Kamera:
Bill PopeHudba:
Don DavisHrají:
Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano, Belinda McClory, Robert Taylor, Anthony Ray Parker (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Uvěříte neuvěřitelnému! Představte si, že vaše realita je jen iluzí a vaše nejtemnější noční můry jsou ve skutečnosti pravdivé. Představte si, že vaše současnost je vlastně minulostí a to budoucí se děje právě teď. Když si to dokážete představit, potom se budete cítit jako hrdina snímku Matrix Thomas Anderson (Keanu Reeves). A věřte, že to nebude příjemný pocit. Anderson je normální mladý muž, který se jen snaží přežít v každodenním shonu moderního velkoměsta. A má všechny předpoklady aby se mu to povedlo: dobré přátele, milující rodinu a perspektivní práci v multinárodní počítačové společnosti Meta Cortech. Jednoho dne, nebo lépe řečeno noci, se však do jeho spokojeného mozku zakousne strašlivá noční můra. Zdá se mu, že byl proti své vůli vložen v podobě dat do počítače a všechno to, co až dosud považoval za svůj osud, je jen vírem dat okolo několika tištěných spojů. Má pocit, že mu byla jeho mysl ukradena a uvězněna v obřím Matrix počítače budoucnosti. Začíná vážně pochybovat o své každodenní skutečnosti. Byl skutečně vhozen do stroje? Kdo je za to zodpovědný? Je tam s ním zavřeno i těch několik stovek lidí, které zná? Nebo jsou to jen projekce, které mají udržet zdání reality? A pak je tu otázka nejdůležitější: pokud je to všechno pravda, co se stane, až jeho věznitelé přijdou na to, že ji zná? (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (2 245)
Jeden z posledních čistokrevných filmových kultů se nakonec ukazuje jako husarský kousek v dějinách queer kinematografie. Jak jinak nazvat osobní coming-outový projekt a emancipační GLBT pamflet zakuklený jako masově atraktivní blockbuster? Od důsledně androgynního castingu a kostýmů (Neo a Trinity de facto vypadají stejně) po samotné vyprávění o zevnějšku coby zakódované iluzi, světě přednastavených hodnot a boji za právo na svou pravou podstatu proti mechanickým a osobnosti zbaveným strážcům statu quo - řadu prvků v "Matrixu" lze vnímat jako metaforu k objevení, přiznání a realizování trans/gay/lesbo/bi identity. Připadá to někomu jako nadinterpretace? Co by k tomu asi řekl Lary, tedy vlastně řekla Lana Wachowski? ()
Vzpomínám si, že při premiéře Matrixu přišel kamarád s očima navrch hlavy a prohlásil, že viděl nejlepší film svého života. Koncem 90. let přinesl Matrix oživení na půdu skomírajícího žánru sci-fi, ani ne tak po obsahové stránce, jako spíš vizuálně, střihem a celkově stylem, který vyhovoval mladé generaci ovlivněné fenoménem počítačů a počítačových her. Vnesl do žánru dynamiku, akci a prvky kyberpunku, který v té době už dávno kraloval v literární oblasti sci-fi. Neoznačil bych Matrix za kyberpunkový film, na to mu schází propracovanost a myšlenková hloubka, kterou nahrazuje efektními střílečkami a zápasy v duchu východních bojových umění, stejně jako bombastickými triky. Souhlasil bych ale s komentářem Radka99, že to je film přelomový a stylotvorný, který hodně ovlivnil žánr, přinesl mu spoustu nových fanoušků a přiměl řadu následovatelů k napodobování. Další dvě pokračování bohužel nepotvrdily tvůrčí ambice, měly odfláklý scénář, mizerné dialogy a poškodily slibně zkonstruovaný alternativní svět. Matrix pro mě znamená film, který mě na první dojem vizuálně ohromil, ale už tehdy mi vadily plytké prvky laciných akčních filmů a jeho obraz s léty vybledl, nicméně čtvrtou slabší hvězdičku mu přece jen nechám. Musím ale říct, že by mi vyhovovalo, kdyby Wachowští šli méně snadnou cestou a natočili film založený na ryze kyberpunkovém a biologicko-technologickém stylu kombinujícím pohled H. R. Gigera a Williama Gibsona. Pár takových scén se sice ve filmu najde, viz Neovo procitnutí v elektrárenské buňce, ale je jich bohužel málo v porovnání s videoherními střílečkami. Celkový dojem: 70 %. ()
Žánrotvorný a přelomový sci-fi film (s úžasnou a stylotvornou vizuální složkou), který rozpoutal boom podobně laděných akčních sci-fi filmů a započal takovou malou revoluci ve filmovém průmyslu. A zřejmě je také filmem nejcitovanějším a nejparodovanějším, alespoň z poslední dekády. Pseudofilosofické ladění celého filmu však vaří z vody (popgnoseologie a po tisící variovaný Platonův Mýtus o jeskyni) a myšlenkově je tenhle film typicky postmoderně plochý a mělký. V rámci svého žánru ale naprostá špička... Podobné filmy: eXistenZ, Třinácté patro, Animatrix ()
|| Scenár: The Wachowski brothers | Hudba: Don Davis | Produkcia: Joel Silver | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Village Roadshow Pictures, Silver Pictures, Groucho II Film Partnership | Rozpočet: 63 miliónov $ | Tržby: 463,517,383 $ || Červená pilulka, ktorá obsahuje všetké ingrediencie dokonalej filmovej záležitosti. 100% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()
Tak konečně mám za sebou celou trilogii. První díl je jednoznačně nejpřímočařejší a nejkomornější a obstojí jak samostatně, tak i jako úvod celé ságy. Úžasný nápad, geniálně formálně provedené a s filosofickou hloubkou (Rád bych si někde přečetl filosofickou reflexi Matrixovského universa, mohlo by to být zajímavé počtení. V těch filmech se řeší snad všechno, od noetických otázek o možnostech a způsobech lidského poznání, přes vytvoření vlastního ontologického systému, po problémy kauzality a otázku volby). Každopádně první Matrix je zlomový a hrozně důležitý film, kterému přiznávám velký význam. A kdybych měl fetiš na ty "pěkné" oblečky, co postavy ve filmu nosí, byl by možná i mojí srdcovkou. ()
Galerie (125)
Photo © 1999 Warner Bros.
![Matrix - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/759/168759205_gwf6j0.jpg)
Zajímavosti (260)
- Meno hlavného hrdinu Neo (Keanu Reeves) skladá z troch znakov, rovnako ako celé jeho meno z troch slov. Trojka nesie plno rôznych významov skrz celý príbeh. Jedna delená tromi sa rovná 0,33 až do nekonečna. Táto operácia nemôže byť ukončená počítačom bez umelého zastavenia alebo zaokrúhlenia. Poukazuje sa tiež na fakt, že je zároveň Neo a zároveň skaza Matrixu. (Raccoon.city)
- Hugo Weaving bol do role agenta Smitha vybraný po presvedčivom výkone vo filme Proof (1991). (WalterIK7)
- Vedci z Oxfordskej univerzity a Hebrejskej jeruzalemskej univerzity publikovali v magazíne Science Advances štúdiu, ktorá ukazuje, že počítačová simulácia nášho života ako to ukazuje film nie je možná pri našich súčasných poznatkoch z oblasti výpočtovej techniky. Počas svojej práce však dvojica výskumníkov prišla na to, že kvantová zvláštnosť, ktorú skúmali a ktorá vzniká ako odpoveď na zvraty v časopriestore, nemôže byť v komplexných systémoch počítačovo simulovaná. Súvisí to s výpočtovou náročnosťou na simulovanie takého javu, ktoré by nebolo možné ani s najväčším predstaviteľným počítačom. Len uloženie informácií o niekoľkých stovkách elektrónov na počítači by si vyžadovalo pamäť postavenú z viac atómov ako ich je vo vesmíre. (Raccoon.city)
Reklama