se bavil, protoze ty hefty a spickovani, ktere veskrze uspesne vysetrovani snad i relanych ceskych pripadu, tu obsazene zatim nenabidl zadny zahranicni konkurent. Zrejme nezna ceskou povahu a tim padem nemuze konkurovat - snad jen nabubrelou akcnosti a explozvnosti, ktera ale opravdu ze spatneho scenare dobry film neudela. Jeste ted me bavi sledovat tu dobu, co odnes cas s temi cenovkami ve vylohach a oranzovo-bilymi vyjezdovymi volhami, coz uz asi neni filmarskym zamerem, stejne jako oblecni akteru, ale stoji za to videt. Co mi ale STRASNE vadilo, tak to jmenovec Jiricek aka mlady Pesek, v jehoz talentu jdou i mnohe dalsi deti svych slavnych rodicu - Brzobohaty, Kraus,... a jeste se obhajuji tim, jak prave oni to meli v porovnani s ostatnimi tezsi a slozitejsi.... ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Před pár lety jsem viděl první 3 epizody v televizi a seriálu jsem dal 1 hvězdičku. Po letech jsem na youtube natrefil na nějaký novější epizody a hodnocení jsem zvýšil na 3 hvězdy. Teď mam chřipku, tak jsem se poctivě podíval na všechny díly a napíšu pár slov ke každýmu dílu zvlášť... 1. série (1982): 1. díl Aranžér Vyšetřujou se vykrádačky obchodů, do kterejch se někdo dostává přes výlohy. Většinu času akorát sledujete Krampola, jak si píchá vlaječky do mapy a nebo nekonečný čekání na to, jestli zazvoní telefon. Pro mě jeden z neslabších dílů. 20% ~ 2. díl Milenec Zedníček vyšetřuje ukradenou vejplatu a náhodou při tom odhalí nějaký podvody s bytama. Taky takovej díl, kterej mě moc nezaujal. 30% ~ 3. díl Benjamínci Tenhle díl si nějak moc nepamatuju, ale vim, že tady hodně prostoru dostal Michal Pešek, kterýho fakt nemam vůbec rád. Po tomhle dílu jsem to vzdal, když to běželo v televizi a na další díly jsem se už nedíval. 20% ~ 4. díl Včelař První 3 díly stály celkem za hovno, tenhle díl se mi líbil. Konečně se trochu víc ke slovu dostane Vlastimil Hašek, kterej mi hodně připomínal detektiva Columba a pro mě byla jeho postava v celym seriálu nejzajímavější a nejsympatičtější. 80% ~ 5. díl Cyklista Krampol hledá bílou škodovku s rozbitym zadnim světlem. Docela mě pobavilo, když se ptali v prodejnách, jestli je někdo nechtěl podplatit, když sháněl to světlo. A prej: "To zkoušeli všichni :-)" Jinak tady je ta slavná honička, kdy Krampol na Jawě honí užovku. V podstatě je to asi "nejakčnější" scéna z celýho seriálu. Tenhle díl je sice takovej naivní, ale pobavil mě. 60% ~ 6. díl Jupiter Tady je snad poprvé trochu zajímavější záporák - Bartoška jako zloděj starožitností. Sice se to trochu táhne, ale závěrečnej výslech se vydařil 70% ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Největším záporem tohoto ryze českého - prepáčte, československého - krimiseriálu je jeho dobová aktuálnost. Ta totiž způsobuje, že řada případů vyšetřovaných pražskou kriminálkou nutně musí u současného diváka, "masírovaného" pohlednými a vždy elegantně oděnými sí es áj či jinými specialisty, budit úsměv. Nicméně, i přes k tomu ještě přidanou lehce stranickopoliticky výchovnou příchuť, nelze Malého Pitvala (neupsal jsem se, jen se snažím být vtipný, hahaha) hanět. Například postava Vlastimila Haška měla místy ten správný šmrnc starého policajta a táty od rodiny, stejně jako Jiří Krampol dobře hrál toho svého občas nemístně namachrovaného frajera. Stejně tak vedlejší role, lépe řečeno jednotliví "ti zlí" mají mezi sebou velmi povedené postavičky, vzpomeňme například zkušeného chemika Viktora Preisse. Jednoznačně nejlepší výkon ale předvedl v poslední epizodě Rudolf Hrušínský. Jeho kasař ze staré školy je úžasnou ukázkou člověka žijícího v časech dávno minulých, do těch "dnešních" se nehodícího - kus herectví, který byste čekali možná od Hříšných Lidí Města Pražského, ale ne od době poplatného "vé bé" seriálu československé televize. Závěrem tedy asi tolik - ideologicky ani zdaleka nepohorší tolik jako Major Zeman, po umělecké stránce nenadchne jako například legendární Sequensovy příběhy z dob galérky nebo klasické filmy jako Na Kolejích Čeká Vrah, prostě je to obyčejná česká detektivka, a je rozhodně lepší než o nějaký ten rok mladší Případ pro Zvláštní Skupinu:P 60%. ()

maxxxim 

všechny recenze uživatele

Kvarteto cirkusantov pod šambriérou principála Břéťu pravidelne napĺňajúce smiechom nejedno domáce šapitó. Tak týchto eskamotérov môžem za každého ročného obdobia, počasia a hodiny. Ale aby človek nebol na nich zlý, tak takto. Ono v podstate stačí zamerať pozornosť na detail a máte vyhraté. Napr. v časti "Jupiter" tá babka alias vrátnička miestneho múzea/galérie dostáva ľahkú mrtvicu pri oznámení jedného z návštevníkov - vedúceho skupiny filmárov, že oni sú kompletní a kompletní aj odchádzajú, a to po oznámení tejto babky, že jeden z nich už medzičasom odišiel. Údiv priam až zdesenie, ktoré sa babke alias vrátničke zračilo v tvári s následným odobratím sa vyskákať do výstavných siení múzeá/galérie štýlom "Grand Jeté" a za šokantného sa pristavenia pri piedestáli, na ktorom "Jupiter" svojho času stával, bolo parádne, neuveriteľné, ale parádne. Na inom mieste "Notes" alias Notes obrástol v tvári slabunkozeleným machom, neviem či to bolo tým svetlom/tieňom, zlou prácou kamery, zfušovaným maskovaním alebo nie príliš kvalitným "holením", ale každopádne v niektorých momentoch sa vám bude javiť ako nedozretý strýček "Pompo" z Arabely, ak nie hastrman - Obdachlose. No, svoje si "Notes" uhrá v každej časti, v ktorej je aspoň trochu vystavený svetlu reflektorov, resp. kamery, to mu nemožno uprieť a jeho moudrá typu "To bude tajnej. Jen ho nechte, to bude zaručeně tajnej." režú v každej situácii do živého, odrážajú tak jeho dlhoročné skúsenosti s pobytom na kriminálke, slnku a vo svetri vôbec. Na druhej strane aj skúsenosti je treba v kolektíve mladých dravých vyšetrovateľov, ktorí idú po zločincoch bez zľutovania v hlase, činoch a praktikách (V skutočnosti, idú po nich pekne v klídku sa štýlovej ploužákovej hudby tak, aby sa nikomu nikdy nič nestalo.). Inde zase Jiříček špehuje svojho kienta spoza rohu, ako by mu chcel dať za hrsť lentiliek alebo prisypať pár orieškov do cesty. Rovnako tak, keď ho sleduje po "podnikoch" za usrkávania oranžády alebo ho priamo na drzovku prenasleduje zakrádajúc sa poza jeho chrbát, kým ho nezmerčí a on sa nehodí za najbližší roh, spoza ktorého vytŕča iba ňufák, resp. riť. Nuž Jiříček je za každých okolností a v každej situácií kabrňák a hlavne je nenápadný ako Jiříček na "špehovačke", keď na sledovanie kohokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek má neskutočný talent od/pre pána boha. Keď potom Libor a Kamil sú taktiež kapitoly samé o sebe, ale o nich až nabudúce, keď tak, dobre? Najlepší je Kamil, keď si donesie do práce peceň chleba a začne opekať doobeda v kancli. Som počul, že v tom čase na západe ľudia v obdobnom postavení hlavných hrdinov - vyšetrovateľov sa ti normálne chodili prestravovať do reštaurácií, prevádzok rýchleho občerstvenia, prípadne obdobných zariadení, pomaličky ale isto sa ukazuje, že za onóho režimu sa žilo lepšie ako dnes, jednoznačne to dokazuje životná úroveň doby, ktorá na nás dýcha z podobných projektov, ako je tento, a to ešte budeme veriť, že súdruhovia - kritici a podobné kapacity zainteresované do projektu a dbajúci o jeho hodnovernosť a súlad s kostolným poriadkom, nepripustili, aby bolo ukázané niečo nad rámec nevyhnutného :). A na záver už iba; "To snaď není pravda ...." Pôvodcu týchto slov už nemusím ani predstavovať. Ale inak je to super seriál s atmosférou burlesky :). () (méně) (více)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ze zamýšleného projektu soustavně komentovat jednu každou epizodu zůstalo torzo čítající první tři a vracet se k tomu už nebudu. Budiž tedy alespoň poznamenáno, že překvapivě to je jeden z nejlepších viděných krimiseriálů. Často nechtěně zábavný (Narkomani nebo třeba Bartoška jako vekslák kunsthistorik), leckde dietlovsky přitažený za vlasy (Autorka detektivních povídek - ale on ten díl vlastně je jako taková detektivní povídka - proto je taky nečtu), na druhé straně nechybějí opravdu silné monenty (vyvrcholení konfrontace syn Kratěna - otec Sklenčka) a "Bezpečnost. Jste zatčen." nikdy nebylo vysloveno tak mazácky jako v skvostné scéně, v níž Hašek s mladým Peškem zatýká nebezpečného zločince, an jde s košem. Haškova postava por. Pekaře má vůbec potenciál kultovnosti a Frejův náčelník Břéťa vstoupil do lidové slovesnosti (ovšem prostřednictvím Krampolova "Břéťo"). Co do realističnosti kriminalistické práce se Pitaval dočkal překonání až v Případech prvního oddělení. Ve služební kanceláři (myslím, že náčelníkově) sem tam zahlédneme podobiznu F. E. Dzeržinského, podobně jako v jiných dobových kriminálkách, z čehož lze usoudit, že šlo o součást povinné výbavy tehdejších služeben SNB. V souvislosti s takřka nulovou mírou režimní propagandy v průběhu celého Pitavalu je nápadné, že divák si opravdu musí chtít všímat, aby si byl portrétu jednoho z nejvražednějších bolševiků a zakladatele Čeky (pozdější NKVD, pozdější KGB) vůbec vědom. K problematice oné nulové míry propagandy se blíže vyjadřuji v komentáři k 3. dílu. V seriálu o esenbácích z poč. 80. let je to věc opravdu povážlivá a básník Jiří Martínek je toho názoru, že ježto ideologii, propagandu a lživé převrácení moderní historie pokryl kovaný Major Zeman, nastupuje Pitaval s plněním úkolu udělat z esenbáků normální sympaťáky (podobně Marthos). Čehož se nemohl nikdo zhostit efektivněji Dietla. Čtěte: Marthos, Šandík, PollyJean, type_B. ()

Galerie (419)

Zajímavosti (91)

  • Pavel Zedníček (Kamil Hamřík) spomínal, že pri natáčaní bojoval s odborným poradcom, aby si nemusel ostrihať dlhé vlasy. Bola to doba, kedy policajti museli byť ostrihaní nakrátko. Oponoval, že keď bude mať dlhé vlasy, zmätie zločinca. (Raccoon.city)
  • Nadporučík Rudolf Pekár (V. Hašek) v kancelárii drží v jednom zábere v ruke červené pero, ktoré sa v priebehu pár sekúnd zmení na čierne. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama