Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
-
Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
"Co je to za způsoby, dyk ste mokrej!"......"Zase nějaká reklama. Polohrubá... To se může hodit..."........... Pa pa papapapa pa.....Tak tohle je srdcovka, to můžu vidět opakovaně a vůbec mi to nevadí. Obsazení je luxusní, dialogy perfektní, triky fajn, písnička na konci super. Všechno dohromady je za 5 hrnků s dušičkama.... Haló, tady profesor Ikebara, profesor Ikebara.... ()
Dnes tenhle styl komedií není schopen spíchnout ani sám Vorlíček. V době, kdy byl ve formě, se ukazoval jako režisér s vytříbeným režijním stylem, citem pro správné podání gagu a dokonale uměl pracovat s herci. Krásně naivně vzhledem k dnešním nárokům publika se jeví i po letech poměrně působivá triková stránka filmu. Občas film působí jako nějaký lapač, který chytá a do popředí staví především ukázkově absurdní situace, a tak se pro diváka, toužícího vidět něco "normálního", stává až nestravitelnou komedií, ale tvůrci naštěstí z toho jako nějakým zázrakem umí vyplout zase na hladinu. A jako poctiví vodníci zůstanou suší. 80% ()
Na tomhle filmu mě vždy fascinovalo nasazení, s nímž tehdejší herecká elita deklamuje své stupidní repliky. Bože, naprostá většina dialogů v tomhle filmu se vážně nedá poslouchat. Ne, nikdy jsem téhle komedii nepřišel na chuť, protože mě její humor nikdy neoslovoval. A za sebe nemám dokonce problém prohlásit, že tahle Vorlíčkova slátanina nemá daleko k Anně proletářce - Kopecký to coby vykořisťovatelský buržoust dostane v závěru pěkně sežrat a pracující třída vodníků dojde k uvědomění, včetně mladičké Šafránkové, která rovněž procitne ze svého reakčního individualismu a pochopí, co si od ní žádá socialistická společnost - přivést na svět Husákovo dítě. Panenanebi, dokud se budou v českých televizích desetkrát do roka reprízovat podobné normalizační sračky, pak nelze po této společnosti čekat zlepšení v jakémkoli ohledu. ()
Mráčka som už videl viackrát, ale pre pokoj v duši som si ho pred konečným hodnotením a komentárom pustil ešte raz. Žiadne prekvapenie. Napriek silnému hereckému obsadeniu a vtipnému námetu mám z filmu rovnaký pocit, aký som opísal u Homolku a Tobolku, teda víťazstvo cenzorov a normalizátorov nad tvorcami. Vtipu pomenej, ideológia nielen v celkovom vyznení, ale aj vo viacerých scénach. Zasmial som sa po toľkých zhliadnutiach vlastne iba raz, keď pri prišívaní odkosenej nohy sa sestra obávala infekcie a doktor ju ubezpečil, že keď si po operácii poriadne umyjú ruky, tak im nič nehrozí. Priemerný film s vynikajúcim ohlasom. ()
Tuhle kultovní českou psychokomedii jsem viděl v jednom kuse až dobrých 44 let po jejím vzniku. Je zcela zřejmé, že i tehdy se nitrožilně přijímaly kvalitní látky. Úvod byl těžká nuda, ale od určitého okamžiku to přeci jen dostalo ten správný šmrnc. Navíc občas vzduchem létaly moc pěkné hlášky. V čele byla určitě ultimátní balící hláška: "V potoce jako dva pstruzi, nebo v bahně..?". Kultovní je i operace v nemocnici, při které jsem se po delší době od srdce zasmál. Přesto je ve snímku spousta pasáží, které jsou jednoduše řečeno o hovně a zcela zbytečné. Proto hodnotím celkově pouze tak nějak nadprůměrně. ()
Galerie (19)
Zajímavosti (63)
- Keď točili scénu pred domom Vodičkových ako sa doktor Mráček (Jaromír Hanzlík) mení na kapra, bola vedľa domu stena zo zábradlím, ktorú kamera nazberala, končila park, kde chodili mamičky s kočíkmi. Pri tejto scéne sa mamičky zbehli a pozerali na herca čo to robí, keď v podrepe otváral ústa. Herec si to všimol, išiel za režisérom Vorlíčkom a povedal mu: "Prosím ťa Vašku, nech idú tí ľudia preč, ja sa hanbím." (Raccoon.city)
- Keď poriadne "nakynutá" Matylda (Míla Myslíková) ku koncu filmu v byte odtrhne luster z plafóna, tak ani z plafóna, ani z lustra netrčia žiadne elektrické drôty, ktoré by do lustru za normálnych okolností privádzali elektrinu. (Gareth_Jones)
- Ve filmu vystupují postavy, které mají příjmení Wassermann (Miloš Kopecký, Míla Myslíková a Eva Hudečková) a Bach (Čestmír Řanda st., Dagmar Neblechová). Obě tato původem německá příjmení mají nějaký vztah k vodě. Wassermann znamená v překladu "vodník/vodnář", zatímco Bach je "potok". (Stanislaus)
Reklama