Reklama

Reklama

Království koček

  • Japonsko Neko no ongaeši (více)

Obsahy(1)

Dívka Haru zachrání kocoura, který přecházel rušnou ulici. Tím ale uvede do chodu sérii fantaskních událostí, které ji přivedou až do království koček. Onen kocour totiž byl kočičí princ a jeho otec, aby projevil vděk, za něj chce Haru provdat. Pomoc před nedobrovolným osudem Haru nalézá v Kočičí obchodní kanceláři. Ta sídlí ve světě bytostí, které mají duši, tedy výtvorů lidské představivosti. Jedním z nich je i elegantní Baron, který se spolu s přízemním kocourem Mutou a chrličem Totem pokusí plánované svatbě zabránit.
Film Království koček vytvořilo věhlasné japonské animační studio Ghibli založené světově uznávanými velikány Hajaem Mijazakim a Isaem Takahatou. Vyprávění volně vychází ze staršího snímku společnosti Šepot srdce. Zde se poprvé objevily postavy antikvární figurky Barona a kocoura Muty, byť jen coby vedlejší motivy v civilním vyprávění. Diváci si je ale natolik oblíbili, že studio Ghibli dostalo nabídku vytvořit film, kde budou hlavními postavami. Z původního plánu na středometrážní snímek se nakonec projekt rozrostl do celovečerního filmu, když se ukázalo, že další dramaticky i charakterově nosnou postavou bude středoškolačka Haru, která musí čelit víru nechtěných událostí.
Režie byla svěřena animátorovi Hirojukimu Moritovi, který předtím pracoval na filmech Doručovací služba čarodějky Kiki a Naši sousedé Jamadovi. Scénář napsala Reiko Jošida podle komiksu od Aoi Hiiragi, autorky předlohy k filmu Šepot srdce. Království koček bylo po Šepotu srdce druhým filmem studia Ghibli, který nerežíroval žádný z jeho zakladatelů. Výsledné okouzlující dobrodružství to ale v žádném případě neochuzuje a civilnější či rozvernější tóny ve vyprávění přinášejí svěží ozvláštnění do jinak charakteristického rukopisu značky Ghibli. Království koček se stalo nejnavštěvovanějším japonským filmem roku 2002. (Česká televize)

(více)

Recenze (85)

Fabienne 

všechny recenze uživatele

Tento snímek velmi volně navazuje na úspěšnou ghibliovku Whisper of the Heart. Jediné, co oba filmy spojuje, jsou dvě kočky - vznešený Baron a tlustý Muta. Narozdíl od předchozího filmu ale není Baron jen figurkou a Muta obyčejnou kočkou. Do jejich malého světa vstupuje stydlivá Haru, které byl právě "vnucen" sňatek s kočičím princem. Jen oni dva (a jejich přítel havran Toto) ji dokážou pomoci nejen od svatby ale i stydlivosti. Králoství koček je tedy opět dobrodružným příběhem (nyní ale více pohádkovým) o hledání odvahy a především sebe sama v obtížné době dospívání... Po zhlédnutí jsem se bohužel nemohla ubránit starému známému (nejen) filmovému pořekadlu: "Dvakrát do jedné řeky nevstoupíš". Bohužel toto pravidlo platí i pro tak neomylné Studio Ghibli. V čem se ale stala chyba? Jednoznačně ve scénáři, kterému chybí větší propracovanost a nápaditost. Ten měl pod palcem Reiko Yoshida, který má zkušenosti převážně se seriály a průměrnými filmy (např. Digimon). Ač se viditelně snažil, nedokázal napodobit pro Ghibli tak typicky milý, s lehkostí vyprávěný příběh plný humoru i ponaučení. Na druhou stranu je značně obtížné (snad i nemožné) překonat Hayaa Miyazakiho (jehož scénářem se pyšnil Whisper of the Heart). Další problém vidím například v lacině kýčovitém ztvárnění světa králoství koček. Hiroyuki Morita bohužel nezvládl svůj celovečerní režijní debut tak dobře jako Yoshifumi Kondô (který bohužel tři roky po natočení Whisper of the Heart zemřel). Já jen doufám, že toto pro mě zatím nejhorší (ne však špatné) anime z dílny Ghibli představuje tu nezbytnou výjimku potvrzující pravidlo. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Sedmého dne pak Miyazaki spočinul a řekl svým učedníkům: "Tak, chlapci a děvčata, já teď odjedu na dovolenou a vy mezitím ukažte, co jste se naučili. Morito, ručíš mi za to, že tu z toho nezbude kůlnička na dříví." Poté, co se Mistr navrátil ze svého kráčejícího hradu, se k němu učedníci seběhli a nadšeně mu ukazovali, co vytvořili. Byl to příběh pěkný, vcelku poučný, i když trochu zbytečně, a byl zabydlený sympatickými postavičkami, které jako by Mistrovým vlastním z oka vypadly. Měl i nápady prodchnuté originalitou a fantazií, a hudbu, která ucho těšila. Ale scházela mu lehkost, samozřejmost toho jeho zvláštního světa, a Miyazaki viděl, že se tentokrát dospělí nebudou moci vydat na výpravu spolu s chytrými hrdiny, jejichž osud bude pro ně překvapením... zabolelo jej z toho u srdce, ale radost v očích "jeho dětí", všech těch, kteří se tak snažili, mu zabránila změnit se opět v Mistra a ukazovat učedníkům nedostatky jejich výtvoru. I řekl Miyazaki: "Pracovali jste usilovně, moji milí, a děti budou vaším dílem potěšeny." A oddaná srdce učedníků naplnila se radostí, neboť laskavá Mistrova slova jim dala nevnímat to, že nebylo řečeno ani slovo o rodičích a jejich čase, který je v Království koček stěží víc nežli ztracený. Však takový je Mistr Pohádkář, ten, jehož by si všichni přáli mít v dětství večer co večer vedle své postele, aby jim vyprávěl... Tak a to stačí, šup spát. Jinými slovy - ano, je to Studio Ghibli, a v jeho parametrech jsme skutečně dost daleko od špičky, ale na druhou stranu - zkuste oponovat tomu, že bychom si mohli gratulovat, kdyby všechny animované filmy byly alespoň takovéhle. Sedmdesátku si to zkrátka zaslouží, zvlášť proto, že bych se klidně podíval ještě jednou... i když určitý osten vzpomínky na Miyazakiho vlastní práce mě při tom určitě bodat bude. Rozpory, rozpory, ale takové už sedmdesátkové filmy jsou;) ()

Reklama

hrabě_olaf 

všechny recenze uživatele

Mám japonský anime rád. Ve většině případech mají souvislý, volně plynoucí děj a ucelený příběh. Toto je typický příklad- postavy mají sice „nalajnováno“ kdo, kam a proč. Ale je to zabaleno do příběhu o putování a akce v závěru je odpustitelná (po řadě kouzel se objevuje scéna s rozbuškou a dálkovým odpálením věže). Vytáhnutý králík z klobouku, když všichni žasnou „…to je TEN Muta…“, se dá vrátit anglickým humorem a nadhledem scén třeba u souboje se stráží „….ohnula se Vám hůlka…ano…ale to nevadí, stejně jsem si chtěl koupit novou…“ 75% ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Ďalšia orientálna cesta ríšou fantázie. Už o niečo menej nápaditejšia a doslovnejšia. Je však zaujímavé sledovať, akým spôsobom sa dá profilovať charaktery ľudí prostredníctvom mačiek. Ako z nejakej Ezopovej bájky. Škoda, že som takéto animáky nevidel v detských časoch, mohli mi zostať viac v srdci. Je treba ale podotknúť, že obsahovo tejto rozprávke chýbajú hutnejšie prepracované postavy či dajaký silnejší myšlienkový náboj. Z tých prázdnejších obrazov sa dalo vytasiť hlbšie divácke potešenie a tie moje spomenuté klady v prvých dvoch vetách sa nevyužili v miere, akej by som požadoval. ()

pekas 

všechny recenze uživatele

Po zdejších hodnoceních jsem se trochu bál toto DVD koupit. Naprosto zbytečně. Studio Ghibli se za tento kousek dle mne stydět nemusí. A že to není tolik pro dospělé, jako jiné kousky? No a co? To je snad dobře, že se na to s chutí podívá se mnou celá rodina a dokonce vícekrát. To snad není měřítko nekvality ne? Prostě je to pěkná a zábavná pohádka pro celou rodinu a díky za ni. Dokonce se mi zdá i cz dabing dobrý, což já často neříkám. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (1)

  • Snímek je stejně jako film Mimi wo sumaseba (1995) natočen na motivy mangy "Mimi wo Sumaseba" od Aoi Hiiragi. (Terva)

Reklama

Reklama