Režie:
George MillerKamera:
John SealeHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Tilda Swinton, Idris Elba, Alyla Browne, David Collins, Kaan Guldur, James Dobbins Jones, Nicolas Mouawad, Megan Gale, Lachy Hulme, Erdil Yaşaroğlu (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Akademicky vzdělaná doktorka Alithea Binnie s tváří Tildy Swinton vede svůj život osaměle se striktně racionálním přístupem. Na svých cestách se ale v Istanbulu střetne s kouzelným džinem z lahve, kterého hraje Idris Elba. Výměnou za svou svobodu jí džin nabídne splnit tři přání. Neodolatelná nabídka má ale háček. Doktorka je zběhlá v mytologii a moc dobře ví, že s džinem není radno si zahrávat bez následků a že takto splněná přání se často zvrtnou a obrátí proti tomu, kdo po nich toužil. Džin jí začne vyprávět fantastické příběhy ze své historie a historie lidí. Nakonec se doktorka nechá zlákat a vysloví přání, které oba dva překvapí. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
George Miller so svojím, takmer dekádu starým MAD MAXOM, rozprášil mnoho terajších akčných tvorcov a ukázal, ako sa to robí. Myslím, že niečo podobné dokázal aj týmto snímkom, keď moderných fantasy tvorcov, tak trochu zahanbil nielen formálne, ale aj naratívne. Je to rozprávka, ktorá sa krásne vyníma ako možné povinné čítanie ( pozeranie ) pred spaním. Síce komerčný prepadák, ale viac ako dobrý film. ()
-"Apart from sleep, what does one do in a bottle for two and half thousand years?" -"Djinn don't sleep." --- Nejprve jsem viděla někde napsaný název a ihned jsem chtěla film s takovou návnadou vidět. Pak jsem viděla na plakátě Tildu a srdce mi poskočilo. Pak jsem při začátku filmu viděla jméno George Millera a říkala jsem si, no paráda! Potom jsem viděla film samotný a moc jsem nevěděla, co na to říct, leda snad to, že Tildiny kvality zůstaly nevyužity a že co bylo do té doby docela zábavné, šlo po prvním přání její postavy docela do kopru. (Respektive ten konec by musel mít jiný začátek, aby to dávalo smysl, mně.) Idris Elba byl nicméně skvělý a vizuálně umí Miller vyprávět fantasticky (těhotná kurtizána přebrodí vodou lázně a látka šatů se jí přilepí na prsa a břicho!), bohužel mu v tom podráží nohy scénář s nedostatečně propracovanými základy a s nejasným začátkem, prostředkem a koncem. Není divu, že si the big suits nebyli jistí, jak to mají propagovat. Když už pomineme to, co to doopravdy je, tak je to hlavně takové nijaké. ()
Idris jako džin je castingova výhra roku, Tilda je samozřejmě taky super (i když ta role kdovíjak zajímavá není), a většinu času je na co koukat, Miller očividně ve svých téměř osmdesáti furt netrpí nedostatkem nápadů... Celkem vzato mi ale na ničem příliš nezáleželo, a příběhy samotný nejsou navzdory chvályhodné míře divnosti rozhodně nic extra zapamatovatelného. Každopádně jsem rád, že si mezi dvěma obřími passion projecty mohl Miller natočit jeden menší passion project. 6/10 ()
George Miller si natočil takovou dospělejší hollywoodskou pohádku po vzoru příběhů „Tisíce a jedné noci“ s podmanivým vizuálem, nápaditými střihy a charismatickým Idrisem Elbou, jenž to zejména svým hlasem celé táhne na svých bedrech, seč mu síly stačí. Ale stačí to i divákovi? Tři tisíce let touhy se snaží květnatě vyprávět epický příběh o lidství, niterných touhách, lásce a věčnosti, ale všechna ta vznešená témata utápí v tak dramaturgicky rozbředlé formě, až se z toho člověku točí hlava. Celou dobu jsem neměl nejmenší tušení, kam to celé vlastně směřuje, a když to na konci konečně někam dosměrovalo, nebyl jsem o nic moudřejší. Prakticky ani nerozumím, kdo má být cílovkou téhle konvenčně vyprávěné fantasy, protože ten banální děj a karnevalové uchopení může imponovat snad jedině dětem - a ty se na film nedostanou, protože to má kvůli nahotě a sexu eRkový rating. Zatímco Miller před lety snad všechny překvapil svou svěží a dynamickou režií u Zběsilé cesty, zde skoro působí jako fosílie rozplývající se nad lehce intelektuálnější červenou knihovnou. Opravdu nechápu, komu to je určené, a nevěřím, že se tomu podaří na tržbách získat byť jen třeba pětinu rozpočtu zpět. [KVIFF 2022] ()
Miller mě mimo svět šílenýho Maxe nikdy moc nebavil. Je to sice skvělej režisér, ale už ne tak skvělej vypravěč. Tři tisíce let touhy je ale jeden z těch filmů, který se perfektně trefily do mojí momentální nálady. Hlavní roli hraje výrazný obrazový podání s přesným střihem, který doprovází poutavý historky i překvapivě funkční dialogy plný vznosných témat. Že to nemá – alespoň zdánlivě – tak úplně jasnej směr, cíl, nebo viditelnou pointu jde ku prospěchu divákovy představivosti. A o tu tady jde především. Nemá to dopad jako The Fall, ale ta touha se taky počítá. ()
Galerie (77)
Photo © Elise Lockwood / Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
![Tři tisíce let touhy - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/607/166607543_857f67.jpg)
Zajímavosti (4)
- Průvodní píseň k filmu „Cautionary tale“ zpívá Matteo Bocelli, syn Andrey Bocelliho. Matteo Bocelli si zahrál i roli prince Mustafy. (Sykomora)
- Natáčení mělo původně probíhat v Austrálii, Londýně a Istanbulu v březnu 2020, ale pandemie covid-19 v té době způsobila zrušení natáčení v Londýně a Istanbulu, takže se celý film točil v Austrálii. (mikki089)
- Zásada tří jednot je princip vyprávění, který uvádí, že tři akty/postavy jsou nejuspokojivější kombinací příběhu. Číslo tři se ve filmu objevuje mnohokrát: název filmu zmiňuje tři tisíce let, číslo 3 se objeví několikrát v pozadí filmu, Alithea (Tilda Swinton) zůstane v pokoji č. 333, džin (Idris Elba) nabídne Alithee tři přání, džin vypráví Alithee tři příběhy ze své minulosti a film končí návštěvou džina každé tři roky. (mikki089)
Reklama