Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (606)
Co kdysi dávno posunulo celou kinematografii ještě o kus dál od němého filmu, je dnes stále poutavý a chytře strukturovaný příběh o ztrátě a pomíjivosti, korupci životem a vůbec o klišé, že peníze ti štěstí a lásku nekoupí. Welles skvěle zvýraznil, jak se soud o člověku mění pouhou perspektivou jednotlivých vypravěčů. S druhou projekcí po mnoha letech jdu s hvězdou nahoru, oslovený kamerou a stylem, předně ale za to, jak je KANE podaný, komplexní a tíživý, a má obsahově hodně co říct. "I don't think any word can explain a man's life." ()
Občas si říkám, že je mnoho osobností, s kterými bych se chtěla setkat, ale bohužel to není možné, protože jsou buď mrtví, nebo nikdy neexistovali. Mezi tyto Osobnosti by beze všech pochyb patřil i Orson Welles a jeho Charlie Kane. Protože natočit v pouhých 25-ti letech jedno ze stěžejních děl světové kinematografie - to je Genialita ! ()
Scénář: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles .. Rád se podívám na filmové klasiky z let třicátých až padesátých minulého století, které si vybírám podle dostupných žebříčků zde či na IMdb. Líbí se mi, povětšinou. Musím však konstatovat, že Občan Kane patří spíše k tomu slabšímu, co jsem doposud viděl. Film, jenž je sice zbožňován či do nebe vynášen, mne nechal velice chladným. Ocenil jsem (nápad) úvod, zpracovaný do podoby filmového žurnálu, ale tím mé počáteční nadšení skončilo a občas se vrátilo jen díky technickému zpracování. Nikoliv kvůli ději. Fiktivní životopis fiktivní postavy, jenž je přes všechno, co tvoří a vlastní, velmi prázdný, neboť jeho život není, přes veškerou snahu, takový, jaký by chtěl. 70%. ()
Evoluční až revoluční film v ohledech jak technických, tak vyprávěcích. Za prvé je to způsob užití kamery - blízké záběry detailů, hladké přechody obrazu, vyjímečně i pár symbolických záběrů z nepřímých úhlů. Dále se na své přijdou i minimalistické speciální efekty (ani je nepostřehneme) a propracované masky. Co se týče děje, pak se jedná o zprvu až dokumentární přístup, nechronologické vyprávění, flashbacky a propracovaná osobnostní stránka hlavní postavy, která ale zůstává nedoslovná, tzn. divák se musí nad postavou Charlese Fostera Kane zamýšlet. Nadčasová je na filmu pointa a vyplývající pravdy o přehnaném bohatství a skaženém charakteru, ale to bohužel nemění nic na tom, že Občan Kane je na dnešní poměry celkem nudný a nezáživný, tedy alespoň pro mě. Chápu jeho přínos, který je neoddiskutovatelný, ale mé protěšení z filmu bylo minimální... 5/10 ()
Bohužial to vyšlo tak, že u tochto filmu musím napísať môj, už dávnejšie vyvynutý názor: Niektoré filmy sú silne hodnotené len preto, že sú sakra staré, a videlo ich menej ľudí... A to teda zkresluje vo viacerých prípadoch vo veľkých percentách. A síce tento film je na svoj vek fakt nadpriemerný, nemôžem však povedať, že som priňom nezažil miestami pocit nudy. A taký film pre mňa kultovým nie je. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (141)
- Montáž záberov počas raňajok elegantne popisuje krach Kaneovho (Welles) prvého manželstva. V sérii záberov a protizáberov na protagonistov spolu s niekoľkými krátkymi epizódami z ich života, navyše prepojených dvojexpozíciami so zábermi na ubiehajúce osvetlené okná, sa Kane a Emily (Ruth Warrick) stále viac a viac navzájom odcudzujú. Záverečný odjazd kamery zobrazí veľkú vzdialenosť medzi nimi, totižto každý sedí na opačnom konci veľmi dlhého stola. Vyznenie krachu manželstva podporuje aj hudba. Z prvotného rytmického valčíka sa hudba postupne mení na komickú variáciu valčíku až k neskôr napínavým tónom lesných rohov. V úplnom závere sekvencie mlčanie manželov vyplní ponurá a hrozivá variácia pôvodnej témy filmu. (Biopler)
- Jméno druhých sáněk, které Kane (Orson Welles) dostal od Thatchera (George Coulouris), je "The Crusader" (Křižák). (džanik)
- Susan (Dorothy Comingore) opakovaně zpívá "Una voce poco fa" z Rossiniho "Lazebníka sevillského". Původní operní postava, Rosina, v této árii zpívá o svém obdivovateli, se kterým se chystá uprchnout. (džanik)
Reklama