Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
-
Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Vorlíček musel mať svojho času v hlave také obrovské množstvo nápadov, že ledva stíhal natáčať. Je dobré, že to všetko postíhal, pretože sa my, česi a slováci nikdy nebudeme (na rozdiel od trebárs suchých Nemcov alebo Rakúšanov) nikdy na vianoce nudiť. Stačí iba púšťať dokolečka Vorlíčkove filmy. Je zbytočné niečo písať k deji, všetci to poznáme a nežije snáď jediný človek, ktorému by sa táto komédia, spoločne s ďalšími Vorlíčkovými klenotmi, nepáčila. ()
Dnes tenhle styl komedií není schopen spíchnout ani sám Vorlíček. V době, kdy byl ve formě, se ukazoval jako režisér s vytříbeným režijním stylem, citem pro správné podání gagu a dokonale uměl pracovat s herci. Krásně naivně vzhledem k dnešním nárokům publika se jeví i po letech poměrně působivá triková stránka filmu. Občas film působí jako nějaký lapač, který chytá a do popředí staví především ukázkově absurdní situace, a tak se pro diváka, toužícího vidět něco "normálního", stává až nestravitelnou komedií, ale tvůrci naštěstí z toho jako nějakým zázrakem umí vyplout zase na hladinu. A jako poctiví vodníci zůstanou suší. 80% ()
Evergreenová klasika mezi československými komediemi, fantazijně opojný, vpravdě geniální a neskutečně vtipný snímek nestora české filmové crazy komedie Václava Vorlíčka aneb další část traktace o tom, kterak smutná doba plodí nadčasová humorná díla (viz kupříkladu Saturnin a doba okupace...) Moderní autorská pohádka poplatná své době, je nanejvýše jasné, že námět mohl v roce 1974, tedy ve vrcholící normalizaci, projít jedině díky průhledným ideologickým alegoriím - vodníci jsou poslední reakční protisocialistická složka socialistické společnosti a jako takoví jsou hodni jen převýchovy (těžkou manuální prací) nebo vyhubení, všichni ostatní (rozuměj normalizovaná pokroková socialistická společnost) tančí na parníku a pluje vstříc šťastným komunistickým zítřkům... Naštěstí ovšem Václav Vorlíček s Milošem Macourkem byli schopni tíživou dobu přelstít autorským útěkem k dada poetice a normalizovanou realitu přetavit do crazy nadsázky, která se ukázala jako absolutně nadčasová a tak zůstal Konec vodníků v Čechách jedním z mála snímků té doby, který umělecky přežil a dá se na něj dívat i dnes... ()
Po velmi dlouhé době jsem se zase podíval na čacký boj českých vodníků za právo žít v domě s hodně vlhkým sklepem. Teprve dnes mi došlo, že šlo vlastně o odbojovou skupinu řízenou imperialistickým Západem, která neváhala sáhnout na život nejednomu soudruhovi. Tvůrci to sice dovedně maskovali rádoby uvědomělými ideologickými odkazy, ale dnes jsem je konečně odhalil. Ale teď vážně- nebyla to ani zdaleka jedna z nejvtipnějších československých komedií, ale pořád mě baví a rozhodně jsem se nenudil. ()
nostalgických -5* další moderní pohádková klasika jako Dívka na koštěti, která i po letech stále baví. Zábavný příběh, skvělé herecké obsazení a spoustu kouzel a triků. Co si víc přát a ty občasné rádoby socialistické kecy mi nevadí. Tak proto nechávám i tomuto dílku svých 5 hvězdiček. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2+ /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Galerie (19)
Zajímavosti (63)
- Píseň "Znala panna pána" natáčeli kvůli pracovní vytíženosti Helena Vondráčková a Václav Neckář každý zvlášť. Šlo o jejich poslední duet. (M.B)
- Když Wassermann (Miloš Kopecký) leze do umyvadla, je zřetelně vidět, že pod umyvadlem je umístěno zrcadlo. (tyna97)
- Ke konci filmu, když se Matylda (Míla Myslíková) přemění z moučníku zpět na Matyldu, vezme malý plastový tácek, který má ale jiný vzor, než když ho pak odhodí a chytne ho Bertík (František Filipovský). (Pavel-IV)
Reklama