Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 16

Obsahy(1)

Svět se rozpadá a mladá Furiosa (Anya Taylor-Joy) je unesena z Green Place a končí v rukou velkého motorkářského gangu vedeného Dementem (Chris Hemsworth). Když si prorazí cestu Pustinou, dorazí k Citadele, ve které velí Immortan Joe. To způsobí bitvu mezi oběma vůdci a v této válečné zóně bude muset Furiosa přežít mnoho zkoušek při hledání cesty domů... (Magic Box)

(více)

Videa (5)

Trailer 16

Recenze (621)

mzss1 

všechny recenze uživatele

[30%] Původní trilogie o Šíleném Maxovi s Gibsonem mě moc neuchvátila, ale co se týče verze z r 2015 s Tomem Hardym? Tak to už je jiná. Tam mě zaujala špičkově natočená akce, hezky vytvořený post apo svět apod. Jenže zde ? V tomto filmu Furiosa? Jako ani trailer mě až tak moc nesebral, ale čekal jsem to teda o dost lepší. Asi jsem zde moc kritický, ale já se nehorázně nudil, několikrát jsem si musel dát pauzu. Ještě, že jsem tohle neviděl v kině. Vůbec mě to nebavilo. Téma pomsty? To jako vážně? Snímek byl tvořen kapitoly a to mi taky nepřišlo jako dobrý nápad. Akce natočená sice dobře jen, ale je absolutně bez náboje. Snad jediná sekvence s cisternou nebyla špatná, ale to je asi tak vše. Hemsworth je zde jako takový bláznový Thor vizuálem, ale vůbec mě nebavil. Ani ta ústřední  Anya Taylor-Joy.  Asi je chyba ve mně, moc dobře to nechápu, že mi to tak nesedlo. No, co se dá dělat … ()

castor 

všechny recenze uživatele

Devět let stará písková divočina to u mě měla na čtyři hvězdy a kousek. Teď to jsou čtyři hvězdy bez kousku, ale radost mám obdobnou. Pokračování je ambicióznější, žánrově rozevřenější a asi i lépe pracuje s postavami, jinak jde ale znovu o nekompromisní audiovizuální nářez plný hřmotného hudebního doprovodu, ze řetězu utržené kreativity, propracovanosti zpustošeného světa, zdegenerovaných postav, vynikajících kaskadérských kousků a nespočtu nápadů. Kamera, wow! Před lety šlo zároveň o jednu velkou akční jízdu, teď se karty odkrývají postupně, přičemž po úvodní (skvělé) naháněné unesené dcerky tu máme skoro hodinku bez většího akčního svinčíku, i když pořád něco visí ve vzduchu. Mnohé nahradí (přeci jenom tempo v první polovině krapet drhne) vzápětí přehledně zkomponovaná akční scéna s naloženou cisternou o slušném počtu minut. A frčíme dál. Furiosa se odehrává na prostoru několika let, sledujeme střet dvou armád s bizarními a zvrácenými vůdci a celé se to skládá z pěti kapitol ze života okaté dračice, která vyrůstala obklopená násilím a šílenstvím. Přesto bych místy uvítal větší dravost a syrovost (minule to víc létalo, padalo, skákalo i bylo víc barevné, polonahé krasotinky se toho nebály nebo fanatické postavy se prostě jen šíleně řehtali), stejně tak bych lépe pracoval s naznačenou romancí. Prostě to celé tolik nedrtí smysly jako posledně... Z Chrise Hemswortha jsem úplně neucvrkával, Anya Taylor-Joy a její intenzivní upřené pohledy, to je jiná radost. ()

Reklama

Algernons 

všechny recenze uživatele

Jen George Miller točí filmy jako George Miller a Furiosa je příjemným návratem do pustiny, který předchází Zběsilé cestě. Na své výtvarnosti, adrenalinovosti a skvěle zpracované akci to skoro nic neztrací. Dementus a další nové aspekty světa jsou příjemným přídavkem pustiny. Ikdyž větší umělost a sázení na efekty jde znát i nesedí do zasazení post-apo pustiny, tak je to režijně i nápaditě využito na maximum. Líbí se mi, že si jde Furiosa svou cestou s rozmáchlejším dějem a hlubším budováním. Ovšem i přes větší dějovost a ukecanost nabízí Furiosa slabší příběh, s menší úderností a se světem, který dává menší smysl než jak tomu bylo u Zběsilé cesty. Jako přímočarý akční post-apo nářez to funguje dobře, ale postrádá to poetiku i hloubku předchozího díla. Bohužel než aby to přidávalo symbioticky silnější kontext Zběsilé cestě, tak jí to naopak paraziticky zhoršuje a okrádá. PS.: Dost souzním s komentářem JFL. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Nebavilo ma to. Áno, je to iné, ako Zbesilá jazda s Hardym, ale to, že je to iné, ešte neznamená, že je to lepšie. V tomto prípade to nielenže nie je lepšie. Je to horšie. Pristihol som sa pri tom, ako si barbarsky prajem, aby sa Miller na akékoľvek ambície vyflákol a natočil „remake“. Keď sme pred deviatimi rokmi (strašné, ako to letí) boli s manželkou v trenčianskom Maxe na novom Maxovi (ehm), konkrétne samozrejme na Zbesilej jazde s Hardym, po vyjdení z kinosály som mohol smelo skonštatovať: toto som ešte nevidel. Okrem iných vecí si snímku pre seba kradla Charlize Theron, takže nápad na prequel som vítal. Dvojnásobne, keď rolu získal miláčik za Dámsky gambit Anya Taylor-Joy. Žiaľ, napokon som počas sledovania tohto dva a pol hodinového filmu mal hlavu v smútku a to z dvoch dôvodov. Jednak mi bolo smutno pozerať sa na dieťa, ktoré má len pred sebou toľko tragédií, že ho to neskôr sformuje do podoby nemilosrdnej Furiosi, ktorej (a jej háremu) sa pod kolesá auta neskôr pripletie Tom Hardy. A po druhé som ľutoval temer osemdesiatnika Millera, ktorý do toho šiel naplno, ale raz darmo, dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš. Uňho je to dokonca vstúpenie už v podstate piate. A áno, oproti jednotke (1979) a trojke (1985) je Furiosa skvelá, nadupaná, temná a zvrhlo zábavná jazda. Ale oproti dvojke (1981) a štvorke (2015) je to oveľa slabšie. Vôbec ma to nestrhlo. Objavujú sa tváre známe zo Zbesilej jazdy, no len z povinnosti, keďže sa tu de facto musia aspoň mihnúť, ale je to bez napätia, keďže vieme, ako dopadnú (takže absentuje prvok prekvapenia). Okatá Anya je fajn, ale jednak sa dej odohráva vo viacerých časových úsekoch (čiže je tu menej, než by ste čakali) a jednak to ešte nie je to pravé orechové; správne gule postave dodala až Theron. Chris Hemsworth a Tom Burke (o ostatných nehovoriac) podávajú priemerné výkony. Najviac ma zaujala Furiosina nezlomná matka. Zarazilo ma minimum akcie. Viem, že po Zbesilej jazde alias jednom z najvýdatnejších akčniakov desaťročia, to môže znieť neuveriteľne, ale Furiosa je veľmi neakčný film (s miestami dosť do očí bijúcou počítačovosťou). Dokonca by som povedal, že (česť výnimkám) neobsahuje klasické dlhé akčné sekvencie, ale skôr akčné okamihy. Darmo som čakal, kedy sa po akčnej stránke rozbehne. Nerozbehla. Detský úvod skvelý, potom už to šlo z kopca. Z veľmi, veľmi pomalého kopca. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Never go full Lucas. "Furiosa" nezapře realizační ambice, obsahuje spoustu skvělých elementů a často dokáže brát dech i pohltit. Jenže projekt sám sobě podkopává nohy nejen až šokantně křiklavou CGI umělostí, ale především samotným konceptem prequelu. Všechny předchozí filmy z Millerovy franšízy nejsou toliko sequely, jako spíš odlišnými variacemi posapokalyptického mýtu. Každý "Šílený Max" obsahuje totožné elementy (od detailů typu dvouhlavňové krátké brokovnice a nábojů do ní, přes klíčové události jako bitvu o konvoj, až po přesahující poselství v motivu útěku a návratu). Ale nejen že po vzoru bájí různých starodávných kultur také Miller ony prvky alternuje, ale hlavně je vypráví v jiném kontextu odlišné kultury či kmene světa po zkáze. "Furiosa" sice fascinuje coby postapo opera, ale v hávu vizuálně pompézního spektáklu přináší jen opáčko dříve viděného světa vystavěné podle principu videoherních DLC, kde publikum pouze dostává další kousek známé mapy s novým bossem (a nesmí chybět doslovný franšízový easter egg). Jenže tento přívěšek nejen že má nulový přínos pro už proběhlé hlavní vyprávění, a spíš ho banalizuje, ale stěží obstojí sám o sobě. Letitý nářek, že současná franšízová popkultura postrádá drama, neboť publikum prequelů prostě ví, které postavy přežijí a které ne, tady dostává zrůdné zpřítomnění. Miller se po vzoru tvůrců fanartů rochní v tom, že před kameru vrací většinu výrazných vedlejších postav svého hitu, což z "Furiosy" dělá pouhý soubor životopisů známých figur. "Zběsilá cesta" se stala milníkem akčního žánru i moderní kinematografie, protože byla bravurně sevřenou, detailně promyšlenou a vypravěčsky vycizelovanou vizi, kterou Miller tříbil mnoho let. Tamní vyprávění diváky přivázalo na kapotu nařvané káry a nechávalo je v adrenalinovém oparu za pochodu vstřebávat celý svět a jeho mytologii. Tentokrát po stejné trase jedeme ve vyhlídkovém autobuse, jehož řidič sice občas pořádně dupne na plyn, ale většinu času jen posloucháme uondaného průvodce, jak nám sáhodlouze dovysvětluje dříve viděné. Navzdory všemu rozčarování ale pořád Miller dokáže uchvátit inscenační bravurou a neotřelostí, opulentností svých vizí i nadšením z toho, že si může znovu hrát s oblíbenými figurkami a novými zběsilými dopravními prostředky, které ale působí spíš jako komiksově nafouklé fantazie zbavené reálných rozměrů a fyzických proporcí. "Furiosa" pořád je řemeslně sofistikovanější, dramaturgicky funkčnější a celkově originálnější než většina soudobých blockbusterů, ale to je pramalá polehčující okolnost. V rámci Millerovy filmografie představuje ideální přemostění jeho postapokalyptických milníků s paralelní linií campově nesoudných a rozjařile nespoutaných divočin v čele s "Happy Feet" a "Čarodějkami z Eastwicku". _____ ještě si neodpustím jeden detailnější rant ____ Při pročítání recenzí a diváckých ohlasů mě až překvapuje, jak ochotně řada z nich papouškuje promo narativ, kterak má "Furiosa" údajně mít komplexnější postavy či propracovanější svět. Pravdou je při tom naprostý opak. Jen proto, že vidíme víc událostí, ještě neznamená, že postavy jsou vykresleny komplexněji. Že Furiosa byla jako malá odvlečena z idilické společnosti, vyrůstala v bolesti pustiny, adaptovala se na podmínky okolí, stala se uznávanou válečnicí a celou dobu plánovala svůj návrat, to vše už víme z předchozího filmu. Tady jen vidíme, za jakých okolností se tak stalo, ale při tom se o postavě samotné nedozvídáme nic navíc. Spíš se vyjevuje, že onou kýženou komplexností se vyznačovala naopak "Zběsilá cesta", kde každá postava měla promyšlený osobní příběh, jenž pouze rezonoval v aktuální situaci a podmiňoval její motivace. Tím, že nám prequel ony příběhy doslovně ukáže, tak spíš tyto postavy obírá o onu nekonkretizovanou vrstevnatost. Stejně tak je to i se tím, jak prequel pracuje s vlastním světem, což nejmarkantněji dokládá vyobrazení Ropanova a Brokovnic. "Zběsilá cesta" trávila v útrobách Citadely relativně málo času, ale přesto skrze výpravu, kostýmy, motivace postav a jejich role ve vyprávění dokázala podat kompletní obraz této společnosti, její hierarchie, mytologie i praktického fungování. "Furiosa" nám neukazuje nic, co bychom už neznali, jen opakuje to samé v jiném časovém období, nebo to tupě konkretizuje (jako když dějepisec říká, co znamená Valhalla). V řadě případů pak vyloženě staví na obeznámenosti publika s elementy z předchozího filmu. A o fungování ostatních dvou pevností se nedozvídáme naprosto nic, jen vidíme jak vypadají a kdo v určité chvíli byl jejich vůdcem. _____ PS: Český distributor by měl na hanbu do kouta, když vyplodil zhovadilý překlad původního názvu. Správný překlad zní "Furiosa: Sága ze světa Šíleného Maxe". () (méně) (více)

Galerie (44)

Zajímavosti (35)

  • Na otázku, co pro ni bylo na natáčení nejtěžší a nejneočekávanější, Anya Taylor Joy (Furiosa) odpověděla překvapivě: „Další otázka, promiňte. Promluvte si se mnou za dvacet let.“ (Johnny.ARN)
  • S délkou 148 minut (2 hodiny 28 minut) se jedná o dosud nejdelší film o Šíleném Maxovi. (Johnny.ARN)

Související novinky

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

25.06.2024

Drazí ČSFĎáci, s velkou radostí vás tento rok opět zveme na Filmový víkend ČSFD, který se dočká již 13. ročníku. Náš vlastní malý filmový svátek se bude konat od pátku 2. srpna do nedělního rána 4.… (více)

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Reklama

Reklama