Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

argenson 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh, rozhodně osvěžující sonda do života amerického venkova 70. let předminulého století. Zaujal mě styl vyprávění, kdy místo vypravěče komentuje dění dav na ulici a připomnělo mi to český film Co se šeptá. Ovšem, na rozdíl od českých filmů té doby je tenhle neuvěřitelně živý, natočený mnohem modernějším stylem. A Josepha Cottena v roli mladého Ambersona musíte jasně od počátku nenávidět. V tom je zase ta hollywoodská přímočarost, která možná trochu ruší. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je čírou špekuláciou, aký to mohol byť film, nebyť predstavy producenta, že ten kto platí, ten aj tomu najlepšie rozumie. Ale aj "producentský výber" ostal zaujímavým filmom s výbornými hereckými výkonmi a kamerou. Začiatky automobilizmu síce nehrajú vo filme podstatnejšiu úlohu, ale vízie dôsledkov rýchlo sa šíriaceho automobilizmu boli na svoju dobu objavné. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

No, tak nevím. Mé další setkání s tímto panem režisérem dopadlo snad ještě o něco hůře než to předchozí. Poprvé jsem někdy po půlce filmu usnul, při druhém zhlédnutí se mi podařilo ho dokoukat do konce, ale s menším sebezapřením a většími přestávkami. Co z toho, že se snímek vyžívá v hloubkách, hře stínů a dalších vizuálních či technických hračičkách, když je tempo snímku neskutečně pomalé, příběh mdlý až nudný a sympatizování s postavami takřka na nule (velmi podobné pocity jako u Občana Kanea, ať už v kladném či záporném slova smyslu). Takže genialita profláklého režiséra zůstává mnou dále nepochopena a Skvělí Ambersonové si u mě vysloužili pouhé 2* (přemýšlel jsem ještě o průměru, ale usínat nudou u filmu o délce 88 minut, to fakt ne). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

K čomu je fakt, že Wlles so svojim kameramanom vymysleli niekoľko úžasných obrazových kompozícií, že sa pozeráme často na podhľady, ktoré občas evokujú až hororovú atmosféru, inokedy snímajú celý rozhovor bez strihu, že je Joseph Cotten veľký sympaťák, keď je celý film tak skratkovitý, že ma jeho udalosti nedokázali pohltiť. Ja viem, že zato Welles nemôže, ale čo sa mám teraz sťažovať na producentov, keď som videl jeho (a Cortezov) film? Táto adaptácia vyvoláva skôr chuť si prečítať knihu, aby si divák mohol doplniť niekoľko otáznikov. Ale nakoniec to na ploche hodinky a pol dopadlo ešte veľmi dobre. Aspoň vieme, že ak raz zlyhá automobilizmus, máme tu stále staré dobré kone. ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Nesmírně mě to štve (mírně řečeno) ale kvůli té těžce fragmentární 2.pol. u které jsem měl pocit, že čtu Kafkův román, nemůžu na více jak 3.5:( Když si pomyslím, že zde údajně chybí dobrých 45min., jímá mě záchvat zuřivosti. Páč s plnou délkou by u mě došlo též na plnou palbu. No, minimálně na 4, určitě. Snad se ten zbytek válí opět někde v Buenos Aires, jako v př. Metropolis. Vrátilo se spousta lidí z Občana Kanea (krom Wellese před kamerou, což je další důvod mé nespokojenosti, ale aspoň díky za jeho hlas) včetně skladatele, takže mi právě ona sevřenější 1.pol. přišla jako takový Kane v 19.st. Ale těch 89min.........následuje dlouhý chladný povzdech. ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • Tim Holt a Anne Baxter jdou kolem kina, které inzeruje film, ve kterém hraje Timův otec Jack Holt. (Kulmon)
  • Nejrannější Morganův automobil ukázaný ve filmu je ve skutečnosti 1892 Philion Road Carriage, jeden z nejstarších existujících amerických automobilů a jediný svého druhu vyrobený. Dnes je možno ho vidět v Národním automobilovém muzeu v Renu ve státě Nevada v USA. (Kulmon)
  • Sám Welles si přitom své 130minutové verze cenil víc než proslulého Občana Kanea (1941). (hippyman)

Reklama

Reklama