Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Společnost mu dala to nejnutnější: jídlo, postel, střechu nad hlavou a základní hygienické návyky. Marian však potřebuje lásku, cit a porozumění. Klopýtá cestou svého života, uprostřed nepřátelského a lhostejného světa. Zoufale se brání, hledá a padá stále níž a níž, kdy už pak samotný život neznamená všechno...

Příběh vypráví o mladém romském chlapci, který zoufale hledá svou cestu životem ve většinou nepřístupném, nepřátelském a lhostejném světě.Chlapec z dětského domova má sice kde spát, má co jíst a je vyučen základním hygienickým návykům. Jediné, co mu však chybí, je láska, cit, porozumění, něha. Když se tyto potřebné věci vydá hledat, je vlečen sám sebou i okolním světem stále níž a hlouběji. Propadá se až na dno, tam, kde ani slovo život už nic neznamená. V současné době, kdy začínají i v naší republice vzrůstat rasové nepokoje a pogromy na Romy, se téma rasové diskriminace objevuje v podobné formě vlastně poprvé.

Díky spolupráci s matkou, Ljubou Václavovou, se mohl režisér seznámit blíže s osudy odložených, opuštěných či odejmutých dětí. Výše uvedený příběh není jen jednotlivým osudem, ale v podobné situaci se každou chvíli ocitá několik desítek dětí. Snad konečně rozvíří nejen diskusi, ale i potřebnou a nutnou pomoc ze strany nás všech. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (59)

ja.rebel 

všechny recenze uživatele

Nemyslim si, že je to špatně udělaný film. Jen jsem celých 109 minut měla pocit, že se mě pan Petr Václav snaží přesvědčit o tom, že romská menšina je už od útlého dětsví formována naší společností k tomu, aby žila jinak, vyznávala jiné životní hodnoty a hlavně se cítila ublíženě a nedoceněně. A tak jsem sledovala příběh romského chlapce, který už v cca 8letech vzal do ruky nůž a s vychytralou větou: "Mně ještě nemůžou zavřít, protože jsem malej" ho vrazil do zad vychovatelce. Důvod? "Ona mi ublížila". Ano ublížila mu. Zranila jeho city, když mu nabídla lásku a vzápětí mu oznámila, že ji zklamal a našla si jiného klučinu "na hraní". Marian dospěl, po "pasťáku" přišel život venku, basa......a zase basa. Mladý muž lže, krade, zbije svou holku a v závěru filmu zabije člověka. Sledujete ten příběh a máte pocit, že toho kluka musíte pochopit, protože ve všech těch problémech se ocitl vlastně nevinně. Život je na něj nastražil a protože společnost mu nedala to co potřeboval, tak je prostě využil. Jenže milý autore, já ho nechci pochopit. Už proto, že musím žít ve stejném světě jako on. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Mal to Marian ťažké. Detský domov a polepšovňa, to nie je med lízať. Súdružky vychovávateľky sú také i onaké, žiadna nebola podľa jeho predstáv. Cigáni tu naozaj pracujú, teda hrajú vo filme, a nejde im to vôbec zle. Možno aj preto, že hrajú samých seba, tak je to bez pretvárky, bez prikrášlenia. A hoci sú všetci v podstate kriminálnici, stále mám pocit, že sú o level vyššie, ako bežní cigáni, ktorých stretnem v meste a to ani nemyslím na cigánske getá pri veľkých mestách. Film je dlhý, všetko v ňom má svoje miesto, len ten záver nemusel byť práve takýto. Vlastne bol koniec úplne blbý a radšej posledných desať minút vo filme nemuselo byť, lebo mi pokazilo dobrý dojem. –––– My totiž sedíme na kýblu strašnejch sraček a musíme se snažit, aby ty sračky nevytekly ven! ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

První půlka se mi překvapivě dost líbila. Prostředí děcáku je ukázáno sice mírně přehnaně, ale neměl jsem problém věřit jeho existenci a kromě toho ten film má i nejednu zajímavou a promyšlenou scénu, nějakou tu psychologii a dokonce i nestranné (!!) pojetí celkového tématu, což je něco, čemu bych nevěřil, že je toho Petr Václav schopný. Cesta ven je jednostranná šíleně, Nikdy nejsme sami je nikam nevedoucí depka s nikam nevedoucími osudy a Skokana je už teprve problém identifikovat, ale tohle byla jiná liga. Až už jsem se chtěl radovat, že Petr Václav dřív uměl. Jenže druhá půlka mě opět přesvědčila o opaku, jelikož v ní začala převládat přehnanost (v tom, co všechno se Mariánovi v životě přihodí), psychologie kamsi zmizela, takže jsem Marianovo jednání přestával chápat (ano, vliv okolí při vyrůstání, ale na to, co všechno tam udělá, je to malá výmluva), zmizela trochu i atmosféra a opravdu propracované scény a místo nějakého více vypovídajícího závěru to Václav celé zakončil odkazem na Truffautovo Nikdo mě nemá rád, protože nevěděl, kam dál. Kam dál vlastně ani moc nevěděl v té druhé půlce, prostě jen nějak zobrazoval Mariánův osud a tím to haslo. A ano, Nikdo mě nemá rád končí jak končí, ale tam to má svůj smysl, hloubku i sílu a hlavně jeho ústřední hrdina je na tom úplně jinak, než Václavův, takže tam "o tolik nejde". Je to škoda, začátek si mě získal, ale i tak mi to přijde jako nejlepší Václavův film. Sice chci v dohledné době vidět Il Boemo, které se úplně vymyká tomu, co kdy předtím natočil, ale mám z toho docela obavy, takže je i možné, že Marian pro mě i prvním z jeho tvorby zůstane... Slabé 3* ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,...7 SOUROZENCŮ, ZÁKLADNÍ HYGIENICKÉ VYBAVENÍ ŽÁDNÉ, OTEC ALKOHOLIK, MATKA NEZPŮSOBILÁ DĚTI VYCHOVÁVAT A PŘEDAT JIM ZÁKLADNÍ NÁVYKY PRO PLNOHODNOTNÝ ŽIVOT V NAŠÍ SPOLEČNOSTI“...... /// … a proto bude umístěn do ústavní výchovy, kde bude zcivilizován, naučí se češtině, pracovním návykům … (to se líp řekne než to nakonec vypadá…). 80tý léta v děcáku bez hledání senzace. Realita, která nemá šanci ztratit na autentičnosti, i když osoba neznalá situace by mohla procedit mezi zuby ,,chudáčci“ a českej příspěvek do festivalovýho ranku. Víc než filmařinu dokážu ocenit nadčasovost a realičnost. Spolu se Svědomím Denisy Klánové by tenhle snímek neměl chybět ve sbírce žádnýho bojovníka za lidský práva (bílejch). (a kurva neobviňujte mě z rasismu. Moc dobře vím, vo čem píšu!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se pracovat (jakkoliv!) s romskou komunitou. 2.) Páč gádžové jsou rasysti! /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

castor 

všechny recenze uživatele

Měl vizi, šel si za ní i za cenu toho, že musel šetřit, kde se dalo. Jeho dílo vznikalo relativně dlouho, bez pozornosti médií. Jeho Marian neví, jak naložit se svobodou, neumí zacházet sám se sebou. Režisér Petr Václav vybral solidní neherce, jak mezi Romy, tak mezi vychovatelkami, které by zřejmě samy potřebovaly pořádnou analýzu. V té době nekomerční a neatraktivní téma ještě podpořil/znevýhodnil republikán Sládek, který využil protiromských nálad. „Cikáni by měli být trestně odpovědni již od narození, neboť to je jejich největší zločin," prohlásil v dobách své „slávy“. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Část filmu byla točena v králické polepšovně na Orlickoústecku. (Skarface)

Reklama

Reklama