Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)

(více)

Recenze (104)

imaginer21 

všechny recenze uživatele

Nádherné téma uchopené... tak nějak fádně. Samozřejmě Connery to vyzdvihuje o level výše, ale sám na to stačit nemůže, zvlášť když mu nemíří kamera do tváře po celou dobu stopáže filmu. Tu naopak vyplňují snaživě na city hrající, ale žel spíš nefunkční pasáže o tom, kterak afroamerický talent na snobskou školu přišel a jak mu (což už bylo viděno mnohde jinde) od počátku jen z principu nakládají. Kdyby nosným pilířem byla originální literální tvorba dosahující skutečně tech Pulitzerovských kvalit, jaké film proklamuje, jsme někde jinde. Zatímco Connerymu jeho asociálního a životem zvrásněného literárního génia uvěříte na první dobrou, všechny ostatní postavy včetně klíčového Jamala kolem něj jen poskakuji, aby onoho génia podepřeli. Samozřejmě jako good-feeling podívaná a jeden z posledních filmů s Connerym před jeho rezolutním odchodem do hereckého důchodu je toto jistá povinnost. Vysloveně neurazí, důstojnost si udrží, ale mohl to být výrazně oduševnělejší. ()

Kozlowski8 

všechny recenze uživatele

Osudové setkání kdysi slavného, Pulitzerovou cenou oceněného spisovatele, který je ale nyní spíš podivínským a nerudným staříkem a šestnáctiletého, literárně neobyčejně nadaného černošského kluka z Bronxu... Vcelku komorně natočené drama, přesto poutavé - hlavně v druhé polovině. Herecká představení a role Seana Conneryho v jeho pokročilém věku mne většinou baví víc, než ty z období jeho bondovek a tato jeho role spisovatele Forrestera k nim určitě patří. Velice dobrým hereckým parťákem je mu zde mladý Rob Brown a nelze nepochválit také Murraye Abrahama v roli, která mu ukládá být zlý, mstivý a hnusně nepříjemný - a to on umí velice dobře. Gus Van Sant nám servíruje ne mimořádný, ale velice hezky filmový zážitek. 75%. ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Tímto snímkem se Van Sant, pokusil navázat na úspěch, který slavil s "Dobrým Willem Huntingem" a opět nám přináší příběh geniálního mladíka, který se střetává s tajemným a pro okolní svět uzavřeným starcem, aby si navzájem ukázali, co to znamená život. Bohužel tentokrát nemá k ruce tak dobré herce (nic proti Connerymu ale Williams byl v Huntingovi, daleko zajímavějším lektorem hlavního hrdiny) ani tak propracovaný scénář a tak v tomto případě působí film velice prázdným dojmem, který nejen, že se kvalitám "Willa Huntinga" ani nepřibližuje ale i v globálu, působí příliš vlažně a obyčejně a bez Conneryho jména, by jistě rázem zapadl. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Byl by to krásný film, kdyby nebyl tak těžce, ale fakt těžce šablonovitý. Kvůli tomu mu nevěřím nic, hlavně postavy, které jednají vždy a pouze tak, jak se to scénáristovi hodilo a životnost a uvěřitelnost jim prostě chybí. A kvůli tomu zde chybí i nějaký silnější moment, protože všechny scény které se o takový efekt snaží jsou prostě jen vykalkulované. Natočené je to ale naprosto skvěle, zahrané taktéž (a Sean Connery tu má velké charisma a je fajn, že tu vůbec ještě hrál, když už se pak nikde moc neobjevil) a atmosféru to má dost podmanivou, díky které nemůžu říct, že bych se u toho nudil. Navíc i ten námět mě zaujal a příběh o geniálním mladém spisovateli mi je určitě blíž, než o geniálním mladém matematikovi (ono to vůbec má dost podobného s Dobrým Willem Huntingem), jen je strašná škoda, že Van Sant neměl zájem ho vést jakkoli jinak než cestou typického hollywoodského dramatu. Pak bych poprvé v životě uznal, že je schopný natočit i něco skvělého, ale holt se nestalo a skončilo to pro mě i pod Willem Huntingem, protože ten mě sice tolik nechytl, ale zato je promyšlenější a ne tak hollywoodský jako Osudové setkání. Otázka taky je, jestli by vůbec Van Sant byl schopný natočit i něco lepšího, ale těžko říct... 3* ()

kwaicheng 

všechny recenze uživatele

"Rodinu netvoří vždy jen příbuzenstvo, ale někdy do ní mohou patřit i lidé, které si najdeme, nebo kteří si najdou nás." To je svatá pravda. Škoda jen, když musíme tyto lidi hledat -nebo na ně čekat i tehdy, když na tomto světě naši pokrevní příbuzní, naše skutečná biologická rodina zůstává. Přátelství je krásná věc. Však považte, co může člověku snáze způsobit chvění srdce než zjištění, že tu na tom světě je někdo, kdo ho má bezpodmínečně rád? Je to silné a je to vzácné. Slova jsou nekonečné dobrodružství, spletitá cesta, která se na každém rohu větví. Přestože se zdají být tak přirozená, nastávají chvíle, kdy z nás nevypadávají lehce. A proto jsem se s potěšením díval na tento film, protože byl krásně opravdový, takovým způsobem, jak si to představuju. Třeba mi pomůže chovat se podle toho co už si dávno myslím a co už dávno vím. Slova jsou osvobozující. Ve filmu Dobrý Will Hunting se ptal Robin Williams Mata Damona: "Máš někodo, kdo tě inspiruje?" Až se divím, že lidi, kteří bývají v něčem nejlepší obvykle začínají něčím úplně jiným - mám na mysli osobu Guse Van Santa. "Máš někoho, kdo tě inspiruje?" Chápete důležitost té otázky? Rád bych tenhle komentář nějak výstižně zakončil, ale bohužel, nedostává se mi slov. Přichází mi na mysl ještě jedna věc, kterou bych rád neopomenul: totiž zkusit hodit do prostoru čsfd jiný názor na hlubší myšlenky. Hlubší myšlenky, to je fenomén čsfd. A nejen čsfd, ale i všeho ostaního a všech ostatních, kteří mají co dočinění s filmem. Hlubší myšlenka je slovy dneška ceněný artikl. Je to něco jako zlato pro 21. století. Připadá mi, že jsme uprostřed další zlaté horečky. Současníci, kteří touto horečkou onemocněli ale nehledají zlato. Hledají hlubší myšlenky. Možná Hlubší Myšlenku. Působí chladně, nelítostně, světaznale se vypořádávají s nástrahami každodennosti, máloco (jestli něco) s nimi hne. Probírají se nekončícím množstvím povrchních myšlenek v touze najít Hlubší Myšlenku. Kdybych ale chtěl vyjmenovat jejich motivy, proč tak činí, možná bych onemocněl také. Bůhví čím. Tito lidé by si hlubší myšlenky nevšimli ani tehdy, kdyby se jim s nárazem zavrtala hluboko do řitního otvoru. Tento film ve mě krom příjemného pocitu a několika osobních otázek znovuvyvolal otázkou veřejnou - světe div se - konkrétní. K čemu byla tato změna stránek čsfd? K ničemu. Jaký to mělo smysl? Žádný. Tak proč se tak stalo? Možná v tom někdo najde hlubší myšlenku. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

  • Scény zo strednej školy Mailor-Callow sa nakrúcali na Regis High School na Manhattane. (m.a.t.o.)
  • V závěru filmu, kdy se hraje v Madison Square Garden basketbalový zápas středních škol, je součástí hřiště tříbodová lajna v takové pozici, ve které se používá v NBA, nikoliv v zápasech středních škol. (Hopkins)

Související novinky

Osudové setkání se dočká seriálové verze

Osudové setkání se dočká seriálové verze

25.11.2020

Ve snímku Guse Van Santa z roku 2000 se samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) seznámí s nadaným černošským basketbalistou Jamalem (Rob Brown) a vznikne mezi nimi nečekané pouto.… (více)

Reklama

Reklama